چهارشنبه 17 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جزئيات مذاکرات از زبان سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

خبرآنلاین ـ همزمان با مذاکرات فشرده در وين که دو روز ديگر تمديد شد، تيم معاونان آژانس بين المللی انرژی اتمی و معاونان سازمان انرژی اتمی ايران در حال مذاکره هستند تا به راهکارهای مرضی الطرفين برای حل مشکل هسته ای ايران دست پيدا کنند.

حسين رنجبران در گفتگوی ويژه خبری شبکه دوم، ۳ مهمان تلفنی داشت و همکار او علی علوی از وين نيز به صورت تصويری روی خط آمد تا گفتگوهای سيد عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره کننده درباره دليل تمديد دو روزه مذاکرات را پخش کند.

ولی در ابتدای اين برنامه، علاالدين بروجردی رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی از شهر مشهد روی خط برنامه آمد تا تحليل خود را از تمديد دو روزه مذاکرات بيان کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بروجردی در اين باره توضيح داد: شايد تعبير بهتر اين است که بگوييم اراده سياسی موجود در غرب، آمريکا و همپيامانانش و مجموعه گروه ۱+ ۵ به اين تعلق گرفته که روند طولانی مذاکرات بالاخره در اين دور به نتيجه برسد. اگر اين عزم طرفها را بپذيريم تصوير تمديدهای مکرر خيلی ساده می شود. آنها همه ظرفيت خود را به ميدان آورده اند. حضور بيش از ۱۰ روزه وزير خارجه آمريکا در وين، نشان دهنده اين است که آنها همه ظرفيت و حيثيت خود را به کار گرفته اند تا مسئله را حل کنند.

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در ادامه گفت: اين نکته اول است که در فرمايشات مقام معظم رهبری هم عنوان شده بود که آنها علاقمندند و مصرند به اين توافق برسند. نکته دوم عزم عزيزان ما در اين جهاد ديپلماتيک است که از خطوط قرمز ترسيم شده و دستورالعمل های شورای عالی امنيت ملی به خوبی دفاع کنند. اين مسايل باعث شده مذاکرات به درازا بکشد و نکته سوم نيز زياده خواهی های آمريکاست که از همه ظرفيت خود استفاده می کنند و علاقمندند به نتيجه برسند برای همين از همه ظرفيت خود استفاده می کنند که در آخرين ساعات مذاکرات حداکثر امتياز را بگيرند و کمترين امتياز را بدهند.

در ادامه برنامه، علی علوی، خبرنگار واحد مرکزی خبر که ۱۵ سال است در فرانسه در حال ماموريت به سر می برد از حياط هتل کوبورگ با ارتباط تصويری روی خط برنامه آمد تا فضای کلی فعلی حاکم بر مذاکرات را بيان کند.

او در اين باره گفت: اطلاع داريد که قرار بود امروز بر اساس برنامه ريزی های ۱+۵ با ايران موضوع مذاکرات جمع بندی شود. از امروز صبح خبرنگاران رسانه های مختلف که در وين آمده بودند، منتظر جلسه سوم وزرای خارجه ۱+۵ با ايران بودند که اين جلسه تشکيل نشد و وزرای ۱+۵ با خود وارد شور و جلسه شدند. اختلافات داخلی ۱+۵ و نرسيدن به اجماع درباره پرونده هسته ای، يکی از دلايل تداوم مذاکرات است. خانم موگرينی در مقابل دوربينها قرار گرفت و اعلام کرد با توجه به اينکه روزهای پايانی و مطالب باقی مانده سخت است، تصميم گرفته شد مذاکرات برای ۲ روز ديگر تمديد شود. در اين مدت دستور کار هيات ها و معاونان ۱+۵ قرار است روی موارد اختلافی و پرانتزهای برجا مانده در متن توافق کار کنند. لابروف هنگام ترک وين گفت موارد اختلافی ميان طرفهای مذاکره کننده در حال حل شدن است.

