سه شنبه 13 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا با توافق هسته‌ای با ایران مخالف است

یک نماینده مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که اکثریت جمهوریخواه مجلس آماده‌اند به قطعنامه‌‌ای در مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران رای دهند. اما برای بلوکه کردن این توافق به رای دو سوم اعضای کنگره نیاز است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله ـ کنگره آمریکا در صدد است تا قبل از ۱۷ سپتامبر، سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران را تعیین کند.

پیتر روسکم، نماینده جمهوری‌خواه مجلس آمریکا روز دوشنبه ۳ اوت اعلام کرد که ۲۱۸ نفر از ۴۳۴ نماینده مجلس می‌خواهند به توافق هسته‌ای با ایران رای مخالف بدهند.

روسکم می‌گوید کنگره و مردم آمریکا هم‌چنان معتقدند که می‌‌شد به توافق بهتری با ایران دست یافت.

جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان ۲۴۶ کرسی دارند. کنگره آمریکا متشکل است از مجموع ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان و ۱۰۰ سناتور ایالات متحده.

اگر کنگره بتواند جلوی اجرایی شدن توافق را بگیرد، دست باراک اوباما برای برداشتن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بسته می‌ماند.

جمهوری‌خواهان که با این توافق و با لغو تحریم‌های ایران مخالفند، دست بالا را در مجلس نمایندگان و سنا دارند. اوباما پیش‌تر اعلام کرده که در صورت ممانعت کنگره با توافق هسته‌ای، از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد.

از نظر قانونی چنانچه دو سوم اعضای کنگره با توافق مخالف باشند، باراک اوباما در توسل به حق وتو با چالش سختی روبرو خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از روسکم می‌نویسد: «ما از همه امکانات و توان خود برای توقف و شکست برنامه اتمی ایران استفاده خواهیم کرد.»

دمکرات‌ها که برخی نمایندگان پرنفوذ و کلیدی‌شان نیز به اسرائیل متمایل هستند، تفاهم بیشتری با توافق وین دارند. در میان این افراد می‌توان از سناتور چاک شامر از نیویورک و الیوت انگل، نماینده ارشد دمکرات‌ها در کمیته روابط خارجی مجلس نام برد.

نمایندگان عالی‌رتبه‌ دمکرات هم‌چون نانسی پلوسی از توافق اتمی حمایت کرده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا هم اینک ۲۴۶ نماینده جمهوریخواه و ۱۸۸ نماینده دمکرات دارد. یک کرسی جمهوریخواهان خالی است که در انتخابات سپتامبر پر می‌شود تا مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان تکمیل شود. حد نصاب دو سوم برای تصویب یک قطعنامه در مخالفت با توافق هسته‌ای، ۲۹۰ رای است.

در سنا این حد نصاب به ۶۷ کرسی بالغ می‌شود. هم‌اکنون در سنای آمریکا ۵۴جمهوریخواه و ۴۶ دمکرات و دو سناتور فراحزبی حضور دارند.

خبرگزاری رویترز به نقل از پیتر روسکم می‌نویسد: «زمان، همراه با این توافق نیست. هر چه می‌گذرد، فرصت بیشتری برای نمایندگان جهت ارزیابی توافق فراهم می‌شود و آنها بیش از پیش درمی‌یابند که این معامله، یک اشتباه تاریخی است.»

روسکم تاکید کرده که راه‌کار دیگری به جز جنگ یا تن دادن به توافق در مذاکرات وجود داشته است. او به حرف وزیر خارجه آمریکا اشاره کرده که گفته در جریان گفت‌وگو با ایران چند بار قصد ترک مذاکرات را داشته تا از دست‌یابی به یک توافق بد جلوگیری کند. روسکم می‌گوید: «پس با این حساب، راه دیگری به غیر از جنگ و یا توافق وجود داشته یا دارد.»

وزیر خارجه آمریکا تاکنون دو مرتبه به همراه وزیران خزانه‌داری و انرژی، در نشست‌های ویژه کمیته روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا شرکت کرده و هر بار با دفاع از توافق وین، آن را یک توافق خوب خوانده است.

کری برای متقاعد کردن نمایندگان و سناتورها گفته است که محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران مادام‌العمر هستند. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا که از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای است، معتقد است که ایران سر آمریکا را در این توافق کلاه گذاشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016