شنبه 13 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عضو کميسيون انرژی مجلس: چند دکل گمشده است نه يکی!

• «دکل ديگری هم وجود دارد که برای چند سال قبل از اين جريان است. يکی از اين دکل‌ها متعلق به شرکت گلوبال است که زيرمجموعه تاسيسات دريايی بوده است. آن هم تقريبا چنين جريانی داشته است.»

روزنامه فرهيختگان - يک دکل، دو دکل و ... تعداد هر روز بيشتر می‌شود. دکل‌هايی که گم می‌شوند، يا بهتر بگوييم پول کشور و ملت که برای خريد آنها هزينه شده، اما به کشور وارد نشده است؛ آن هم در وضعيتی که تحريم‌ها، نامحسوس کمر مردم را خم کرده است. کم‌کاری‌های هر روزه در دولت قبل، در شرکت نفت و زيرمجموعه آن به اوج می‌رسد. ميزان تخلفات باورنکردنی است، اما آنقدر تکرار شده که ديگر هزار ميلياردها هم تعجب کسی را برنمی‌انگيزد. حالا ديگر تخلفات سوژه طنز می‌شود. دکل‌هايی به وسعت يک باند فرودگاه که افراد به جيب می‌گذارند و فرار می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسين دهدشتی، عضو کميسيون انرژی اما اخبار جديدی درباره هياهو و پرواز دکل‌ها دارد؛ از شرکت‌های کاغذی می‌گويد و دکل‌های فرسوده.

* گفته می‌شود علاوه‌بر دکلی که از شرکت «دين»ترکيه‌ای خريداری شده و به کشور نيامده، دکل‌های ديگری هم وجود دارند؟
- داستان اين دکل به دو تا سه سال پيش يعنی سال ۹۱، ۹۲ برمی‌گردد. واسطه خريد اين دکل‌ها شرکت تاسيسات دريايی بود. در آن زمان رئيس سابق تاسيسات دريايی آقای طاهری‌مطلق را به کميسيون احضار کرديم. ايشان هم گفتند که خريداری شده‌اند، اما هنوز به کشور وارد نشده‌اند و واسطه‌ها بدقولی کرده‌اند، و قول پيگيری دادند. اما در کل اين شرکت تاسيسات دريايی، از ابتدای تاسيس ابهامات زيادی در عملکرد دارد. پارسال هم قرار شد تحقيق و تفحصی از اين شرکت درباره شرکت‌های زيرمجموعه، دکل‌ها و عملکرد کل تاسيسات دريايی انجام شود. در همين جريان‌ها بود که سازمان بازرسی کل کشور هم به قضيه وارد شد. موضوع را پيگيری کردند، يکی از آنها هم همين قضيه شرکت ترکيه‌ای «دين» است که قرار بوده واسطه خريد دکل باشد. شرکت تاسيسات دريايی قرار بود پول را در چهار قسط به تدريج پرداخت کند و بعد از پرداخت نيمی از آن دکل تحويل داده شود که متاسفانه گويا همه پول را پرداخت کرده و خبری هم از دکل نشده بود. در واقع شرکت واسطه ترکيه‌ای (دين) يک شرکت صوری و کاغذی بوده و قضيه مانده تا الان.

* يعنی اين شرکت هويت حقيقی و حقوقی نداشته است؟
- بله، اين شرکتی بوده که ظاهرا در ترکيه به ثبت شده است و به بهانه دور زدن تحريم‌ها می‌خواستند مخفيانه کار را انجام دهند.

* پس افراد ايرانی اين شرکت را در ترکيه به ثبت رسانده‌اند؟
- بله، گويا برخی افراد ايرانی هم بوده‌اند و شرکت را به ثبت رسانده‌اند. البته حرف‌های زيادی درباره اينکه دقيقا چه کسانی بوده‌اند مطرح است، اما چون هنوز چيزی مشخص نيست، نمی‌توان با قاطعيت گفت.