خبرنگار واحد مرکزی خبر در ادامه، گزارش تصويری از آخرين مصاحبه سيد عباس عراقچی را پخش کرد که در آن عراقچی اعلام کرد: هيچ ضرب الاجلی برای ما مقدس نيست و طرف مقابل بايد از تحريم دل بکند.

پس از پخش اين مصاحبه تصويری، محمد سعيدی عضو اسبق مذاکره کننده هسته ای به صورت تلفنی روی خط برنامه آمد تا به سئوالات مجری برنامه، رنجبران پاسخ گويند.

مجری از او پرسيد: آقای عراقچی اشاره کردند طرف مقابل دل از تحريمها نمی کند و خيلی از موارد تمام شده و تصميم در اين باره باقی مانده، چرا تصميم اينقدر برای اين کشورها سخت است؟

سعيدی در پاسخ گفت: بحث عمده ای از مذاکرات به لطف خداوند به خوبی جلو رفته. فقط دو مسئله مهم باقی مانده. يکی تحريمهای تسليحاتی است. اين تحريمها در سال ۲۰۰۶ به خاطر موضوع هسته ای توسط شورای امنيت وضع شد. چون قرار است توافق در کلان موضوع حل شود، طبيعتا منطقی نيست اين تحريمها همچنان باقی بماند. طرفهای مقابل دارند خارج از منطق و عقل برخورد می کنند و منطق تيم ما کاملا درست است. علت تحريمها، بحث هسته ای بوده و الان با رفع همه تحريمها، بايد محدوديتها در بحث ابزارها و تسليحات دوگانه و چه در بحث موشکها برداشته شود.

او در ادامه گفت: مسئله دوم که بسيار مهم بود ولی در روزهای اخير به آن کمتر توجه شد، توافق خوبی است که سازمان انرژی اتمی با مقامات آژانس در تهران داشتند که اين توافق طی بازديدی که آقای آمانو از تهران داشت و همچنين پس از آن معاونان آژانس به ايران آمدند حاصل شد. اين تفاهم به تيم مذاکره کننده هسته ای کمک می کند تا با قدرت و موضع منطقی مذاکرات را به يک توافق جامع نزديک کنند.

مجری از او پرسيد: بحث تمديدها پيش آمده و طرف مقابل دنبال تمديد زمان است، چطور می شود برداشت کرد آمريکا که نياز به اين توافق دارد، دنبال جنگ روانی تبليغاتی هستند تا امتياز بيشتری بگيرند يا سناريوی ديگری دارند؟

سعيدی در پاسخ گفت: معمولا در مذاکرات اين دقايق و ساعات آخر بسيار مهم است. از لحاظ روانی فشار زيادی به طرفين وارد می شود. منطق تيم ما بسيار درست است که خود را درگير زمان نمی کند و می گويد هر قدر زمان طول بکشد، آماده ادامه مذاکرات است چون محتوا برای ما مهم است و زمان مهم نيست. طرف مقابل می خواهد از فرم ديگر فشار روی مذاکره کنندگان ما استفاده می کند و می گويد اگر توافق تا جمعه نهايی شود، در کنگره می تواند تا ۵۲ روز بعد اين را تصويب کند و اگر از جمعه بگذرد اين زمان به ۶۰ روز می رسد. عملا می خواهد از اين فشار استفاده کند. تيم مذاکره کننده ما به خوبی و عقلانی دارند اين مسير را پيش می برند و می گويند اسير زمان نمی شوند.

در ادامه اين گفتگوی ويژه، بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به صورت تلفنی به سئوالات مجری پاسخ داد.

