دوشنبه 19 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عدم اجابت درخواست شخصی نمايندگان دليل استيضاح وزير اقتصاد

دلايل شخصی برخی از نمايندگانی که قصد استيضاح وزير را دارند به گزارش «تابناک»، روز گذشته، پس از سؤال مهرداد بذرپاش، که منجر به سه کارته شدن وزير امور اقتصادی و دارايی شد، برخی نمايندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار استيضاح وزير شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



عليرضا منادی سفيدان در اين باره گفته است: پس از سه کارته شدن وزير اقتصاد در جلسه علنی روز گذشته (يکشنبه) مجلس، ۲۵ نماينده درخواست استيضاح وزير اقتصاد را مطرح کردند که با توجه به سه کارته بودن وزير، اين استيضاح در اولويت کاری مجلس قرار می‌گيرد. به گفته‌ اين عضو هیأت رئيسه مجلس، در صورتی که متقاضيان استيضاح، امضای خود را پس نگيرند، استيضاح در جلسه يکشنبه هفته آينده اعلام وصول خواهد شد.

اما اين رفتار نمايندگان در مجلس با واکنش هايی همراه شده، به طوری ابوترابی در صحن مجلس اعلام کرد: سه کارته شدن وزير باعث استيضاح وی نخواهد شد. همچنين نمايندگان ديگری نيز بودند که با اين استيضاح مخالف هستند و سؤالاتی که از وزير در طول اين جلسات شده را مغاير با وظيفه ذاتی اين وزارت خانه می دانند.

غلامرضا تاجگردون، رئيس کميسيون برنامه و بودجه در گفت و گوی خود با تابناک درباره اين موضوع اظهار داشت: به نظر من، هر سه باری که وزير اقتصاد کارت زرد گرفت، هيچ يک در ارتباط با موضوع نبود و بيشتر مباحث شخصی و فردی بود. در مباحثی که روز گذشته مطرح شد، بخصوص در فاز دوم صحبت ها، فرصتی که بشود به آن سولات جواب داد، فراهم نشده بود.

وی گفت: در بحث نقدينگی يا بحث ماليات اصناف، چيزی نبود که بتوان در اين مجال به آن پاسخ داد. به نظر می رسد اگر بخواهيم ميان وزرا نگاه منصفانه ای داشته باشيم، وزير اقتصاد از کارکرد قابل قبولی برخوردار است؛ البته اين درست است که ما در اقتصاد مشکلاتی داريم، اما بايد به اينکه مشکلات چقدر بوده و الان چقدر شده، توجه شود.

وی گفت: زمانی که طيب نيا وزير شد، تنها برنامه ای که بيشترين مانور روی آن بود، کاهش نرخ تورم بود؛ بنابراين، اگر بخواهيم منصف باشيم در کاهش نرخ تورم هم موفق بوده است، در مباحث ماليات هم که اشاره شد، زمانی که ماليات شخصی در يک سال، دو ميليون تومان است و سال ديگر مجبور می شود، يک ميليارد تومان ماليات پرداخت کند، اين يعنی اينکه توانسته از فرار مالياتی هم جلوگيری کند.

وی همچنين افزود: استيضاح وزير اقتصاد در اين موقعيت موضوعيت ندارد و خيلی از گيرهايی که تا کنون داده شده و می شد، توسط وزير برداشته شده است. مباحثی هم مربوط به حوزه بانک هاست که اين از اختيارات وزير خارج است و بارها هم اين را گفته اند. کاش اين مباحث به گونه ای ديگری بحث و پيرامون آن سؤالاتی مطرح می شد که وزير نمی توانست به آنها پاسخ دهد؛ اما اين مباحث که از وزير سؤال شده و به وی کارت داده اند، بيشتر خارج از موضوع و دادن کارت به وزير هم ناعادلانه بوده است. اين روند منصفانه نبوده و می شد کار را به اينجا نکشاند.

وی اظهار داشت: متأسفانه برخی نمايندگان مجلس به دلايل شخصی، کار را به استيضاح کشاندند و برخی از نمايندگان می گفتند، چون وزير آنها را تحويل نگرفته و يا کار آنها را انجام نداده با استيضاح موافق هستند، در حالی که اين اعمال در مقياس کلان بر خلاف قانون و رفتارهای سياسی است.

وی در پايان يادآور شد: من به عنوان يک دوست به وزير می گويم، شايد برخی از رفتارها با نمايندگان مجلس، برای نمايندگان جذابيت نداشته باشد و می شد بيشتر با نماينده ها مماشات کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016