شنبه 10 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"رهبر و بنيانگذار شبکه حقانی درگذشته است"


جلال‌الدین حقانی، بنیانگذار شبکه حقانی

• رسانه‌های پاکستان به نقل از منابع "موثق" طالبان افغانستان از درگذشت جلا‌ل‌الدين حقانی، رهبر و بنيانگذار شبکه شبه‌نظامی حقانی، متحد طالبان خبر داده‌اند. طالبان و شبکه حقانی تا کنون اين خبر را تأييد نکرده‌اند.

دویچه وله ـ رسانه‌های پاکستان از درگذشت جلال‌الدين حقانی، رهبر و بنيانگذار شبکه حقانی خبر دادند. اين منابع روز جمعه (۳۱ ژوئيه/ ۹ مرداد) اعلام کردند که چندين منبع موثق طالبان امروز خبر درگذشت حقانی را تاييد کرده‌اند. به گفته آنان حقانی حدود يک سال پيش درگذشته است. همين منابع گفته‌اند که سراج‌الدين حقانی، پسر جلال‌الدين حقانی از بيش از يک سال پيش تا به‌حال رهبری اين شبکه را بر عهده داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شبکه جهانی بی‌بی‌سی نيز به نقل از منبعی نزديک به شبکه حقانی اعلام کرد که بنيانگذار و رهبر اين گروه حدود يک سال پيش بر اثر بيماری درگذشته است.

بی‌بی‌سی می‌نويسد، منبعی نزديک به شبکه حقانی، از گروه‌های شبه‌نظامی شورشی افغانستان که در ارتباط نزديک با طالبان است گفته که جلال‌الدين حقانی بعد از يک بيماری طولانی درگذشته و در افغانستان به خاک سپرده شده است.

طی سال‌های گذشته شايعاتی در مورد مرگ حقانی جريان داشت، اما منابع مستقل هيچ‌‌گاه خبر درگذشت او را تأييد نکردند. شبکه حقانی و طالبان نيز تا کنون اين خبر را تأييد نکرده‌اند.

خبر درگذشت حقانی از سوی منابع يادشده دو روز بعد از آن اعلام شد که طالبان خبر درگذشت ملا عمر، رهبر اين گروه را تأييد کرد.

در مقابل يکی از افراد خانواده حقانی روز جمعه خبر درگذشت او را تکذيب کرد و به بی‌بی‌سی گفت که جلال‌الدين حقانی هنوز زنده اما بيمار است.

شبکه حقانی مسئوليت بسياری از حملات عليه نيروهای افغان و ناتو را در سال‌های اخير بر عهده دارد.

جلال‌الدين حقانی يکی از رهبران شبه‌نظاميان افغان بود که در دهه ۱۹۸۰ با نيروهای شوروی سابق در زمان اشغال افغانستان می‌جنگيدند. او بعد از به قدرت رسيدن طالبان در افغانستان در سال ۱۹۹۶ به طالبان پيوست. حقانی يکی از وزرای کابينه طالبان در زمان رهبری ملا عمر بود.

شبکه حقانی يکی از چند گروه شبه‌نظامی بود که در مناطق طايفه‌نشين مرز افغانستان ـ پاکستان با نيروهای بين‌المللی حاضر در افغانستان به رهبری آمريکا می‌جنگيد.

با قدرت گرفتن شبکه حقانی پاکستان به حمايت پنهانی از اين گروه متهم شد. اما پاکستان به شدت اين اتهام را رد کرد.

سراج‌الدين حقانی‌، پسر جلال‌الدين حقانی در پی آخرين تحولات در گروه طالبان به عنوان معاون ملا اختر محمد منصور، رهبر جديد طالبان منصوب شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016