پنجشنبه 21 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رمضان امسال با گرانی همراه است

مايحتاج مردم در ماه رمضان : قيمت زوليبا و باميه ۹۶۰۰ تومان،کله پاچه ۳۸۰۰۰ تومان،حليم ۹۰۰۰ و آش ۸۵۰۰ تومان،گوشت مرغ ۸۰۰۰ تومان،گوشت گوساله ۳۰۰۰۰ تومان،تخم مرغ ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان،پنير ۴۲۵۰ تومان ، نان سنگک ۱۳۰۰ تومان،خرما ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان،مغز گردو ۵۰۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ تومان است.

رمضان امسال نزديک است کمتر از چند روز ديگر به آغاز ماه مهمانی خداوند باقی مانده و مردم برای تامين مايحتاج خود راهی بازار شده اند. حال با توجه به جهش قيمت ها برخی بر اين باورهستند که طبقه فرودست و متوسط جامعه نتوانند تمام آنچه که مورد نيازشان است را تهيه کنند. البته مسئولان گفته اند که در اين ماه با گران فروشی برخورد خواهند کرد و اگر واحد صنفی در اين ماه تخلفی انجام دهد به طور ويژه با آن واحد برخورد خواهد شد. اما با توجه به افزايش قيمت کالاها، در اين ماه شايد ديگر نياز به گران فروشی نباشد چراکه پيشتر قيمت ها افزايش يافته و درصورت افزايش مجدد مردم تنها چند قلم از اقلام مورد نياز را تهيه خواهند کرد که اين مهم ثبت نقطه سياهی در کارنامه هر مسئولی در کشور خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زوليبا و باميه ۹۶۰۰ تومان

از جمله اقلامی که شيرينی فروشان فقط در اين ماه توليد می کنند و هر ساله قيمت آن را بالا می‌برند زولبيا و باميه است. علی بهره مند، رييس اتحاديه قنادان و فروشندگان شيرينی در اين باره به ايلنا گفت: مصرف زولبيا و باميه از گذشته در ماه رمضان رواج داشته و ما نيز در اين ماه توليدات خود را افزايش می دهيم .

وی افزود: با توجه به افزايش هزينه های توليد زولبيا و باميه در سال جاری، نرخی که ما برای اين محصول ارائه داديم ۱۱ هزار تومان بود که ستاد تنظيم بازار با آن موافقت نکرد و نهايتا نرخ زولبيا و باميه بين ۹۱۰۰ تا ۹۶۰۰ تومان تعيين شد اين در حالی است که سال گذشته هر کيلوگرم زولبيا و باميه ۸۲۰۰تومان به فروش رسيد .

از ديگر اقلامی که در ماه رمضان پر طرفدار است می توان به آش ،حليم و کله پاچه اشاره کرد که در زمان افطار، مشتريان خود را دارد.

کله پاچه ۳۸۰۰۰ تومان

رضا رواسيان، رئيس اتحاديه طباخان در مورد نرخ کله پاچه گفت: در ماه رمضان هيچ افزايش نرخی برای کله پاچه در نظر نگرفته ايم.

وی افزود: قيمت يک دست کله‌پاچه کامل و باکيفيت در سال گذشته ۳۸ هزار تومان بود که امسال نيز به همين قيمت به فروش می رسد.

حليم ۹۰۰۰ و آش ۸۵۰۰ تومان

همچنين علی محمدی ، رئيس اتحاديه کبابی، آش و حليم‌فروشان گفت‌: قيمت هر کيلوگرم حليم ۹ هزار تومان و قيمت آش نيز ۸۵۰۰ تومان مصوب شد.

اين در حالی است که سال گذشته هر کيلوگرم حليم با مخلفات ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، حليم ساده ۸ هزار تومان و آش رشته ۷ هزار تومان بود که امسال نيز حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش داشت!

گوشت مرغ ۸۰۰۰ تومان

ديگر کالايی که در ماه مبارک رمضان بيش از گذشته مورد مصرف قرار می‌گيرد انواع گوشت مرغ،گوساله و گوسفند است، که هر ساله نيز به ميزان افزايش تقاضا ، قيمت آن در آستانه ماه رمضان رشد می کند و صد البته که ديگر پس از پايان ماه رمضان کاهشی در اين اقلام ديده نمی‌شود و حداکثر بازار تا مدتی به ثبات می‌رسد.

حميد فاضلی ، مديرعامل اتحاديه سراسری شرکت های تعاونی صنعت مرغداری در خصوص احتمال نوسان قيمت مرغ در ماه رمضان اظهار داشت: مردم ما مردمی هيجانی و احساسی هستند ودر ماه رمضان با توجه به اينکه ميزان خريد ها افزايش پيدا می کند قيمت ها نيز صعودی می شود.

فاضلی تصريح کرد: البته پس از ماه رمضان قيمت ها مجددا پايين خواهد آمد اما اين موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد که برنامه ريزی توليد مرغ وعرضه آن در زمان پيک مصرف در کشور ما وجود ندارد و ممکن است قيمت هر کيلو گرم مرغ در ماه رمضان به مرز ۸ هزار تومان برسد.

