یکشنبه 11 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

محسن رهامی: احتمال همکاری اصلاح‌طلبان با تیم لاریجانی در برخی شهرستان‌ها

خبرگزاری فارس: رئيس کميته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: ما در مورد رسيدن به ائتلاف در بعضی شهرها با اصولگرايان و کليات آن، با آقای ناطق و ديگر دوستان اصولگرا بحث کرديم.

حجت‌الاسلام محسن رهامی رئيس کميته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس به تشريح فعاليت‌ها و جهت‌گيری‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای دهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت.

تلاش داريم همه اصلاح‌طلبان را در يک جا جمع کنيم/ هنوز به مدل خاصی نرسيده‌ايم

وی اظهار داشت: تلاش داريم همه اصلاح‌طلبان را در يک جا جمع کنيم. وقتی می‌گوييم همه اصلاح‌طلبان منظورمان حاميان رئيس دولت اصلاحات آيت‌الله هاشمی، محمدرضا عارف و دولت روحانی است.

اين فعال سياسی اصلاح‌طلب با بيان اينکه هنوز برای جمع کردن اصلاح‌طلبان در يک جا به مدل خاصی نرسيده‌ايم خاطرنشان کرد: در برخی شهرستان‌ها که احتمال بدهيم يک اصلاح‌طلب رأی را بشکند و يک افراطی به مجلس راه پيدا کند در آن صورت ما يک مدلی از ائتلاف در بعضی از شهرها با دوستان اصولگرا خواهيم رسيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در مورد کليت ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرايان با ناطق نوری بحث کرديم

رهامی ادامه داد: ما در مورد اين موضوع (رسيدن به ائتلاف در بعضی از شهرها با اصولگرايان) کليات آن را با آقای ناطق و ديگر دوستان اصولگرا بحث کرديم اما اينکه طبق چه مدلی بايد عمل کنيم و چه کسانی بايد به صحنه بيايند کمی زود است.

نشست نيروهای حامی دولت با طرفداران لاريجانی برای انتخابات آتی کلی است

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا ائتلاف روحانی و لاريجانی نيز بر همين مبنايی که شما اشاره کرديد است، گفت: خير اين يک چيز ديگر است، اين قضيه اصلاً‌ سازمانی نيست ولی امکان اينکه در بعضی از شهرها نيروهای حامی دولت و نيروهای ميانه با نيروهای اصولگرای طرفدار آقای لاريجانی به انسجام‌هايی برسند خبرهايی داريم و نشست‌های آنها نيز کلی است و بحث اين است تا از ورود افراطيون جلوگيری شود.

رئيس کميته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تشريح جزئيات ائتلاف حاميان روحانی و هواداران لاريجانی در انتخابات مجلس دهم پرداخت و گفت: اين مبنا يک بعد ايجابی دارد که ما تلاش می‌کنيم نيروهای اصلاح‌طلب معتدل، کارشناس و خبره خود را وارد مجلس کند اما يک جنبه صلبی دارد که اين جنبه اين است در برخی شهرستان‌ها برای اينکه يک افراطی تند وارد مجلس نشود و مجلس دوباره به افراط کشيده نشود ما از نيروهای خود به نفع يک معتدل کوتاه می‌آييم.

رهامی ادامه داد: اگر ما جايی واقعاً ببينيم که نمی‌توانيم به ايده‌آل خود برسيم و در صورت اختلاف بين ما يک افراطی به مجلس راه پيدا می‌کند در اين حين جمع‌بندی ما اين است که به صورت تلفيقی از اصولگرايان و معتدلان اصلاح‌طلب ائتلاف صورت گيرد.

وی در پاسخ به اين پرسش که يعنی اصلاح‌طلب‌ها همراه با دولت در اين ائتلاف روحانی و لاريجانی شرکت می‌کنند، گفت:‌ بله يک جاهايی همينطور است اما ما يک نسخه برای سراسر کشور نپيچيده‌ايم.