* آيا دکل‌های ديگری هم وجود دارند؟
- بله، دکل ديگری هم وجود دارد که برای چند سال قبل از اين جريان است. اين دکل متعلق به شرکت گلوبال است که زيرمجموعه تاسيسات دريايی بوده است. آن هم تقريبا چنين جريانی داشته است.

* چند سال قبل يعنی در دولت‌های نهم و دهم؟
- بله، اما قبل از آن هم جرياناتی وجود دارد. ابهامات در اين شرکت همان‌طور که قبلا هم گفتم، زياد است. به همين دليل هم تحقيق‌ و تفحص استارت خورده است. اين شرکت از سال ۷۲ تاسيس شده و عملکردش مبهم است. شرکت‌های صوری که وجود دارد، سهام‌هايی که برای آن مشخص شده يا حجم زيادی از قراردادهای نفتی که به آنها سپرده شده و پول آن هم پرداخت شده، اما پيشرفت کار مناسب نبوده است.

* آيا صحت دارد که چهار دکل دارای چنين وضعيتی هستند؟
- ببينيد اطلاعات ضدونقيضی به ما می‌رسد. برای همين مبهم است و نمی‌توان به آنها استناد کرد. فکر می‌کنم سازمان بازرسی با توجه به اينکه يک سال در آن شرکت مستقر بوده است اطلاعات بيشتری دارد.

* پس اطلاعی از چهار دکل نداريد؟
- نه، اطلاعات دقيقی نيست و نمی‌توان به آن استناد کرد.

* موضوع ديگری که مطرح می‌کنند اين است که پای برخی مديران ارشد دولت قبل هم در موضوع گير است؟
- چنين صحبتی را من نيز شنيده‌ام و به نظر می‌رسد که صحت داشته باشد اما نمی‌توانم با قاطعيت بگويم. اينکه به يک شرکت صوری اعتماد کنند و ۹۰ ميليون دلار به آن بدهند، حتما عواملی دست داشته‌ است.

* تعداد مديرانی که دخيل هستند، مشخص نيست؟
- نه، نمی‌توانم از تعداد بگويم. اما شنيده‌ام که پارسال با ورود سازمان بازرسی کل کشور به قضيه، چند نفر دستگير شده‌اند.

* دستگيری‌های جديد نبوده است؟
- نه.

* پس وجود دو دکل محرز است؟
- بله، يکی به واسطه شرکت دين و ديگری شرکت گلوبال.

* قضيه دکل شرکت گلوبال هم مانند همين دکل شرکت دين است؟
- نه، شيوه آن متفاوت است. گويا شرکت تاسيسات دريايی آن را خريداری کرده و به دبی آورده‌ است اما مسائلی پيش آمده که نتوانسته‌اند آن را وارد کشور کنند. عملا دکل فرسوده و قديمی بوده است.

* تحويل نداده‌اند يا نتوانسته‌اند آن را وارد کنند؟
- ظاهرا اختلافاتی وجود داشته است. فکر می‌کنم در شارجه اين دکل مدتی طولانی مانده و به کشور وارد نشده است.

* درباره شرکت دين و شرکت رومانيايی گفته می‌شود که ضمانتی وجود نداشته است، به همين دليل هم نمی‌توان پيگير اين مبلغ بود؟
- حتما ضمانتی نبوده که نتوانسته‌اند آن را پس بگيرند، اما واسطه‌ها پول را گرفته‌اند و مشخص نيست که اصلا به شرکت رومانيايی پرداخت شده است يا نه. اگر ضمانتی بود بايد پول برمی‌گشت يا کاری انجام می‌شد. اما به نظر می‌رسد که چيزی وجود نداشته است.

* فکر می‌کنيد شکايت شرکت تاسيسات دريايی چه سرانجامی پيدا می‌کند؟
- چند سال است اين اتفاق افتاده و شکايت شده است اگر می‌شد کاری انجام داد تا به حال انجام شده بود. اما من مطمئن نيستم چون از جزئيات آن اطلاعی ندارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016