جمعه 2 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ترکیه برای نخستین بار مواضع داعش را بمباران کرد

0,,18604889_303,00.jpg
منابع رسمی در آنکارا اعلام کردند که جنگنده‌های این کشور مواضع گروه "دولت اسلامی" در سوریه را بمباران کرده‌اند. پلیس ترکیه در هجومی غافلگیرانه به خانه‌های مشکوک در ۱۳ استان این کشور ۲۵۱ تن را بازداشت کرد.

به نظر می‌رسد که پای ترکیه به جنگ با داعش بازمی‌شود. تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) در ساعات بامدادی جمعه (۲۴ ژوئيه/۲ مرداد) خبر داد که چهار جنگنده نیروی هوایی این کشور از پایگاه هوایی دیاربکر برخاسته و در حمله به مواضع گروه "دولت اسلامی" (داعش) شرکت کرده‌اند.

این گزارش حاکی است که این جنگنده‌ها در زمان بمباران بر فراز خاک ترکیه بوده‌اند و حریم هوایی سوریه را نقض نکرده‌اند.

حملات متوجه مواضع "دولت اسلامی" در نزدیکی روستای "هوار" بوده که مجاور شهر مرزی "کیلیس" در ترکیه و در آن سوی حصار مرزی در خاک سوریه واقع شده است.
فرستنده خصوصی NTV نیز گزارش داد که صدای دست‌کم سه انفجار از این محل به گوش رسیده است.

روزنامه ترکی "حریت" گزارش داد که در حمله به مواضع "دولت اسلامی" در نزدیکی روستای یادشده، جت‌های جنگی "اف ـ ۱۶" شرکت داشته‌اند. از قرار معلوم ارتش ترکیه این عملیات را "یالچین" نامگذاری کرده است تا از این طریق خاطره سرباز ترکی را گرامی بدارد که روز پیش از آن در حمله نیروهای داعش کشته شد.
گفتنی است که روز پنجشنبه ستیزه‌جویان گروه "دولت اسلامی" از خاک سوریه به یک پاسگاه مرزی ترکیه در کیلیس شلیک کردند و یک سرباز ترکیه را کشتند. ارتش ترکیه به این حمله پاسخ داد و دست‌کم یک جهادگرای داعش را کشت.

هجوم غافلگیرانه پلیس به خانه‌های مشکوک

رسانه‌های ترکیه همچنین روز جمعه از هجوم غافلگیرانه پلیس به بیش از ۱۰۰ خانه در ۱۳ استان‌ مختلف ترکیه و جستجوی این خانه‌ها گزارش دادند. گفته می‌شود که این اماکن احتمالا مخفیگاه اعضای داعش یا کردهای افراطی گروه پ.ک.ک. بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در گزارش‌ها آمده است که ۵ هزار پلیس در این عملیات شرکت داشته‌اند و ۲۵۱ مظنون بازداشت شده‌اند. معلوم نیست چه تعداد از بازداشت‌شدگان اعضا یا هواداران داعش بوده‌اند.

دولت ترکیه در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که گروه "دولت اسلامی" مسئول سوء‌قصد انتحاری در سوروچ بوده است که ۳۲ کشته برجای گذاشت. پیش‌تر احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه، تنها از وجود شواهدی مبنی بر دخالت داعش در این بمب‌گذاری سخن گفته بود.

اجازه برای استفاده از"اینجرلیک"

دولت ترکیه پس از مدت‌ها تامل سرانجام به ایالات متحده آمریکا اجازه داد که از پایگاه مهم استراتژیک "اینجرلیک" در خاک ترکیه برای حملات هوایی علیه مواضع "دولت اسلامی" استفاده کند.

خبرگزاری آلمان شب جمعه این خبر را از قول یک نماینده وزارت دفاع آمریکا تایید کرد. همچنین به گزارش روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز"، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگویی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکیه، درباره استفاده از پایگاه اینجرلیک به توافق رسیده است. ولی هنوز مقامات دو کشور این خبر را رسما تایید نکرده‌اند.

ترکیه اگر چه به نیروهای ائتلاف ضد داعش تعلق دارد، ولی تا کنون با استفاده از پایگاه اینجرلیک برای حملات هوایی علیه مواضع این گروه تروریستی مخالفت می‌کرد. دولت ترکیه خواستار آن بود که سرنگونی بشار اسد، رئيس‌جمهوری سوریه، به بخشی از استراتژی نیروهای ائتلاف برای کشور همسایه تبدیل شود.

پایگاه اینجرلیک در جنوب شهر ترکی آدانا و در صد کیلومتری مرز سوریه واقع است. ایالات متحده آمریکا قادر است از این پایگاه نه تنها با جنگنده‌های خود به مواضع داعش حمله کند، بلکه همچنین از هلیکوپترهای جنگی خود نیز در این حملات استفاده کند.

این پایگاه همچنین از پایگاه‌های کشورهای حوزه خلیج فارس به مرز شمالی عراق نزدیک‌تر است که در حال حاضر حمله به مواضع داعش از آنها صورت می‌گیرد.

"دولت اسلامی" در حال حاضر بخش‌های بزرگی از سوریه و عراق را در کنترل خود دارد. آنکارا مدت‌ها این گروه را در همسایگی خود تحمل ‌کرد و بارها مورد انتقاد برخی دیگر کشورها قرار گرفت که دولت ترکیه را به بی‌عملی در قبال آن متهم می‌کردند.

به نظر می‌رسد که تغییر موضع دولت ترکیه نسبت به گروه "دولت اسلامی" به انفجار مصیبت‌بار اخیر در شهر سوروچ بازمی‌گردد که باعث مرگ ۳۲ تن شد. آنکارا اعلام کرده که مستنداتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد عامل انتحاری این بمب‌گذاری به داعش وابسته بوده است.

سه روز پس از این انفجار در درگیری‌های نظامی داعش با سربازان ترکیه در منطقه مرزی میان ترکیه و سوریه یک سرباز ترک و یک جهادگرا کشته شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016