شنبه 30 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

محمد‌علی طاهری به اعدام محکوم شد

رادیو زمانه ـ وکیل محمدعلی طاهری، بنیانگذار مؤسسه فرهنگی هنری «عرفان حلقه»، شنبه ۳۰ خرداد از محکومیت موکلش به اعدام خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری تسنیم، قاضی مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حکم اعدام او صادر کرده اما هنوز ابلاغ نکرده است.

۲۱ اردیبهشت ماه امسال، محمود علیزاده طباطبایی، وکیل طاهری، اعلام کرده بود که موکلش به اتهام «افساد فی‌الارض» محاکمه شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری درباره حکم اخیر موکلش گفت: «تمام کارهای طاهری با مجوز انجام شده بود و هیچ دلیلی در پرونده وجود نداشت اما خبردار شدم حکم اعدام دادند ولی هنوز ابلاغ نشده است.»

بهمن ماه سال گذشته ۱۶ نفر در ایران به اتهام فعالیت‌ در گروه «عرفان حلقه» محکوم شدند. حکم صادره در مجموع ۳۷ سال حبس و ۱۳۰ میلیون تومان رد مال است.

این در حالی است که بنابر گزارش خبرگزاری تسنیم، ۲۴ تن از اعضای آموزش‌دهنده «عرفان حلقه» در مجموع به ۲۴ سال زندان و پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان «جریمه به‌دلیل تحصیل مال نامشروع» محکوم شدند.

محمدعلی طاهری کیست؟

از محمدعلی طاهری به عنوان بنیان‌گذار «طب مکمل ایرانی، فرادرمانی و سایمنتولوژی و نظریه‌ پیوند شعوریٰ یاد می‌شود. او مؤسسه فرهنگی هنری «عرفان حلقه» را در دهه ۸۰ شمسی به ثبت رسانده است.

عرفان حلقه، انواعی از رفتار‌های آیینی فردی و جمعی بر اساس آموزه‌های عرفانی و شبه علمی را در برمی‌گیرد که ادعا می‌شود فرد بر اساس آن‌ها به آرامش دست پیدا می‌کند.

گرایش به عرفان در یک دهه گذشته در ایران بیشتر از قبل شده‌اند. همزمان حکومت ایران در سال‌های اخیر با عنوان‌هایی چون عرفان‌های انحرافی، عرفان‌های کاذب یا عرفان‌های نوظهور به مقابله با آن‌ها برخاسته است.

بنیانگذار مؤسسه فرهنگی هنری «عرفان حلقه» اولین بار در فروردین ۱۳۸۹ بازداشت شد اما پس از دو ماه با قید وثیقه آزاد شد.

طاهری که مریدان و هوادارانش او را با لفظ استاد خطاب قرار می‌دهند، علیرغم اینکه فعالیت‌هایش در گذشته در ایران آزاد بوده و از آن تقدیر شده، از اواخر سال ۱۳۸۹ و پس از گسترده‌تر شدن دامنهٔ مخاطبانش، با محدودیت‌های گسترده‌ای روبرو بود که در نتیجه اعمال این محدودیت‌ها، مجبور به توقف کلیه فعالیت‌های خود از تاریخ ۱۰ مردادماه سال ۱۳۸۹ شد.

او در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ برای سومین مرتبه بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به‌اتهام «توهین به مقدسات، مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران، ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع با لمس نامحرم، استفاده غیرمجاز از عناوین علمی (دکتر و مهندس) و ضاله بودن کتب و آثار» به پنج سال حبس، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

«افساد فی‌الارض از طریق منحرف کردن افراد»، اتهام دیگر طاهری بود که دادگاه به تحقیقات صورت گرفته در این بخش اشکال گرفت و پرونده برای تکمیل تحقیقات به دادسرا ارسال شد.

دادسرا نیز پس از رفع نواقص، پرونده را مجدداً به دادگاه ارسال کرد. ششم اسفند ماه سال ۹۳ برای رسیدگی به این اتهام تعیین شد اما با درخواست مهلت طاهری، دادگاه برگزاری جلسه محاکمه را به سال جاری موکول کرد.

محمدعلی طاهری در شرایطی به اتهام فساد فی الارض به زندان محکوم شد که در حال گذراندن دوره پنج ساله حبس خود در زندان بود.

او مدت طولانی‌ای از دوران بازداشت خود را در انفرادی و در بند ۲- الف زندان اوین گذرانده بود. محمدعلی طاهری طی این دوران بارها دست به اعتصاب غذا زده بود.

در این دوران او مجبور به اعترافات اجباری علیه حلقه‌ای شد که خود بنیانگذار آن به شمار می‌آید. پس از آن، طاهری در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران شرح مفصلی از رفتار‌های غیرقانونی بازجویان و مقام‌های قضایی با او را گزارش داد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در همين زمينه:
[اعلام مبانی فقهی و حقوقی رد اتهام افساد فی الارض به محمدعلی طاهری ازسوی عده‌ای از صاحبنظران]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016