سه شنبه 6 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جنجال در مجلس بر سر ترجمه متن توافق هسته ای

ارائه متن ترجمه مورد تأييد وزارت امور خارجه از برنامه جامع اقدام مشترک برای دقايقی فضای جلسه علنی امروز مجلس را به تنش کشاند و باعث درگيری لفظی کوچک‌زاده و جلالی شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدی کوچک‌زاده در تذکری آيين‌نامه‌ای در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس با اشاره به اظهارات ابوترابی فرد، گفت: شما همين چند دقيقه قبل گفتيد ترجمه مورد قبول دستگاه ديپلماسی به مجلس واصل شده است.

وی افزود: شأن مجلس رسيدگی به خريد و فروش سيب‌زمينی نيست. آيا تضمينی هست که ترجمه‌ای که امروز دادند چون گفتيد مورد قبول دستگاه ديپلماسی است، درست باشد؟ مگر رئيس دستگاه ديپلماسی ترجمه‌ای تحويل مجلس نداد؟ ما به همين آسانی گذشتيم و گفتيم ترجمه اشکال داشت و گفتيم ترجمه بهتری ارائه شود. از کجا معلوم يک نفر ديگر نگويد اين ترجمه اشکال دارد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: اين برخورد سلطنت مآبانه با مجلس است. چه کسی تضمين می‌کند اين ترجمه برگرفته از متن انگليسی باشد؟ چه مطلبی مهمتر از توافق است؟ دو هفته است معطل کرده‌ايد برای اين‌که ترجمه مطلوب به دست بيايد. مجلس مسئول است به اين موضوع رسيدگی کند.

کوچک زاده در واکنش به فريادهای کاظم جلالی برای بيان تذکرش خطاب به وی گفت: آقای جلالی شلوغ نکن بگذار حرفم تمام شود و بعد خودشيرينی کن.

اين نماينده مجلس ادامه داد: مردم بدانيد مجلس تا به امروز با برخورد سلطنت مآبانه‌ای که صريحاً رهبری منع کرده‌اند از دخالت در اين مسأله فعلاً کنار گذاشته شده است.

کوچک زاده مجدداً در واکنش به درخواست جلالی برای تذکر، گفت: الان آقای جلالی با هزار و يک ترفند آنچه مورد تأييد رئيس و لاريجانی است را حتماً توجيه خواهد کرد.

وی همچنين گفت: گفتيد ترجمه هفته پيش مطلوب نيست. کسی تضمين می‌کند که اين ترجمه مطلوب است؟ مجلس را سرکار گذاشته‌ايد...

محمدحسن ابوترابی فرد که رياست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به اين تذکر اظهار کرد: از هنگامی که توافق مراحل نهايی‌اش را می‌گذراند بلافاصله از وزير امور خارجه و رئيس سازمان انرژی اتمی دعوت شد به شکل مشروح درباره اين موضوع با همکاران صحبت کنند و گزارش بدهند. ضمن اينکه کميسيون امنيت ملی بررسی اين موضوع را در دستور کار دارد و با دعوت از مسئولين جلسات زيادی در اين رابطه داشته که برخی همکاران در آن جلسات حضور داشتند.

وی افزود: متن انگليسی هم در اختيار همکاران است. کسانی که به زبان واردند می‌توانند به اين متن استناد کنند و بحث کنند. چرا که بحث ما در مورد برجام متوقف به ترجمه نيست. زبان‌دانان در مجلس حضور دارند و مرکز پژوهش‌ها هم متن را در دستور کار قرار داده است. کميسيون امنيت هم مباحثاتی در اين رابطه داشته است.

نايب رئيس مجلس با اشاره به ارائه متن ترجمه مورد تأييد وزارت امور خارجه نيز گفت: ترجمه‌ای که ارائه شده وحی منزل نيست و ممکن است شما يا همکاران ديگر به اين ترجمه ايراد بگيريد و وزارت امور خارجه آن را بپذيرد. آنچه قابل تغيير نيست متن انگليسی است. در حال حاضر ترجمه مورد تأييد وزارت خارجه دست ما رسيده و تقديم مجلس شده و متن لاتين هم در دستور کار کميسيون امنيت قرار گرفته است.

نايب رئيس مجلس همچنين خطاب به کوچک زاده گفت: شما در صحبت‌هايتان به همکارمان آقای جلالی اهانت کرديد؛ در حالی که هيچ نماينده‌ای حق اهانت به نماينده ديگر را ندارد.

کاظم جلالی نيز در تذکری گفت: آقای کوچک زاده خودشان را عين اسلام و صددرصد تابع ولايت می‌دانند و ديگران را خائن و غيرولايی می‌دانند. شما مشکل اساسی داريد.

وی در واکنش به فريادهای کوچک زاده خطاب به وی گفت: هوچی گری نکنيد.

همچنين محمدرضا تابش اظهار داشت: نحوه اداره جلسه از سوی هيات رئيسه و رئيس جلسه با انتقادات زيادی همراه است و بر اساس آيين نامه داخلی ما حق داريم اين انتقاد را بيان کنيم.

نماينده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی که درخواست تذکر آيين نامه‌ای از هيات رئيسه کرده بود در سخنانی نيمه تمام گفت: اداره جلسه از سوی آقای ابوترابی باعث ايجاد تشنج شد و ايشان اجازه دادند برخی دوستان هر چه که خواستند بگويند و هر رفتاری را انجام دهند اما اجازه پاسخگويی به اين دوستان را نداده‌اند.

به گزارش ايسنا، در پی اظهارات کوچک‌زاده نماينده دلواپس مجلس شورای اسلامی درجلسه علنی امروز و بيان ادعاهايی خطاب به رئيس قوه مقننه و کاظم جلالی رئيس فراکسيون رهروان ولايت در مورد مواضع منفعلانه و منفعت جويانه‌شان به نفع يکديگر در مورد مساله هسته‌ای و ايجاد تنش در جلسه علنی امروز مجلس کاظم جلالی با اجازه هيات رئيسه خواست تا بر اساس اصل ۷۷ آيين نامه داخلی مجلس اظهاراتی را در مورد ادعاهای کوچک زاده بيان کند که ابوترابی فرد رئيس جلسه اين اظهارات را به پايان جلسه موکول کرد و در ادامه نيز محمدرضا تابش با انتقاد از اين رويه خواست اتهامات و نسبت‌هايی که کوچک زاده به رئيس مجلس و برخی نمايندگان داده است را پاسخ دهد که باز هم ابوترابی‌فرد خواست تا اين صحبت ها در پايان جلسه مطرح شود و بعد از اين ماجرا و با بررسی يک دستور از موضوعات امروز مجلس ابوترابی‌ مديريت جلسه را به علی لاريجانی رئيس قوه مقننه واگذارکرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016