یکشنبه 11 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سؤالات عجیب از عراقچی و "گزارش ما را جدی بگیرید" از کیهان

6193867.jpg

انتخاب- نشست سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تلویزیون پخش شد.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در این جلسه با سؤالات و اعتراضات تکراری بسیاری مواجه شد. در این میان یکی از نمایندگان سؤالاتی را مطرح کرد که موجب تعجب حاضران در جلسه از جمله شخص عراقچی شد. احمد بخشایش‌اردستانی خطاب به عراقچی گفت: «با کاسته شدن از 19 هزار سانتریفیوژ در سایت نطنز، چه تعداد از بچه‌های اردستان و اطراف بیکار و اخراج می‌شوند؟» وی در ادامه با طرح سؤال دیگری گفت: «چرا تصمیم گرفتید در فردو که زیر زمین است، کار تحقیقاتی کنید؟ آخر چه کسی در زیرزمین کار تحقیقاتی می‌کند؟ کار تحقیقاتی باید در دانشگاه انجام شود.»

عراقچی در پاسخ گفت: «واقعاً از شما بعید است، شما گمان می‌کنید پای هر سانتریفیوژ یک کارمند ایستاده است؟! و آیا گستره صنعت هسته‌ای ما همین 19 هزار سانتریفیوژ است؟»

سؤالات عجیب از عراقچی در نشست با نمایندگان

کیهان: گزارش ما را جدی بگیرید
روزنامه کیهان در گزارش امروز خود در صفحه اول با تیتر «این گزارش را جدی بگیرید؛ توافق وین شلیک به‌امنیت ایران است» نوشت:

عده‌ای معتقدند که توافق وین و قطعنامه 2231 ضريب امنيت کشور را افزايش مي‌دهد و سايه تهديد را از سر ايران برمي چيند. هرچند که اظهارات عاجزانه مقامات آمریکایی درخصوص حمله به ایران بیشتر به یک بلوف تکراری شبیه است اما باید به این موضوع توجه داشت که دشمن هیچگاه از ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران دست برنمی دارد و به هر طریقی به دنبال ایجاد مسیری برای ورود به روزنه‌های امنیتی کشور است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علیرغم هیاهوی رسانه‌ای ذوق زدگان درخصوص افزایش ضریب امنیت کشور پس از توافق باید گفت:اگر منظور از تهديد، لفاظي هاي آمريکايي هاست،نه تنها این تهدیدها در کوران مذاکرات مرتبا تکرار می‌شد، بلکه با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مقامات آمریکایی هنوز اين عادت ابلهانه را ترک نکرده‌اند و حتی افزایش نیز یافته است.

اما اگر منظور يک تهديد واقعي و عملياتي است، بايد گفت متاسفانه و برخلاف تصور عمومي و فضاسازي آگاهانه رسانه هاي غربي و ذوق زدگان داخلي، توافق هسته اي - با توجه به بازرسي‌ها و کميت و کيفيت نظارت - نه تنها احتمال جنگ و درگيري را کاهش نمي دهد بلکه به شدت در اين راستا عمل مي کند. شايد ادعاي عجيبي به نظر برسد اما با دقت در جزئيات ماجرا به حقيقي بودن آن پي خواهيد برد.

از ابتداي گشوده شدن پرونده بحران جعلي فعاليت هسته اي ايران، گزينه نظامي روي ميز آمريکايي‌ها بوده است. آنها در ظاهر تجهيزات لازم براي يک حمله به تاسيسات هسته اي ايران را هم دارند. اما چرا تا کنون از آن استفاده نکرده‌اند؟ فارغ از بحث پاسخ سخت و شکننده ايران به چنين تجاوزي، پاسخ کليدي اين است؛ اين حمله چقدر موثر است؟ به اعتراف خود غربي‌ها تقريباً هيچ. زيرا آمريکا از اطلاعات مفصل درباره زنجيره تامين‌کننده برنامه ايران که امکان توليد سانتريفيوژهاي تازه را مي دهد، محروم است و به اين ترتيب ایران می‌تواند به سرعت اين چرخه را بازسازي کرده و حتي گسترش دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016