رنجبران از او پرسيد: تفاهمات سفر آقای آمانو در اين باره به صورت مکتوب بود يا به صورت شفاهی مذاکرات پيش رفت؟

کمالوندی گفت: چند روز پيش آقای آمانو مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی اينجا بودند و با رئيس جمهور محترم دکتر روحانی و دکتر شمخانی دبير شورای عالی امنيت ملی ديدار داشتند. تيم همراه ايشان نيز مذاکراتی با بنده و همکاران ديگر داشتند. کلياتی تفاهم شد و مذاکرات خوبی بود. مذاکرات ديروز نيز دنباله مذاکرات آقای آمانو بود. ما ديروز از ابتدای صبح تا ساعت ۱ بامداد جلساتی را داشتيم و تفاهمات کلی خوبی حاصل شد. ولی فرصتی که اينها را مکتوب کنيم به دليل ضيق وقت نداشتيم. اين مذاکرات ادامه می يابد و تصور می کنم گفتگوها در مسير درست قرار گرفته. اين مذاکرات از مدتها قبل شروع شده، ولی چون ارتباط با مذاکرات وين دارد- گرچه هر کدام مستقل و جداست- ولی می توانند تاثير روی همديگر داشته باشند. پرداختن به موضوعات گذشته آژانس همواره در ۲ سال گذشته مورد اعتراض ما بوده. خوشبختانه آقای آمانور در گزارش اخير آمد و اعلام کرد جريان گزارشات نمی تواند بی پايان باشد، اين پيشرفت خوبی بود که اذعان به اين موضوع کردند. در مذاکرات ما چهارچوب زمانی برای ارائه گزارش آژانس مطرح شد که مهمترين مسئله بود. آقای آمانو گفت تا پايان سال ميلادی يعنی کمتر از ۶ ماه بتوانند اين موضوع را به سرانجام برسانند.

مجری پرسيد: آقای عراقچی گفت ضمايم هسته ای متن توافق نيز در حال تکميل است. شما در اين باره خبری از آقای صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی که الان در وين است داريد؟

کمالوندی گفت: ما به طور دائم در ارتباط با همکارمان در وين هستيم، امروز نيز با آقای دکتر صالحی در وين در ارتباط بودم. ايشان از روند مذاکرات راضی بودند، گرچه هنوز روند گفتگوها بايد دنبال شود. ما راه زيادی آمديم و وضعيت طوری است که جهت حل مسايل در حوزه بحثهای فنی قرار گرفته ايم. همه اين موضوعات که با همديگر مرتبط است مانند بحث تحريمها و نظارت، بايد با هم بررسی شود.

مجری پرسيد: آيا می شود گفت الان ذهنمان از موضوع تداوم تحقيق و توسعه هسته ای در کشور آرام شده؟

کمالوندی گفت: جايی که ما الان قرار داريم، اصلا جای نگرانی در اين باره نيست. ما محدوديتی در تحقيق و توسعه نداريم. درباره ماشينهای جديد IR۴,۵,۶,۷,۸ بحث بر سر آنها بود. مدتها مذاکرات فشرده و ۵-۶ ساعته در جلسات مختلف درباره اين ماشينها انجام شده بود. در جايی که اکنون قرار گرفته ايم می توان گفت قرار نيست هيچ يک طرح های تحقيق و توسعه کشور در مسئله هسته ای محدود شود. در پايان دوره محدوديتهای داوطلبانه نيز می شود اعلام کرد در ارتباط با غنی سازی، ظرفيت کشور را می توانيم به اندازه ای ايجاد کنيم که به رفع نيازمندی های کشور برسانيم.

مجری پرسيد: در ارتباط با مسايلی که آژانس داشته، حالا شما ذهن تان درباره آژانس مثبت شده؟

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما چاره ای نداريم جز اينکه بنا را بر بدبينی در مذاکرات سياسی، حقوقی و فنی بگذاريم. ولی در مذاکرات فنی، اگر نگاه نسبت به اينها منفی نباشد، ممکن است مشکل ساز شود. ما با دقت و نگاه بدبينانه با آژانس مذاکره می کنيم. بارها و بارها علت بدبينی ما و افکار عمومی را به آژانس گفتيم و خواستيم رفتار آژانس به گونه ای باشد که اعتبار خود را در سطح دنيا و کشور ما ايجاد و حفظ کند. قطعا در ادامه، به تذکرات بسنده نمی کنيم و به نحوی پيش می رويم که تعهداتی را نپذيريم که با خطوط قرمز ما ناسازگار نباشد و در چهارچوب فرمايشات مقام معظم رهبری حرکت خواهيم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016