اين فعال سياسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اين پرسش که اگر قرار است ائتلافی کار شود پس چه فرقی بين گفتمان اصولگرا و اصلاح‌طلب بايد قائل بود، گفت: اين با گفتمان اصلاح‌طلب منافاتی ندارد چرا که اين مدل خودش اصلاح‌طلبی است که ما نبايد صفر و صدی فکر کنيم.

رهامی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری نيز نشان دادند صفر و صدی نيستند. کانديدای ما رئيس دولت اصلاحات بود. اگر گفتمان اصلاح‌طلبی ايجاب کند که يا خاتمی ای هيچکس که اين با روح گفتمان در تضاد است.

وی ادامه داد: به طور طبيعی وقتی نمی‌توان رئيس دولت اصلاحات را به صحنه رقابت‌ها آورد نبايد از صفر به صد نزول کنيم بلکه بايد کف ۷۰-۸۰ درصدی را در نظر گرفت و به سراغ افرادی همچون آيت‌الله هاشمی و حجت‌الاسلام روحانی برويم.

رئيس کميته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بيان اينکه روحانی هيچگاه نگفته بود که من يک اصلاح‌طلب هستم، گفت: گفتمان اصلاح‌طلبی ايجاب می‌کرد که بين آقای روحانی و جليلی از يک شخص معتدل، خردمند و قانونمدار حمايت کنند و اين خود عين گفتمان اصلاح‌طلبی است.

برای انتخابات مجلس دهم «کفی» را برای خود مشخص کرده‌ايم/ کف ما اين است که چه اندازه عقب‌نشينی کنيم

رهامی در مورد انتخابات مجلس دهم نيز گفت: ما برای مجلس دهم يک کفی را برای خود تعريف کرديم و آن کف اين است که تا کجا عقب‌نشينی کنيم.

وی در پاسخ به اظهارات عطريانفر (عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و سازندگی) گفت: من نمی‌خواهم صحبت آقای عطريانفر را نقل و نقد کنم اما ما اينگونه فکر نمی‌کنيم آقای عارف نقد ما است.

ما عارف اصلاح طلب نقد را بر لاريجانی اصولگرا ترجيح می‌دهيم

به گزارش فارس، عطريانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی چندی پيش در مورد رياست مجلس دهم گفته بود ما لاريجانی نقد را بر عارف نسيه ترجيح می‌دهيم.

رهامی تأکيد کرد: ما آقای عارف نقد اصلاح‌طلب را به آقای لاريجانی اصولگرا ترجيح می‌دهيم. اين مسلم و طبيعی است چرا که آقای عارف معاون اول دولت اصلاحات و در چند دوره وزير بودند به نوعی آقای عارف نخست‌وزير دولت اصلاحات است.

وی ادامه داد: همانگونه که به آن اشاره کردم اگر در فلان شهر نيروی معتدل و ميانه‌ای داريم که هم آقای لاريجانی حمايت کند و هم ما حمايت کنيم و اگر آن اصلاح‌طلب مد نظر ما رأی آن نيروی متقدر را بشکند و يک افراطی به مجلس راه پيدا کند حتماً ائتلافی وارد خواهد شد.

اين فعال سياسی اصلاح‌طلب با بيان اينکه ما قواعد مدل ائتلاف را ننوشتيم،گفت: قواعد ائتلاف بين‌المللی است و آن مدل اين است که اگر شما به خواسته ۱۰۰درصدی خود نرسيديد سريع از ۱۰۰ به صفر تنزل پيدا کنيد و به سراغ ۷۰ تا ۸۰ درصدی برويد.

اصلاح‌طلبان از نيرو معتدل لاريجانی در مقابل نيرو افراطی احمدی‌نژاد حمايت خواهند کرد

رهامی تأکيد کرد: در بين آقای لاريجانی و عارف ما قطعاً از تيپ‌هايی مثل عارف حمايت می‌کنيم اما اگر قرار شد نيروی آقای لاريجانی با نيروی آقای احمدی‌نژاد رقابت کند و ما کانديدا نداشته باشيم يا رد صلاحيت شده باشد و يا زمينه رأی نداشته باشد ما از نيروی آقای لاريجانی حمايت می‌کنيم تا نيروی افراطی آقای احمد‌ی‌نژاد به مجلس راه پيدا نکند و اين يک روش عاقلانه حزبی است.

