چهارشنبه 14 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزیر خارجه سوریه در تهران با مقامات ایران و روسیه دیدار می‌کند

ولید معلم٬ وزیر خارجه سوریه٬ برای گفت‌وگو با مقام‌های ایران و روسیه٬ دو هم‌پیمان مهم رژیم بشار اسد٬ به تهران سفر کرده است. قرار است در این گفت‌وگوها راهکارهایی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه ارائه شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله ـ وزیر امور خارجه سوریه برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های بلندپایه ایران و روسیه روز سه‌شنبه (۱۳ مرداد٬ ۴ اوت) وارد تهران شد. ایران و روسیه به عنوان دو حامی و هم‌پیمان سرسخت رژیم متزلزل بشار اسد٬ قرار است در گفت‌وگو با ولید معلم٬ پیشنهاداتی برای خاتمه دادن به جنگ داخلی و بحران چهارساله سوریه ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ قرار است ولید معلم در تهران با میخائیل بوگدانف٬ نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور خاورمیانه٬ دیدار کند و سپس در روز چهارشنبه به دیدار محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران برود. قرار است دیدارهایی هم در سطح معاونان وزیران امور خارجه سه کشور برگزار شود.

تهران و مسکو که همواره در چهار سال گذشته مهم‌ترین حامیان نظامی و مالی حکومت سوریه بوده‌اند٬ در شرایط کنونی که آمریکا و متحدانش در حوزه خلیج فارس آشکارا خواستار برکناری بشار اسد از قدرت شده‌اند٬ در شرایط دشواری قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: ایران سالانه ۶ تا ۱۵ میلیارد دلار به رژیم اسد کمک مالی می‌کند

به رغم دست‌یابی به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی٬ ایران و آمریکا به عنوان دو قطب مهم مذاکرات٬ تاکید کردند که این توافق بر سیاست‌های منطقه‌ای آنها تاثیری نخواهد داشت؛ ایران همچنان به حمایت همه‌جانبه خود از بشار اسد ادامه خواهد داد و آمریکا هم در تلاش است تا زمینه کناره‌گیری او از قدرت را فراهم کند.

«افزایش احتمال یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه»

حسین امیرعبداللهیان٬ از معاونان وزارت امور خارجه ایران٬ با اشاره به سفر ولید معلم به تهران٬ گفت احتمال یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ ویرانگر و مرگ‌بار داخلی در سوریه رو به افزایش است.

آقای عبداللهیان گفت: «خوش‌بختانه استراتژی قدرت‌های منطقه‌ای در قبال بحران سوریه تغییراتی داشته و اگر چهار سال پیش معتقد بودند که جنگ تنها راهکار ممکن برای پایان دادن به این بحران است٬ حالا ترجیح می‌دهند که بر دیپلماسی متمرکز شوند.»

بیشتر بخوانید: کمک اعتباری یک میلیارد دلاری ایران توسط سوریه پذیرفته شد

جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا٬ عادل الجبیر٬ وزیر خارجه عربستان سعودی و سرگئی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه٬ روز دوشنبه (۳ اوت) در قطر با یکدیگر دیدار و در پی آن تایید کرده بودند که «نیاز به یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه بیش از پیش حس می‌شود و گروه‌های مخالف رژیم بشار اسد هم باید در یافتن این راه‌حل سهیم شوند.»

تاکید ایران و روسیه بر ضرورت تشکیل «جبهه ضد تروریستی»

محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران٬ در یادداشتی که روز دوشنبه در چهار روزنامه مهم جهان عرب به چاپ رسید٬ تاکید کرد که برای حل‌وفصل بحران‌های جاری در خاورمیانه باید یک «کمیته گفت‌وگوی منطقه‌ای» تشکیل شود.

به گفته آقای ظریف «هیچ جای دیگری از جهان به اندازه حوزه خلیج فارس و خاورمیانه نیازمند چنین مکانیسمی نیست و مبارزه با گروه‌های افراط ‌گرا نظیر دولت اسلامی در عراق هم نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد٬ وقتی از رشد آنها در یمن و سوریه حمایت می‌شود.»

روسیه هم خواستار همکاری‌های گسترده‌تر بین‌المللی برای مقابله با شبه‌نظامیان دولت اسلامی شده و تاکید کرده که حتی کشورهای مخالف بشار اسد هم باید با حکومت سوریه متحد شوند تا بتوانند با دشمن مشترک مقابله کنند.

ایران و روسیه در بیانیه مشترکی که روز سه‌شنبه در تهران صادر شد٬ ایده تشکیل «جبهه گسترده ضد تروریستی» را ارائه کردند. گفته می‌شود این ایده در مذاکرات وزیران خارجه آمریکا٬ روسیه و عربستان در دوحه هم به بحث گذاشته شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016