سه شنبه 2 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جزئيات طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای تصويب شد

نمايندگان مجلس با تصويب طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای مصوب کردند که تمامی تحريم‌ها بايد به‌صورت يکجا و کامل در روز اجرای تعهدات ايران لغو شود و دسترسی به اماکن نظامی و امنيتی، اسناد و دانشمندان ممنوع است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری تسنيم: نمايندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان جزئيات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ايران را مورد بررسی و تصويب قرار دادند. به اين ترتيب تصميم بزرگ تاريخی در خانه ملت برای امضای توافق خوب در مجلس نهم گرفته شد.

بر اساس اين مصوبه مجلس در ماده واحده اين طرح مقرر شد در راستای صيانت از منافع ملی و رعايت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هرگونه نتايج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات زير به‌صورت شفاف رعايت شود:

۱ ــ لغو تحريم‌ها به‌صورت يک‌جا و کامل بايد در متن توافقنامه جامع درج شده و در روز اجرای تعهدات ايران انجام شود.

۲ ــ آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سايت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنيتی و حساس غيرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. بايد مصوبات شورای عالی امنيت ملی رعايت شود.

۳ ــ هيچ محدوديتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آميز هسته‌ای و تحقيق و توسعه پذيرفته نيست و بايد مصوبات شورای عالی امنيت ملی رعايت شود.

تبصره ۱ ــ بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی نتيجه مذاکرات بايد به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

** (اصل ۷۷ قانون اساسی: عهدنامه‏‌ها، مقاوله‏‌نامه‏‌ها، قراردادها و موافقت‏‌نامه‏‌های‏ بين‏‌المللی‏ بايد به‏ تصويب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.)
** (اصل ۱۲۵ قانون اساسی: امضای‏ عهدنامه‌‌ها، مقاوله‏‌نامه‏‌ها، موافقت‏‌نامه‏‌ها و قراردادهای‏ دولت‏ ايران‏ با ساير دولت‌ها و همچنين‏ امضای‏ پيمان‏‌های‏ مربوط به‏ اتحاديه‏‌های‏ بين‏‌المللی‏ پس‏ از تصويب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ با رئيس‏‌جمهور يا نماينده‏ قانونی‏ او است‏.)

تبصره ۲ ــ وزير امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر۶ ماه يک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس هر ۶ ماه يک بار گزارش روند حُسن اجرای توافقنامه را به نمايندگان مجلس شورای اسلامی گزارش می‌کند.

نمايندگان مجلس اين ماده واحده و اجزای آن را با ۲۱۴ رأی موافق از مجموع ۲۴۴ نماينده حاضر در صحن علنی مجلس به تصويب رساندند.

به گزارش تسنيم، پس از قرائت جزئيات اين طرح، علی لاريجانی آن را به رأی نمايندگان مجلس گذاشت که در زمان اخذ رأی وکلای ملت، حجت‌الاسلام مجيد انصاری معاون پارلمانی دولت درخواست کرد تا با اين طرح مخالفت کند اما لاريجانی اعلام کرد: در جريان رأی‌گيری هستيم و نمی‌توانيد سخنرانی کنيد.
رئيس مجلس بر همين اساس تصريح کرد: يک ساعت است داريم حرف می‌زنيم تا مشکلات کشور را حل کنيم، آقای انصاری آمده‌اند و می‌خواهند نکته‌شان را بگويند! نمايندگان، رأی خود را اعلام فرماييد.

پس از تصويب جزئيات اين طرح، نمايندگان مجلس شورای اسلامی در صحن بهارستان شعار مرگ بر آمريکا سر دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016