یکشنبه 14 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هشدار جان کری نسبت به احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت که اگرچه مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت‌هایی واقعی داشته، اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که مذاکرات هر سرنوشتی می‌تواند پیدا کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا ـ مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی تنها دو روز تا مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق جامع فاصله دارد و در این حال مقامات آمریکا عنوان می‌کنند که هنوز برخی مسائل مهم مورداختلاف حل نشده مانده است.

آقای کری روز یکشنبه، ۱۴ تیر پس از چند دور مذاکره با همتای ایرانی خود به جمع خبرنگاران آمد و با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات هسته‌ای گفت: «من کاملا موافق سخنان وزیر خارجه ایران هستم که ما هیچ گاه تا این اندازه به توافق اتمی نزدیک نبوده‌ایم، اما در شرایط کنونی ممکن است که مذاکرات به هر سمت و سویی کشیده شود.»

محمدجواد ظریف تنها دو روز قبل عنوان کرده بود که ایران و جامعه بین‌المللی هیچ گاه تا به این اندازه به یک توافق پایدار نزدیک نبوده‌اند، اگرچه با قطعیت نمی‌توان گفت که چنین توافق حاصل می‌شود.

جان کری نیز بر لزوم تصمیمات دشوار برای دستیابی به توافق اتمی تاکید می‌کند و می‌گوید که در غیر این صورت امکانی برای توافق وجود نخواهد داشت.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، اکنون زمانی است که می‌توان دریافت دستیابی به توافق هسته‌ای قابل حصول هست یا نه و اگر ایران سرسختی مطلق نشان بدهد، آمریکا تمایل به ترک مذاکرات دارد، همان طور که باراک اوباما نیز این موضع را تکرار کرده است.

آقای کری در نهایت گفت که مذاکره‌کنندگان هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که باید برسند و برای دستیابی به توافق جامع اتمی تا مهلت مقرر در این هفته باید تصمیمات دشواری گرفته شود.

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان مذاکرات هسته‌ای را تا روز سه‌شنبه، ۱۶ تیر تمدید کرده‌اند.

جان کری و محمدجواد ظریف تنها از صبح یکشنبه تا بعدازظهر سه دور مذاکره با یکدیگر داشته‌اند. در این روز وزرای خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا و روسیه نیز به مذاکرات خواهند پیوست در حالی که اعلام شده وزیر خارجه چین روز دوشنبه به وین می‌آید.

معاونان مدیرکل آژانس امشب «راهی تهران می شوند»

يک مقام ارشد ايرانی از سفر معاونان مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در شامگاه يکشنبه ۱۴ تيرماه به تهران خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، اين مقام ارشد ايرانی که نامش فاش نشده گفته است:« ما آمادگی خود را برای حل مسال باقی مانده به شکلی که آژانس بتواند در چارچوب ملاحظاتش اين مساله را حل و فصل کند اعلام کرده‌ايم و در همين چارچوب گروهی از معاونان و کارشناسان آژانس امشب راهی تهران می‌شوند تا اين موضوعات را هم بتوانيم حل و فصل کنيم.»

اين مقام ارشد ايرانی با اشاره به سفر يوکيا آمانو، مديرکل آژانس به تهران و گفت‌وگوهای صورت گرفته اعلام کرد که در مذاکرات دو طرف به چارچوبی برای حل موضوعات باقی مانده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی دست يافته‌اند که چارچوبی مورد نظر ميان ايران، گروه ۱+۵ و آژانس است.

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وين روز چهارشنبه به تهران سفر کرد و روز پنج‌شنبه با حسن روحانی، رئيس جمهور، و علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، در تهران ديدار کرد.

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در ارزيابی نتايج سفر خود به ايران جمعه گفته بود که طرفين در رابطه با برخی مسائل به درک متقابل بهتری رسيده‌اند، اما همچنان بايد کار بيشتری انجام بگيرد.

با اين حال آقای آمانو روز شنبه گفت، چنانچه ايران همکاری لازم را از خود نشان دهد، آژانس می‌تواند گزارش خود در مورد «ابعاد احتمالی نظامی» در برنامه هسته‌ای ايران را ظرف شش ماه آينده (پايان سال ميلادی جاری) تهيه خواهد کرد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود، در صورتی که برخی از «مسایل غیر فنی» دخالت داده نشود و دو طرف اراده لازم را داشته باشند، مسایل باقی مانده بین ایران و آژانس قابل حل است.

«ابعاد احتمالی نظامی» در برنامه هسته‌ای ايران يکی از مسايل حل نشده بين ايران و آژانس است. آژانس خواهان بازرسی از مراکز نظامی «مشکوک» است، اما رهبر ايران به صراحت اعلام کرده است که با بازديد از مراکز نظامی ايران مخالف است.

يکی از مراکزی که آژانس خواهان بازديد از آن است مرکز نظامی پارچين است و بازرسان آژانس تاکنون موفق نشده اند از اين منطقه بازيد کنند.

رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس در فروردین ماه سال جاری اختلافات باقی‌مانده را مربوط به گزارشی درباره «انفجارات سطح بالا» در آزمايش‌ها و مسائلی درباره «محاسبات نوترونی» عنوان کرده بود. با اين حال آقای نجفی ابراز اميدواری کرده بود که اين دو موضوع نيز در جلسات بعدی حل و فصل شود.

اما آژانس بين‌المللی انرژی اتمی آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خردادماه سال جاری خود گفته بود که همچنان ضرورت دارد ايران به پرسش‌های آژانس درباره دسترسی به پايگاه نظامی پارچين پاسخ بدهد.

ايران پيشتر اتهامات در خصوص «ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ايران» يا PMD را «بی‌اساس و واهی» خوانده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016