سه شنبه 2 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اعدام يک ايرانی در مالزی به ۲۰ سال حبس کاهش يافت

کوالالامپور – ايرنا – حکم اعدام يک گردشگر ايرانی که به دليل حمل دو کيلو و ۴۰۰ گرم مواد مخدر روانگردان شيشه در کوالالامپور بازداشت شده بود، به ۲۰ سال حبس و ۱۰ ضربه شلاق کاهش يافت.

به گزارش ايرنا، بسياری از ايرانيان زندانی در مالزی، گردشگرانی هستند که از سر ناآگاهی در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده و حتی حکم اعدام گرفته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازرس پرونده 'م.ع.ا' گردشگر ايرانی پيشتر از دادگاه درخواست کرده بود حکم برائت متهم اين پرونده را صادر کند. به گفته وی، متهم نسبت به حمل مواد مخدری که در سر يک ماکت ببر جاسازی شده بود، آگاهی نداشته است.

روزنامه استار مالزی روز سه شنبه اعلام کرد دادگاه فدرال مالزی روز گذشته حکم اعدام اين گردشگر را لغو و وی را محکوم به ۲۰ سال زندان کرد. هيات قضايی اتهام مالکيت مواد مخدر را به قاچاق مواد مخدر تغيير داد.

اگر چه بازرس اين پرونده از دادگاه خواسته بود حکم متهم به دليل حمل بيش از اندازه مواد مخدر (پنج گرم) کمتر از ۲۵ سال زندان نباشد، اما دادگاه حکم به ۲۰ سال زندان به همراه ۱۰ ضربه شلاق داد.

براساس قوانين مالزی، تنها افرادی که کمتر از پنج گرم مواد مخدر حمل کرده باشند، به زندان محکوم می شوند.

وکيل اين گردشگر ايرانی با توجه به اينکه متهم از ابتدای بازداشت تاکنون چهار سال در زندان به سر برده است از دادگاه خواست نرمش بيشتری در صدور حکم از خود نشان دهد.

اين فرد ايرانی ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ در دادگاه عالی شهر 'شاه عالم' به اعدام محکوم شده بود.

'کی. سيوانانتان' وکيل اين پرونده اعلام کرد موکل وی برای نخستين بار اين جرم را مرتکب شده و تاکنون با حکم اعدام روبرو بوده و از اين دوره درس آموخته است.

اين فرد ايرانی که اکنون ۳۰ ساله است در ماه آگوست سال ۲۰۱۱ به دليل حمل دو کيلو و ۴۰۰ گرم مواد روانگردان شيشه در فرودگاه بين المللی شهر کوالالامپور بازداشت شد.

افسران مبارزه با مواد مخدر مالزی در فرودگاه به اين متهم در حالی که تنها يک جعبه همراه خود داشت مشکوک شده و وی را با مواد مخدر بازداشت کردند. بعد مشخص شد وی وسايل خود را در فرودگاه گم کرده و برای اين مورد نيز پرونده ای تشکيل شد.

جعبه ای که وی آن را حمل می کرد حامل ماکت سر يک ببر به وزن هشت کيلوگرم بود که بخشی هايی از آن از مواد روان گردان ساخته شده بود.

وی در جلسات دادگاه ابتدا عنوان کرد اين ماکت را از يکی از دوستانش به نام مجيد دريافت کرده است اما بعد مدعی شد بايد اين اين ماکت را به دختری در پينانگ مالزی تحويل دهد.

در جلسات بعدی دادگاه نيز مدرکی که نشان دهد اين دو فرد وجود خارجی دارند به اثبات نرسيد.

دادگاه تجديدنظر نيز سال گذشته حکم اعدام وی را تغيير داده و اين فرد را تبرئه کرده بود.

فروردين ماه امسال نيز همزمان با افزايش هشدار به ايرانيان برای گرفتار نشدن در دام قاچاقچيان مواد مخدر هنگام سفر به مالزی، دادگاه عالی آلواستار مرکز ايالت کداح اين کشور يک مرد ايرانی را به اتهام قاچاق سه کيلو و ۹۰۰ گرم مواد روانگردان شيشه به اعدام محکوم کرد.

براساس آمار پليس اينترپل نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران هم اکنون ۲۲۹ ايرانی به اتهام های مختلف که بيشتر مرتبط با مواد مخدر است در زندان های مالزی بسر می برند.

بيشتر ايرانيان زندانی در مالزی در دام قاچاقچيان مواد مخدر گرفتار شده و اين افراد به ترفندهای مختلف وادار به جابجايی اين مواد از کشورهای مختلف به مالزی شده اند.

قاچاقچيان با پيشنهاد سفر رايگان در قبال جابجايی بار تجاری از مردم به عنوان طعمه استفاده می کنند و مقامات ايرانی بارها به مردم برای هوشياری در برابر اين پيشنهادها هشدار داده اند.

در حال حاضر سه هزار و ۲۷۶ زندانی در مالزی در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند که گفته می شود حدود ۸۰ نفر از آن ها ايرانی هستند. حدود دو هزار زندانی خارجی نيز پشت ميله های زندان های مالزی بسر می برند.

احمد زاهد حميدی وزير کشور مالزی چندی پيش با اشاره به اين که حکم اعدام قاچاقچيان مواد مخدر تاکنون مانع قاچاق مواد مخدر به مالزی نشده است، دليل اين امر را سردسته باندهای مواد مخدر دانست که با گرفتن وکيل درپی آزاد کردن متهم و فرار از قانون هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016