سه شنبه 20 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عراقچی: صلاح نیست که برجام در مجلس به تصویب برسد

بی بی سی ـ معاون وزارت امور خارجه ایران گفته است که توافق هسته‌ای با گروه ١+۵ (برجام) نیازمند تصویب مجلس نیست. یک نماینده مجلس تصویب برجام را نامناسب و یک نماینده دیگر مجلس آن را ضروری دانسته‌اند.

خبرگزاری صدا و سیما - وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران - اظهارات عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و از اعضای گروه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای جمهوری اسلامی را منتشر کرده که گفته است «بررسی بند بند برجام در مجلس شورای اسلامی اگرچه خوب است، اما نمایندگان باید نسبت به کلیات آن نظر بدهند.»

در مورد اینکه آیا این توافق نیاز به تصویب مجلس دارد یا نه، آقای عراقچی گفته است: «اگر چه طبق اصل ٧٧ قانون اساسی، همه موافقتنامه‌ها و معاهدات بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، اما برجام برنامه اقدام مشترک است که دو طرف به صورت داوطلبانه اجرا می‌کنند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت که از نظر حقوقی عده‌ای معتقدند برجام نیاز به تصویب مجلس دارد و عده دیگری بر خلاف آن نظر می‌دهند و با تاکید بر اینکه بررسی این موضوع از نظر سیاسی با بررسی حقوقی آن تفاوت دارد افزوده است: «وزارت خارجه معتقد است که برای حفظ منافع ملی، صلاح نیست که برجام در مجلس به تصویب برسد چرا که هیچکدام از کشورهای ١+۵ هم آن را در پارلمان‌های خود به تصویب نمی‌رسانند.»

به گفته آقای عراقچی، در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم اشاره شده است که اگر موضوعی در حیطه اختیارات شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد، آن موضوع از حیطه اختیارات مجلس خارج می‌شود و در دوازده سال گذشته، موضوع هسته‌ای در اختیار شورای عالی امنیت ملی بوده است.

اشاره آقای عراقچی به سرپرستی مذاکرات هسته‌ای است که تا زمان تشکل دولت حسن روحانی در اختیار دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، اما پس از آن به وزارت خارجه منتقل شد و در مذاکرات منجر به توافق هسته‌ای اخیر، سرپرست و اعضای اصلی هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی از مقامات وزارت خارجه و در مواردی، سازمان انرژی اتمی ایران بودند، هر چند گفته می‌شد که تصمیم گیری‌های اصلی در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود.

در مورد موضع‌گیری کنگره ایالات متحده در مورد برجام، آقای عراقچی گفته است که «مباحثی که در کنگره آمریکا مطرح می‌شود برای رد کردن برجام است نه تصویب آن».

وی گفته است: «در حالیکه طرف مقابل چنین کاری نمی‌کند، آیا صلاح است که مجلس برجام را برای دولت لازم الاجرا و آن را تبدیل به قانون کند؟»

وی گفت که اگر مقرر شود که برجام در مجلس و شورای عالی امنیت ملی حتما به تصویب برسد، باید توافق در کلیات برجام باشد زیرا نمی‌شود جایی از آن را تغییر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در همین برنامه تلویزیونی، نوذر شفیعی، نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت که «اگر ما در مجلس برجام را تصویب و تبدیل به قانون کردیم، این قانون لازم الاجرا می‌شود در حالیکه طرف‌های مقابل چنین الزامی ندارند.» وی یادآور شد که برای بررسی و تصویب این توافق، باید یا دولت آن را به صورت لایحه به مجلس بدهد یا مجلس آن را به صورت طرح مطرح کند.

آقای شفیعی همچنین گفت که در مورد قطعنامه ۵٩٨ آتش بس در جنگ ایران و عراق هم «مجلس ورود نکرد» و افزود: «ما بیش از آنکه به دنبال پیچ و خم‌های اداری باشیم باید به نتیجه کار بیندیشیم؛ برجام فرصت‌های زیادی را برای کشور به همراه می‌آورد اگرچه همانطور که پیش‌تر هم بار‌ها گفته شده، این توافق صد در صد نیست».

قطعنامه ۵٩٨ با نظر آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی پذیرفته شد و وی شخصا مسئولیت این تصمیم را بر عهده گرفت.

آقای شفیعی در مورد عواقب رای‌گیری در مورد برجام در مجلس گفت: «باید بدانیم اگر برجام در مجلس تصویب نشود چه محدودیت‌هایی برای کشور پیش می‌آید و اگر مجلس به بندهایی از برجام ایراد بگیرد، وزارت خارجه باید بار دیگر برای رفع این ایرادات با ١+۵ مذاکره کند.»

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این برنامه تلویزیونی، محمد حسن آصفری، نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود که خواستار بررسی برجام در مجلس شد و گفت: «کسی نمی‌تواند قانون اساسی را تفسیر به رای کند و براساس آن، هرگونه تعهد، توافق یا موافقتنامه یا معاهده‌ای باید به تصویب مجلس برسد و چطور می‌شود موافقتنامه‌ها و معاهدات دست چندم را وزارت خارجه به مجلس ارائه می‌دهد و باید تصویب شود اما برجام که تاثیرات سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی بسیاری دارد نباید به تصویب مجلس برسد؟»

وی تاکید کرد که «دولت باید قانون را رعایت کند و برجام را به صورت لایحه به مجلس ارائه نماید و اگر هم اینگونه نکند، مجلس از وظیفه قانونی خود باز نخواهد ماند.» این نماینده مجلس گفت که در بررسی بند بند برجام، اگر مشکلات و ایراداتی وجودداشته باشد می‌توان با جلسات مشترک مجلس و دولت درباره آن‌ها به تفاهم رسید.

در خبری دیگر در همین زمینه، خبرگزاری تسنیم به نقل از محمدجواد لاریجانی، معاون بین‌المللی قوه قضائیه، نوشته است که مصوبه مجلس درباره برجام این خواهد بود که «به دولت اجازه بدهد» این موافقتنامه را اجرا کند یا «این اجازه را از دولت سلب کند.»

وی افزوده است که: «مطلب مهم‌تر آن است که اشکالات اساسی که در برجام وجود دارد و دشمن می‌تواند از طریق آن به کشورمان ضربات مهمی بزند را مجلس با تصویب یک فکت شیت سد کرده و دولت را ملزم به اجرای آن فکت شیت کند».

آقای لاریجانی مقایسه ایران و سایر کشور‌ها در مورد تصویب پارلمانی برجام را درست ندانسته و گفته است: «سایر کشور‌ها فقط تعهد دارند به ما آزار نرسانند ولی از کیسه چیزی خرج نمی‌کنند و این ایران است که باید بخشی از توانمندی هسته‌ای خود را نابود، تعهدات سنگینی را اجرا و تاسیسات مهمی را جابجا کند لذا بار تعهدات ایران اساسا قابل مقایسه با سایر کشور‌ها نیست.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016