سه شنبه 20 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

زيباکلام: مجلس بايد تيم مذاکره کننده را به صلابه بکشد

يک تحليلگر مسائل سياسی، رسيدن کشور به توسعه سياسی را از مهمترين دستاورد توافق وين عنوان کرد و در عين حال ايراداتی را به برخورد با تحليل‌های ارائه شده در مورد آن وارد دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، صادق زيبا‌کلام در همايش اصلاح طلبان شهرستان‌های کهگيلويه، بهمئی، چرام و لنده در دهدشت با اشاره به جايگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی افزود: مجلس شورای اسلامی جايگاه مهمی در قانونی اساسی دارد، اما متاسفانه مجلس کشور ما نه تنها در رأس امور نظام نيست بلکه بعضی وقت ها اين سوال پيش می‌آيد که مجلس در کجای اين نظام قرار دارد؛ تجربه نشان داده وقتی مجلس در موضوعات مهم مملکتی دخالت نداشته و امور به مسئولان سپرده شده حاصل کار رضايت‌بخش نبوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره‌ای به رويدادهايی که مجلس در مورد آن‌ها سکوت کرده است و انتقاد از اين رويکرد، حساسيت امروز مجلس بر سر مسئله هسته‌ای را «کار خوبی» دانست و اظهار کرد:بدترين پاسخی که ما اصلاح طلبان می‌توانيم به مجلس بدهيم اينست که شما در هشت سال گذشته کجا بوديد؟ در ۶ سالی که آقای جليلی مذاکره می‌کرد کجا بوديد؟

وی دخالت مجلس در امور مهم کشور را ضروری خواند و گفت: اين‌که مجلس نه در هشت سال دفاع مقدس و نه در آن هشت سال دولت احمدی‌نژاد در امور هسته‌ای دخالت نکرده است خوب نبوده و دودش در چشم ملت رفته و فکر نکنند که نتيجه کارشان خيلی مشعشع و درخشان بوده است. ما بايد از روشی که در مجلس آمريکا اعمال می شود درس بگيريم آن‌ها برنامه‌های خو را بصورت زنده پخش و ترجمه می‌کنند. خوشحالم که می‌بينم کميسيون امنيت ملی مجلس ما هم وزير خارجه و تيم مذاکره کننده را به مجلس می‌برند و از آن‌ها سوال می‌کنند. اتفاقا مجلس بايد تيم مذاکره کننده را به صلابه بکشد نه اين‌که بگويد اين‌ها وکلای ما هستند و از حقوق ما بايد دفاع کنند، بايد ببينيم آيا اين توافقی که صورت گرفته به نفع ملت ايران و مملکت ما هست يا نه.

وی تاکيد کرد: «اين‌که بايد مجلس در رأس امور باشد و در امور نظام مداخله کند، نظام مردم سالاری است؛ نظام مبتنی بر مردم‌سالاری هم بايد چند اصل داشته باشد تا بتوانيم بگوييم مردم‌سالاری است؛ عزل و نصب، اراده و قدرت، مردم و پاسخگو بودن از اصول مهم نظام مردم سالاری است و اين‌ گرايش که همه چيز محرمانه باشد، جای تاسف دارد.

زيبا کلام با بيان اين‌ اعتقاد که«موضوع هسته‌ای بيش از آن‌چه به خير و صلاح مردم باشد بيشتر در خدمت يک جريان سياسی بوده که از آن به نفع غرب‌ستيزی بهره‌برداری شده است» بحث هزينه و فايده را يک امر مهم در مسئله هسته‌ای خواند و گفت: چرا هزينه و فايده نبايد بر هسته‌ای مطرح شود؟ چرا هسته‌ای بايد بصورت يک بت دربيايد که همه بايد در برابرش تعظيم کنند وهيچ کس جرات نکند به هسته ای چپ نگاه کند؟ هسته‌ای بت نيست، آيه قرآن نيست، چرا هيچ‌کس درباره‌اش صحبت نکند؟ خيلی از پديده‌ها را مقدس می‌کنيم و وقتی مقدس کرديم ديگر دست هيچکس به آن نمی‌رسد با اين کارها به مقدسات توهين می‌کنيم.

وی اقتصاد دولتی را فاسد خواند و گفت: تا زمانی که اقتصاد وابسته به دولت باشد حتی با وجود توافق هسته‌ای هيچ گونه رشدی نخواهد داشت.

وی هم‌چنين با اشاره به انتخابات پيش رو از آن‌چه به عنوان «عبور از آتش رد صلاحيت» تعبير کرد، به عنوان «مهمترين مشکل طيف اصلاح‌طلبان» ياد کرد و انسجام درونی آن‌ها را خواستار شد و اظهار کرد: اگر اين انسجام درونی ميان اصلاح‌طلبان حفظ نشود، قبل از رد صلاحيت به دست خودتان رد خواهيد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016