سه شنبه 2 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کاخ سفيد تمديد مذاکرات هسته‌ای با ايران را ممکن دانست

• درحالی که کمتر از ده روز به ضرب الاجل مذاکرات اتمی باقی مانده، آمريکا از امکان ادامه مذاکرات پس از مهلت نهايی ۹ تير، خبر داده‌است. وزير امور خارجه ايران نيز ضمن اظ‍هار خوشبينی٬ از امکان‌پذيربودن تمديد اين مهلت سخن گفت.

دویچه وله ـ دولت آمريکا اعلام کرد که ضرب‌الاجل دستيابی به توافق نهايی اتمی بين ايران و کشورهای ۵+۱ که تا کنون ۳۰ ژوئن (۹ تير) تعيين شده است، قابل تغيير است.

به گزارش رويترز٬ جاش ارنست٬ سخنگوی کاخ سفيد٬ روز دوشنبه (۲۲ ژوئن/ ۱ تير) اعلام کرد مهلت نهايی تعيين‌شده برای دستيابی به توافق، در حال حاضر "ثابت" است اما احتمال دارد در صورت نياز تغيير کند. او در اين زمينه به توافقی که بر سر چارچوب کلی در لوزان سوئيس در آوريل امسال صورت گرفت اشاره کرد که در آن مهلت تعيين شده سه روز به تعويق افتاد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی‌است که پيش از اين آمريکا احتمال تمديد مهلت دستيابی به توافق نهايی را رد می‌کرد.

محمد‌جواد ظريف٬ وزير امور خارجه ايران٬ نيز که روز گذشته با وزرای خارجه فرانسه، ‌آلمان و بريتانيا و فدريکا موگرينی، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا٬ در لوکزامبورگ ديدار کرد٬ در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد: «اگر اراده سياسی برای پذيرش واقعيت‌ها و حرکت به سمت جلو براساس آنچه که در لوزان موافقت کرده‌ايم، وجود داشته باشد امکان خوبی برای پايان دادن به اين مذاکرات تا مهلت تعيين شده يا چند روز پس از آن وجود خواهد داشت.»

در حال حاضر مذاکرات هسته‌‌ای با ايران در سطح معاونان وزارت خارجه در وين در جريان است. اما قرار است که وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ هفته آينده به گفت‌وگوها بپيوندند.

غرب ايران را متهم به تلاش برای دستيابی به تسليحات اتمی می‌کند٬ ايران همواره اين ادعا را رد کرده و گفته است از پيگيری برنامه هسته‌ای خود اهداف صلح‌آميز دارد.

فرانسه و بريتانيا خواستار سخت‌گيری بيشتر

روز گذشته عباس عراقچی، معاون ظريف و عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران نيز پيش از پرواز به لوکزامبورگ گفت که مهلت پايانی مقرر (۹ تير برابر با ۳۰ ژوئن) برای ايران نهايی نيست و در صورت لزوم مذاکرات "چند روز بيش‌تر" ادامه خواهد يافت.

عراقچی با اشاره به اين که "نگارش متن توافقنامه در سطوح مختلف همچنان ادامه دارد" تأکيد کرد که "اختلافات در بعضی مسائل جدی است و به بررسی‌های بيشتری احتياج دارد." او گفت که پيشرفت گفت‌وگوها به "اندازه انتظار" نبوده است.

وزرای خارجه بريتانيا و فرانسه روز گذشته اعلام کردند که هر توافقی با ايران بايد دربرگيرنده امکان راستی‌آزمايی لازم برای اطمينان يافتن از ميزان التزام ايران به تعهدات خود باشد. فرانسه خواستار آن شد که توافقی "قاطع" با ايران انجام شود و بريتانيا از ايران خواست تا انعطاف بيش‌تری از خود نشان دهد.

جمهوری اسلامی ايران و گروه ۵+۱ (آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) در اوايل آوريل در لوزان سوئيس بر سر چارچوب محدود ساختن برنامه اتمی ايران به تفاهم رسيدند. اما بسياری از جزئيات همچنان باز مانده و بايد تا ۳۰ ژوئن بر سر آن به توافق رسيد. دستيابی به توافق نهايی اتمی به معنای خاتمه بخشيدن به مناقشه‌ای است که بيش از يک دهه است که ادامه دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016