یکشنبه 11 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اظهارات جنجالی عراقچی که از روی خبرگزاری‌ها حذف شد

شنبه ۱۰ مرداد، سایت صدا و سیما گفت‌وگویی از آقای عراقچی منتشر کرد که او در آن برنامه هسته‌ای ایران را "خسرانی بزرگ" از نظر اقتصادی خوانده و همین طور از نگرانی شدید مقام‌های ایران از حمله آمریکا در اواسط دهه ۱۳۸۰ صحبت کرده بود



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تقاطع: حساسیت برخی نکات بیان‌شده در این اظهارات به حدی بود که این خبرگزاری، ساعاتی بعدتر، در توضیحی کوتاه نوشت که نقل اظهارات آقای عراقچی، «ناشی از یک خطای برداشت» و «تلفیقی از اطلاعات درست و نادرست» بوده است و «قابل استناد نیست».

در لحظه‌ی تنظیم این گزارش در “تقاطع”، متن اظهارات آقای عراقچی از روی وب‌سایت “خبرگزاری صداوسیما”، و برخی دیگر از وب‌سایت‌هایی که این اظهارات را بازنشر داده بودند، برداشته شده، اما نسخه‌ی فریزشده‌ی آن، در اینجا قابل مشاهده است.

برخی از مهم‌ترین بخش‌های اظهارات معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی را در ادامه می‌‌توانید بخوانید:

Araghchi-Abbas-61.jpg

* رهبری فرمودند روال قانونی باید طی شود اما در دو سه باری که به این موضوع اشاره کردند اسمی از مجلس نیاوردند. ظاهرا دو تا راه وجود دارد یا مجلس یا شورای عالی امنیت ملی باید آن را تصویب کند که اگر مصوبه این شورا را رهبر معظم انقلاب امضا کند، این مصوبه هم تبدیل به قانون می‌شود.

* این مذاکرات از دولت گذشته آغاز شد؛ از زمانی که آقای کری در دوره سناتوری‌اش پیغام و پسغام‌هایی از طریق عمان فرستاد. همان زمان رهبر انقلاب دستور مذاکره دادند.

* رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان کلیات قضیه و خطوط قرمز بودند و به موقع هم با هر یک از اعضای تیم مذاکره‌کننده که مد نظرشان بود تشکیل جلسه دادند و به ما هم ابلاغ می‌شد. در طول مذاکرات اخیر هم دو بار پیک‌هایی آمد و برای ما پیغام‌هایی آورد.

* بعضی دوستان ایراد می‌گیرند که برگشت‌پذیری در برنامه ما چند سال طول می‌کشد اما باید توجه داشت که از نظر آنان [غربی‌ها] برگشت‌پذیری در برنامه ما رسیدن به وضع موجود نیست. مهم نیست که دوباره به ۸ یا ‌۱۰ تن برسیم بلکه مهم این است که به یک تن برسیم زیرا با این میزان هم می‌توان بمب تولید کرد. البته ما که اراده رفتن به سمت بمب نداریم و آن را حرام می‌دانیم.

* ارزش فردو به این است که نمی‌شود به آن‌جا حمله کرد؛ البته امریکایی‌ها مدعی‌اند که می‌توانند؛ اما این فرضی بیهوده است زیرا نمی‌توانند. آنان همیشه این ترس و نگرانی را دارند که اگر دست از پا خطا کنند، ایران هر چه دارد جمع می‌کند در فردو و آن کاری که آنان می‌ترسند انجام می‌دهد.

* حتما جزییات آزاردهنده وجود دارد اما آیا در عملیات‌های موفق جنگ به جای این‌که بگوییم چه دستاوردی داشتیم می‌گفتیم چند دستگاه تانک از دست دادیم یا چند نفر شهید شدند؟ آیا گفته می‌شد که آقای فرمانده چرا دروغ گفتید مثلاً صد نفر نبود ۱۲۰ نفر بود؟ قطعاً این‌طور نیست.

* نباید غرور و اعتماد به نفس ملی خدشه‌دار شود. مردم باید احساس کنند که دشمن سرجای خود هست اما ما دماغش را به خاک مالیدیم. در دوره دفاع مقدس، عملیات کم نداشتیم که شکست خوردیم اما هیچ‌گاه نمی‌گفتیم شکست خوردیم؛ حداکثر می‌گفتیم عدم‌الفتح؛ این عباراتی بود که شما در اخبار به کار می‌بردید.

* اگر سراغ بمب بخواهیم برویم، برجام شکستی کامل است اما اگر در پی غنی‌سازی مشروع بین‌المللی و برنامه هسته‌ای کاملا صلح‌آمیز و مشروعیم، این توافق، پیروزی بزرگی است.

* حسین فریدون، رابط ما با رییس‌جمهور بود. ما وی را به عنوان عضو تیم مذاکره‌کننده وارد جلسات می‌کردیم اما او دخالتی در مذاکرات نداشت؛ ولی در تماس‌هایش می‌توانست درباره مسائل فوری به زبان سمنانی و سرخه‌ای سوال کند و این‌ها هم می‌توانست کمک‌کننده باشد، هم‌چنان‌که در جبهه، چیزی کم می‌آوردند، سمنانی‌ها پشت بی‌سیم می‌رفتند.

* نرخ صدور هر کیلوگرم اورانیوم ۳/۵ درصد غنی‌شده در دنیا ۲۰۰۰ دلار و هر کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده ۱۴ هزار دلار است.

* اگر برنامه هسته ای کشورمان را بخواهیم صرفا با معیارهای اقتصادی بسنجیم، خسرانی بزرگ است یعنی اگر هزینه مواد تولیدی را بخواهیم محاسبه کنیم اصلا تصورش را نمی‌توانیم کنیم. اما ما این هزینه‌ها را برای عزت، استقلال و پیشرفت‌مان داده‌ایم برای این‌که زیر بار زورگویی دیگران نرویم.

* یکی از کارهایی که باید قبل از اجرای توافق انجام شود، خارج کردن قلب موجود از راکتور اراک و جایگزین کردن آن با قلب جدید است که البته ساخت قلب جدید زمان‌بر است و حتما باید طبق قرارداد میان ما، چین، احتمالا امریکا و هر کشور دیگری، در چارچوب کنسرسیوم بین‌المللی انجام شود.

* مساله‌ی پی‌ام‌دی (ابعاد احتمالی نظامی)، مبتنی بر برخی شواهد آنان، سوء‌تفاهم یا کوتاهی ما بوده است که به موقع گزارش ندادیم… با بررسی بطن موضوع در می‌یابیم که بعضی جاها کوتاهی کردیم و دیر اطلاع دادیم.

* یکی از مسائلی که باید حل شود، ادعای استفاده از چاشنی‌های انفجاری دو و سه زمانه در ایران است. در این مساله، چنین ادعا می‌شود که این چاشنی‌ها در یک میلیونیوم ثانیه می‌تواند با هم منفجر شود و از آن در سلاح هسته‌ای یا اکتشاف چاه‌های نفت استفاده می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016