شنبه 30 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تغيير محتوای طرح هسته‌ای مجلس در آخرين لحظات

محتوای طرح هسته ای مجلس که قرار است فردا يکشنبه با اولويت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گيرد، پيش از طرح در جلسه علنی دستخوش تغيير شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايرنا، اين طرح که «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ايران» نام دارد پيش از اين نيز سه بار تغيير کرده بود.



از جمله آخرين اصلاحات آن پيش از رسيدن به صحن می توان به تاکيد بر مصوبات شورای عالی امنيت ملی اشاره کرد و اين که وزير امور خارجه هر شش ماه يک بار بايد روند اجرای توافق را به مجلس گزارش کند.

به نظر می رسد محتوای جديد اين طرح بيش از نسخه های قبلی منطبق بر اصول امنيت ملی و موازين بين المللی است.

يک فوريت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ايران در ۱۴ بهمن ۹۳ و تقاضای در اولويت قرار گرفتن آن هم در جلسه علنی ۲۷ خرداد ۹۴ تصويب شد.

متن جديد طرح را می خوانيم:

ماده واحده:
در راستای صيانت از منافع ملی و رعايت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح هسته ای ، هرگونه نتايج مذاکره هسته ای با کشورهای۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات زير ر ا بصورت شفاف رعايت شود.

۱. کليه تحريم ها به عنوان بخشی از توافق نامه در روز توافق به طور کامل و يکپارچه لغو شود.

۲. در چارچوب مصوبات شورای عالی امنيت ملی، آژانس بين المللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت های متعارف از سايت های هسته ای است. دسترسی به کليه اماکن نظامی، امنيتی و حساس غيرهسته ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است.

۳. هيچ محدوديتی برای کسب دانش و فناوری صلح آميز هسته ای و تحقيق و توسعه پذيرفته نيست و بايد مصوبات شورای عالی امنيت ملی رعايت شود.

تبصره ۱: بر اساس اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی نتيجه مذاکرات بايد جهت تطبيق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره ۲: وزير امور خارجه موظف است روند اجرای توافق نامه را هر شش ماه يک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس هر شش ماه يک بار گزارش روند حسن اجرای توافق نامه را به نمايندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016