در قضيه کناره‌گيری عارف بر اساس ائتلاف حزبی عمل نشد

وی در پاسخ به اين پرسش که اصلاح‌طلبان در قضيه ائتلاف با آقای روحانی نيز بازنده ميدان شدند و به گفته برخی اصلاح‌طلبان چيزی عايدشان نشد، تصريح کرد: ما در قضيه عارف و روحانی متأسفانه در چارچوب ائتلاف حزبی عمل نکرديم چون هم مجال نشد و هم آقای عارف از ابتدا خود را به عنوان کانديدای اصلاح‌طلب و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح نکرده بودند يعنی بعداً جريان اصلاح‌طلب از وی حمايت کرد.

اگر بر طبق مدل حزبی عمل می‌کرديم، روحانی بايد عارف را مشاور ارشد خود می‌کرد

رئيس کميته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: قطعاً اگر در قضيه ائتلاف روحانی و عارف در چارچوب حزبی عمل می‌کرديم طبيعی بود که مثل آلمان که خانم «مرکل» و آقای «گرهارد شرودر» خواستند ائتلاف کنند شرودر به نفع خانم مرکل کنار رفت و در آنجا دقيقاً مشخص شد که چهار وزارتخانه کليدی همچون وزارت امور خارجه کشور، صنايع و اقتصاد بايد به حزب سوسيال دموکرات منتسب به حزب آقای شرودر واگذار شود.

رهامی ادامه داد: ما همان موقع هم اين بحث‌ها را مطرح می‌کرديم اما صحبت دوستان اين بود که اينجا يک ائتلاف حزبی به آن صورت نيست چرا که رئيس دولت اصلاحات به عنوان يک ريش سفيد وساطتت کرده و ۴۸ ساعت مانده به انتخابات درخواستی داشته و آقای عارف نيز بنا به آن درخواست کنار کشيده است.

وی با بيان اينکه اگر قرار بود ائتلاف و روحانی طبق يک مدل حزبی عمل شود روحانی بايد سمت بالايی را به عارف اختصاص می‌داد، گفت: حداقل آقای روحانی بايد عارف را به عنوان مشاور ارشد خود انتخاب و در انتخاب وزرا برای وزارتخانه‌ها نظر ايشان را جويا می‌شد زيرا رأی روحانی ترکيبی از رأی عارف، هاشمی، رئيس دولت اصلاحات و رأی خود آقای روحانی بود.

رئيس کميته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اظهار داشت: الآن در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تلاش داريم در استان به استان احزابمان را تقويت کنيم که حتی اگر در اين دوره جواب ندهد قطعاً در دوره‌های بعدی حرکت حزبی ما جواب خواهد داد.

رهامی با بيان اينکه رسيدن به جمهوريت خارج از مدل ائتلاف حزبی هيچ مدل ديگری ندارد، گفت: اين مدل مدلی است که دنيا ده‌ها سال آن را تجربه کرده و ما هم تلاشمان اين است که اين مدل را پياده کنيم اما جامعه ما به آن درجه از توسعه‌يافتگی نرسيده است که بتواند طبق مدل‌های حزبی عمل شود چرا که احزاب ما در گذشته تعطيل شده است.

وی ادامه داد: از زمان مشروطه تا کنون بيش از ۱۱۰ می‌گذرد و دليل اينکه مشروطه جواب نداد و به استبداد منجر شد هم همين عدم احزاب قوی بود.

به گفته اين فعال سياسی اصلاح‌طلب هيچ راهی برای اصلاح ساختار سياسی کشور جز تقويت احزاب وجود ندارد و دولت را بايد احزاب تشکيل دهد و سپس اين احزاب بايد به مردم پاسخگو باشند تا معلوم شود کدام حزب برنامه موفقی و کدام حزب برنامه نا موفق‌تری داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016