پنجشنبه 21 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اژه‌ای: مهدی هاشمی به ۱۰ سال حبس محکوم شد

بی بی سی ـ غلامحسین محسنی اژ‌ه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران از صدور حکم قطعی ۱۰ سال حبس برای مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، خبر داده است.

سخنگوی قوه قضائیه امروز، پنج شنبه ۲۱ خرداد، در گرگان گفت: "حکم قطعی صادر شده برای پرونده مهدی هاشمی ۱۰ سال حبس است و این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر تایید شد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش دانشجو نیوز، آقای اژه‌ای در خصوص اتهامات آقای هاشمی گفت: آقای هاشمی به سه جرم اختلاس، ارتشا و مسائل امنیتی در دادگاه محکوم شد.

سخنگوی قوه قضائیه در توضیح اتهامات وارده و محکومیت در نظر گرفته شده گفت: "اشد حکم اختلاس اگر با جعل همراه باشد ۷ تا ۱۰ سال و اگر بدون جعل باشد بین ۵ تا ۱۰ سال است که طبق قانون اشد آن یعنی ۱۰ سال در نظر گرفته شد، حکم ارتشا نیز از ۵ تا ۱۰ است که این نیز اشد آن یعنی ۱۰ سال در نظر گرفته شد، مسائل امنیتی نیز بین ۲ سال تا ۵ سال است که طبق همین ماده اشد آن یعنی ۵ در نظر گرفته شد لذا با این احتساب در نهایت ۱۰ سال حبس برای مهدی هاشمی بریده شد."

آقای اژه‌ای، به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اشاره کرد که بر اساس آن "در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌نماید. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌گردد.در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک‌چهارم و اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می‌گردد."

محاکمه مهدی هاشمی، از مردادماه سال گذشته آغاز شد. او در طول دوران دادگاه به روند دادرسی اعتراض داشت. آقای هاشمی تا آخرین روزهای مهلت تجدیدنظرخواهی درخواست تجدید نظر نداده بود. وکیل او در توضیح این مساله گفته بود دلیل آقای هاشمی برای عدم اعتراض "این است که نسبت به روند رسیدگی به پرونده انتقاد دارد."

مهدی هاشمی سرانجام در پایان مهلت قانونی تقاضای تجدیدنظر کرد.

وی پیش از این رییس سازمان بهینه سازی سوخت بوده است. آقای هاشمی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از ایران خارج شد و بعد از حدود سه سال به ایران بازگشت.

او بیش از دو ماه در بازداشت موقت بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016