پنجشنبه 1 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سفیر سابق عربستان در آمریکا، ایران را تهدید به حمله نظامی کرد

C783F2AA-22F1.jpg
کمتر از یک هفته از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ می‌گذرد، که اولین انتقاد علنی عمومی کشور عربستان از این توافق را یکی از اعضای خاندان پادشاه سعودی به نام بندر بن سلطان انجام داده است.

به گزارش تابناک، بندر بن سلطان در یادداشتی در روزنامه الکترونیکی «ایلاف»، «توافق هسته‌ای اوباما با ایران» را «کپی برابر با اصل» توافق «بیل کلینتون با کره شمالی» دانست.

هم‌چنین وی به دیلی استار لبنان می‌گوید، این توافق به ایران اجازه خواهد داد که که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا نماید. عربستان سعودی و قدرت‌های خلیج فارس آماده می شوند که علیه ایران بعد از توافق هسته‌ای عملیات نظامی بدون مشارکت آمریکا انجام دهند.

او در ادامه یادداشت ایلاف می نویسد: «نقّادان در رسانه و در (عالم) سیاست، توافق هسته‌ای را که باراک اوباما با ایران به دست آورد، نسخه برابر با اصل توافق هسته‌ای بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق (آمریکا) با کره شمالی می‌دانند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بندر افزود: اما من با کمال تواضع، با این نظر موافق نیستم. رئیس‌جمهور کلینتون، آن زمان تصمیمش را بر اساس تحلیلی راهبردی از سیاست خارجی آمریکا و بر اساس اطلاعات محرمانه اتخاذ کرد… بعدا روشن شد که تحلیل راهبردی سیاست خارجی، اشتباه بوده و اطلاعات هم اشتباه بوده و اگر کلینتون از آن مطلع می‌شد، چنین تصمیمی نمی‌گرفت و من از این امر کاملا مطمئن هستم.

او در ادامه تصمیم اوباما را درست توصیف کرد و نوشت: اوباما تصمیمش برای پیش‌رفتن در توافق هسته‌ای با ایران را در حالی اتخاذ کرد که کاملا می‌دانست که تحلیل راهبردی سیاست خارجی‌‌اش و اطلاعاتش نهادهای اطلاعاتی داخلی و اطلاعات کشورهای متحدش در منطقه هیچ‌یک نتیجه توافق هسته‌ای با کره‌شمالی را نه‌تنها پیش‌بینی نکرده بودند، بلکه در کنار دسترسی ایران به میلیاردها دلار، پیش‌بینی امور بدتر از این را کرده بودند. آشوب خاورمیانه را خواهد گرفت؛ منطقه‌ای که کشورهایش در بی‌ثباتی‌اند و ایران نقشی اساسی در آن ایفا می‌کند.

سفیر عربستان در آمریکا از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۵ افزود: «الان این سوال مطرح است که چرا اوباما بر امضای چنین توافقی اصرار کرد حال آن‌که می‌دانست، توافق کلینتون با کره شمالی شکست خورد؟» و پاسخ داد که… «اوباما به اندازه کافی باهوش است و علت اصلی این است که اوباما با خودش صادق است و به درست بودن آنچه انجام می‌دهد ایمان دارد و معتقد است که هر آن‌چه آن را به دلیل این توافق فاجعه‌بار می‌خوانند، همه زیان‌های جانبی قابل تحملی است».

مصر به ایران هشدار داد که در امور داخلی جهان عرب "مداخله" نکند
بی بی سی - وزارت خارجه مصر با انتشار بیانیه‌ای از کشورهای خاورمیانه خواسته است که به مفاد منشور ملل متحد در زمینه عدم مداخله در کشورهای دیگر احترام بگذارند.

مصر همچنین بر همبستگی خود با کشورهای عرب دیگر، که ممکن است با "مداخلات خارجی" روبرو باشند، تاکید کرده است.

بیانیه وزارت خارجه مصر چهار روز پس از اظهارات آیت‌‎الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، درباره بی اثر بودن توافق هسته‌ای بر سیاست‌‌های ایران در منطقه صادر شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در نماز عید فطر گفت: "ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید. از ملت مظلوم فلسطین، از ملت مظلوم یمن، از ملت و دولت سوریه، از ملت و دولت عراق، از مردم مظلوم بحرین، از مجاهدان صادق مقاومت در لبنان و فلسطین."

یک روز پس از این بیان این موضع وزارت خارجه بحرین کاردار ایران را اظهار کرد. تنش بین تهران و منامه با سرکوب اعتراضات چهار سال پیش اکثریت شیعه بحرین بالا گرفت.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم حرف‌های آقای خامنه‌ای را "نگران‌کننده و مشکل‌ساز" دانسته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016