دوشنبه 15 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دادگاه نرگس محمدی برگزار نشد

خبرگزاری هرانا – برخلاف قرار قبلی دادگاه نرگس محمدی وکيل زندانی، امروز برگزار نشد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، در حالی که پانزدهم تيرماه به عنوان موعد دادگاه خانم محمدی مشخص شده بود، صبح امروز و پس از مراجعه خانواده و وکيل، اعلام شده که وی از زندان اوين به دادگاه اعزام نشده است و بنابراين برگزاری دادگاه منتفی است، درباره دلايل تعويق زمان محاکمه و تاريخ بعدی دادرسی هنوز چيزی اعلام نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته تقی رحمانی همسر نرگس محمدی، قرار است وی به دليل فعاليت های حقوق بشری به اتهام اجتماع و تبانی عليه امنيت ملی و تشويش افکار عمومی مجددا محاکمه شود.

نرگس محمدی فعال حقوق بشر، روزنامه نگار، زندانی سياسی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رييس هيئت اجرايی شورای صلح ايران، آخرين بار در پانزدهم ارديبهشت ماه سال جاری پس از بار‌ها تهديد و احضار، با مراجعه نيروهای امنيتی به منزل شخصی اش بازداشت و برای سپری کردن محکوميت شش ساله راهی زندان اوين شد.

اين فعال حقوق بشر , پيش از اين نيز بار‌ها احضار و بازداشت شده بود. وی از ٢٠ خرداد تا ١١ تيرماه ١٣٨٩ را در زندان بسر برده بود که در مدت بازداشت بر اثر شوک عصبی، به شدت بيمار شد. در شهريور ماه‌‌ همان سال از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران برای «اجتماع و تبانی عليه امنيت کشور، عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر و فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران»، به ۱۱ سال زندان محکوم شد که اين حکم در اسفندماه ١٣٩٠ به شش سال کاهش يافت. بار ديگر در تاريخ ٢ ارديبهشت ١٣٩١، در زنجان بازداشت و به زندان اوين و سپس در تاريخ ٢٧ ارديبهشت ماه، به زندان شهر زنجان انتقال داده شد. نرگس محمدی که به شدت بيمار بود در تاريخ ١٩ تيرماه به بيمارستان ولی عصر شهر زنجان منتقل شد.

نرگس محمدی، از تاريخ ١٠ مرداد ١٣٩١ با سپردن ۶٠٠ ميليون وثيقه از مرخصی درمانی بهره‌مند و به شکل موقت آزاد شد، اما همچنان با حضار‌ها و تهديد‌ها قربانی آزار‌های مقامات قضايی و امنيتی بود. در تاريخ ١١ خرداد ١٣٩٣ از سوی دادسرای مستقر در زندان اوين احضار و مورد بازجويی قرار گرفت. بازجويان دادسرا به وی اعلام کردند که ممنوع خروج است. وی در روز ١٣ اردی‌بهشت ١٣٩۴ به شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود تا برای اتهاماتی چون «اقدام عليه امنيت ملی» و «تبليغ عليه نظام» برای فعاليت‌های پس از آزادی و شرکت در کارزارهايی چون «لغو مجازات اعدام» و مبارزه عليه مصونيت از مجازات محاکمه شود. وی يکی از حاميان دادخواهی مادر وبلاگ‌نويس زندانی ستار بهشتی است، که در روز ١٣ آبان ١٣٩١ در بازداشتگاه پليس فتا (پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات) به قتل رسيد.

بازداشت نرگس محمدی، واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت. برخی از همراهانش از جمله گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، محمد نوری‌زاد روزنامه‌نگار و زندانی سياسی سابق، محمد ملکی چهرهٔ برجسته دانشگاهی ايران، ساعاتی پس از بازداشت در برابر زندان اوين تحصن کردند.

شيرين عبادی برنده جايزه نوبل، با انتشار نامه‌ای سرگشاده از گزارش‌گران ویِژه سازمان از جمله احمد شهيد گزارشگر ويژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران خواسته است هر چه در توان دارند برای آزادی نرگس محمدی بکار گيرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016