گوشت گوساله ۳۰۰۰۰ تومان

همچنين علی خندان نوجوان ، رئيس اتحاديه گوشت گاوی گفت: نرخ گوشت قرمز برای ماه رمضان تغييری نخواهد کرد، در حال حاضر بهای هر کيلوگرم گوشت گوساله به صورت مخلوط ۳۰ هزار تومان برای مصرف کننده است و قيمت هر کيلو ماهيچه در مراکز عرضه و فروش اين محصول ۳۳ هزار تومان تعيين شده است.

تخم مرغ ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان

رضا ترکاشوند، مديرعامل اتحاديه سراسری مرغداران تخمگذارنيز گفت: با توجه به فصل گرما و کاهش ميزان تقاضا در ماه مبارک رمضان قيمت تخم مرغ با اندکی کاهش مواجه خواهد شد.

ترکاشوند افزود: در ماه مبارک رمضان به دليل مصرف بيشتر گوشت طيور و قرمز با کاهش مصرف تخم مرغ روبرو می شويم که اين امر می تواند در قيمت اين محصول تاثير منفی بگذارد.

در حال حاضر نرخ يک شانه تخم مرغ در بازار حدود ۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۹۰۰۰ تومان است.

پنير ۴۲۵۰ تومان

از ديگر اقلام مصرفی ماه رمضان می‌توان به لبنيات اشاره کرد که در اين باره نيز برخی اخبار حکايت از گرانی بدون دليل آن پس از ايام رمضان دارد!

رضا باکری، دبير انجمن صنايع لبنی در گفتگو با ايلنا اظهار داشت: در ماه رمضان قيمت محصولات لبنی به هيچ عنوان افزايش نخواهد يافت و اتفاقا در طرح ضيافت که به مناسبت ماه رمضان برگزار می شود با ۱۵ درصد تخفيف همراه خواهد بود.

وی در ادامه افزود: ما بعد از ماه رمضان در خصوص افزايش قيمت های محصولات لبنی با توجه به شرايط بازار اصلاحيه هايی را به ستاد تنظيم بازار داده ايم که دوستان هروقت صلاح دانستند آن را اعلام خواهند کرد.

گفتنی است؛ در حال حاضر نرخ پنير ۴۰۰ گرمی در بازار ۴۲۵۰ تومان، کره پاستوريزه ۱۰۰ گرمی ۲۵۰۰ تومان، پنير سفيد ۳۵۰۰ تومان، پنير خامه ای ۱۰۰ گرمی ۱۱۵۰ تومان و کره مارگارين ۱۷۵۰ تومان، شير پاستوريزه ۹۰۰ سی سی با ۳ درصد چربی ۲۳۰۰ تومان و شير پاکتی ۲۰۰ سی سی ۸۰۰ تومان است.

نان سنگک ۱۳۰۰ تومان

يکی از اقلام اساسی مورد استفاده در وعده سحر و افطار نان است و معمولا در زمان افطار شاهد صف های طولانی در مقابل نانوايی ها هستيم !

البته هر سال ميزان مصرف نان در ماه رمضان کمتر می‌شود اما حجم تقاضا در يک وعده متمرکز می شود.

محمدرضا نظر نژاد، رييس اتحاديه نان سنگک تهران در خصوص تغيير ساعت پخت نانوايی ها در ماه رمضان گفت: در ايام ماه مبارک رمضان تغييری در ساعت پخت نانوايی ها نخواهيم داشت و مردم هر زمانی به نانوايی ها مراجعه کنند می توانند نان خود را تهيه کنند.

وی با اشاره به نرخ نان سنگک در ماه رمضان گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از نانوايی های تهران آزاد پز شده اند و قيمت نان آزاد پز ۴۵۰ گرمی ۱۳۰۰ تومان، نان ۴۵۰ گرمی يک طرف کنجد دار ۱۵۰۰ تومان، نان سفارشی ۵۵۰ گرمی سنگين دو طرف کنجد دار ۲ هزار تومان و نرخ نان دولتی در بازار ۸۰۰ تومان است .

خرما ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان

افراد بسياری بخصوص در ماه مبارک رمضان تمايل به مصرف شيرينی جات دارند و به هنگام افطار زولبيا و باميه و همچنين خرما مصرف می کنند .

اخيرا سازمان ميادين ميوه و تره بار قيمت انواع خرما را با ابلاغ نرخ نامه ای بين ۳ تا ۷ هزار تومان اعلام و شرايط بسته بندی آن را نيز مشخص کرده است اما درب مغازه قيمت هر بسته خرما حدود ۸ هزار تومان است.

مغز گردو ۵۰۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ تومان

همچنين نرخ مغز گردو نيز در بازار از ۵۰ تا ۶۴ هزار تومان متغير است و قيمت هر کيلو سبزی خوردن پاک کرده نيز هر کيلو ۲۵۰۰ تومان است .

چای ۲۶۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰تومان

بسيار سفارش شده که هنگام افطار از آغاز کردن تغذيه با آب سرد، نوشابه و مانند آن خودداری و به جای آب سرد کمی آب گرم يا چای مصرف شود.

در حال حاضر قيمت چای ۵۰۰ گرمی در بازار ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان و چای کيسه ای ۴ هزار تومان است و هر کيلوگرم چای درجه يک ايرانی در بازار ۱۵ هزار تا ۱۸ هزار تومان و قيمت هر کيلوگرم چای خارجی از ۲۶ هزار تا بيش از ۳۰ هزار تومان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016