چهارشنبه 27 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فراخوان عدالت برای ایران: تصاویر مفقودالاثرشدگان را از تاقچه خانه‌ها به فضای عمومی بیاوریم

عدالت برای ایران، ۲۶ خرداد ۱۳۹۴: در فهرست سازمان ملل، هم اکنون نام و پرونده ۵۱۸ نفر که در جمهوری اسلامی ایران به شکل قهری ناپدیدشده‌اند و دولت ایران از اعلام سرنوشت‌شان خودداری کرده٬ ثبت شده است. با این همه، تحقیقات اولیه عدالت برای ایران نشان می‌دهد تعداد کسانی که مفقودالاثر شده‌اند٬ بسیار بیش از اسامی ثبت شده در گروه کاری سازمان ملل برای ناپدیدشدگان قهری است. در میان آنها، علاوه بر مخالفان سیاسی، فعالان جنبش‌های اجتماعی، بهاییان، یارسانی‌ها، یهودیان، افراد متعلق به اقلیت‌های اتنیکی و نویسندگان نیز به چشم می خورد. غیر از چند نفر همچون سعید زینالی، فعال دانشجویی٬ پیروز دوانی، روشنفکر و فعال سیاسی و هفت عضو محفل ملی بهاییان، اطلاعات اندکی درباره سایر مفقودالاثرها وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حقوق بین‌الملل، ناپدیدشده قهری به کسی گفته می‌شود که توسط دولت یا یک سازمان سیاسی یا شخص یا اشخاص ثالث با اجازه، حمایت یا با اطلاع دولت یا سازمان سیاسی به طور مخفیانه ربوده یا زندانی شده باشد و و این وضعیت با خودداری از اعلام سرنوشت یا محل نگهداری شخص به قصد قراردادن قربانی در خارج از حمایت قانون، تداوم یابد.

از آنجایی که تاکنون هیچ سازمان حقوق بشری تحقیقی جامع درباره مفقودالاثر‌شده‌ها انجام نداده است، عدالت برای ایران قصد دارد با همکاری خانواده‌ها، تا جایی که بتواند بر این موضوع، که یکی از نقاط تاریک نقض حقوق بشر در ایران است، نور بتاباند. هدف این پروژه، آگاهی‌رسانی به جامعه درباره کسانی است که سرنوشت‌شان ماه‌ها و حتی سال‌هاست از نزدیکان‌شان مخفی نگه داشته شده است. عکس‌های ناپدیدشدگان قهری باید از تاقچه خانه‌ها به فضای عمومی آورده شوند و زندگی و سرنوشت نامعلوم آنها، به یکی از مباحث نقض حقوق بشر در ایران بدل شود. سرنوشت آنها باید مشخص شود و مسئولان نقض حقوق مفقودالاثرشدگان و خانواده‌های آنان باید پاسخگو شوند.

عدالت برای ایران از تمامی کسانی که در خانواده، دوستان یا آشنایان خود، کسی را می‌شناسند که مشخصات ناپدیدشده قهری را دارد، درخواست می‌کند تا با ما تماس بگیرند. تنها با همکاری شما خواهیم توانست چهره‌هایی را که تمام این سال‌ها، عامدانه سعی در پاک شدن‌شان داشته‌اند، دوباره خلق کنیم. این مسئولیت تک تک ما است که نگذاریم زندگی‌ها، لب تاقچه عادت از یادمان برود.

نشانی ایمیل عدالت برای ایران: info@justiceforiran.org


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016