دوشنبه 19 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

در اعتراض به خشونت جنسی عليه زنان مبارز کرد، نامە جمعی از فعالان حقوق زنان برای رهبران دو حزب کردی

پس از شروع اهانت و فحاشی جنسی به زنان برابری طلب کرد، در سايت کردی زبان " ما همه نره خر هستيم" ، ما مدافعين حقوق بشر زنان نامه زير را تهيه کرده و ابتدا برای سران دو حزب دموکرات کردستان و دموکرات کردستان ايران فرستاده، و خواستار عکس العمل سازنده آنها شديم.

آقای خالد عزيزی، دبير کل حزب دموکرات کردستان، نامه ای را در جواب ما ارسال داشتند که در پايين نامه ما می بينيد. ما ضمن تشکر از توضيحات ايشان، اين نامه را کافی ندانسته و خواستار موضع گيری و مرزبندی قاطع ايشان با کسانی که چنين بيشرمانه و زن ستيزانه به زنان فمينيست کرد اهانت ميورزند هستيم.

با کمال تاسف بايد به آگاهی همگان برسانيم که آقای مصطفی هجری، دبير کل حزب دموکرات کردستان ايران، نامه ما را بی جواب گذاشتند يعنی اينکه کوچکترين گامی برای محکوم ساختن خشونت عليه زنان برنداشته و بطور کلی امر دفاع از زنان در مقابل خشونت را به طور کلی ناديده گرفتند.

ما از آقای مصطفی هجری می پرسيم که چگونه ميتوان از طرفی شجاعت زنان کرد کوبانی در دفاع از خود و خطه خويش را ستود و از طرف ديگر در مقابل فحاشی جنسی و هجونويسی سکوت کرد؟

سکوت در مقابل خشونت يعنی همدستی با خشونتگر!

ما از همه مردم ايران، زن و مرد، کرد و آذری و فارس و لر و عرب و بلوچ و ...، می خواهيم که در مقابل خشونت عليه زنان ساکت ننشينند و در اين زمينه به روشنگری ادامه دهند تا ديگر هيچ مردی که نام " دموکرات" بر خود ميگذارد، دست به رذيلت زن ستيزی نزند.

مهشيد پگاهی، سهيلا وحدتی و سحر ديناروند

نامه سرگشاده به حزب دمکرات کردستان و حزب دمکرات کردستان ايران


زنان کرد همواره همراه مردان برای فردای بهتر کوشيدەاند، بهای بسيار دادەاند، اما دست از مبارزە نکشيده اند. اکنون چشم اميد زنان کرد به اينست که مردان را در صفوف مبارزه عليه خشونت و تبعيض جنسی و جنسيتی در کنار خويش بيابند چرا که مبارزه برای فردای بهتر، دمکراسی، آزادی و حقوق بشر جدا از مبارزه برای حقوق بشر زنان نيست.

از همين روست که سازمان ملل متحد نهضت همبستگی برای برابری جنسيتی* را به راه انداخته و از همه مردان خواسته که تعهد دهند که بر عليه تبعيض و خشونت عليه زنان وارد عمل شوند. ما نيز از همه برادران و همرزمان کرد خويش می خواهيم که تعهد «مرد در دفاع از زن*» را که می گويد: «من يکی از بيليونها مردانی هستم که باور دارند برابری برای زنان يک حق بنيادين بشر است که به سود همه است.» و «من تعهد می کنم که برای ساختن دنيای بهتر و برابر، برعليه تبعيض و خشونت عليه زنان عمل کنم.»، امضا کنند.

ما از شما مردان کرد می خواهيم که در مقابل هرگونه خشونت و تبعيض عليه زنان بايستيد، و دوش به دوش آنان برای حقوق بشر زنان مبارزه کنيد.

ما خوشنوديم از اينکه اخيرا آقای رسول سلطانی که به خشونت جنسی کلامی عليه زنان پرداخته بود، ديگر در تلويزيون کرد کانال جايی ندارد**. اميدواريم که محکوم کردن هرگونه خشونت و تبعيض عليه زنان ادامه يابد و همگان بدانند که مبارزه برای دمکراسی و آزادی جدا از مبارزه عليه خشونت و تبعيض عليه زنان نيست، و ادعای مبارزه بدون دفاع از حقوق زنان معنی ندارد.

ما اميدواريم که اين روند ادامه پيدا کند و به هرگونه خشونت جنسی و کلامی و تحقير زنان مبارز کرد توسط مردان به اصطلاح هوادار آزادی برروی اينترنت پايان داده شود. حتما شما می دانيد که به تازگی يک صفحه روی فيس بوک با عنوان "ما همه نره خريم"*** آغاز شده که عنوان آن به روشنی حکايت از روحيه تجاوز جنسی دارد و محتوای آن با نگاه تحقيرآميز به زنان، خواسته های حقوق بشری زنان و مبارزات فمينيستی را به مسخره می کشد. تاسف آور است که اين مردان با نام بردن از تک تک زنان مبارز کرد، به شيوه رکيک خشونت کلامی سعی در ترور شخصيت آنها دارند.

اگر اين صفحه توسط افراد عادی در جامعه راه اندازی می شد، نيازی به توجه و اعتراض ما نبود. اما کسانی از اين صفحه حمايت می کنند و روی آن مطلب می نويسند که از اعضا و هواداران حزب دمکرات کردستان و حزب دمکرات کردستان ايران هستند. و اين مايه شرم است که مردانی که ادعای مبارزه برای دمکراسی و حقوق بشر و آزادی و برابری دارند، اينگونه آشکارا به زن ستيزی می پردازند. نگاه بيمارگونه جنسی و روحيه تجاوزگر جنسی و خشونت آميز آنها نمی گذارد که خود ببينند که مطالبی که در اين صفحه مطرح می شود، نه تنها خنده دار نيست که گريه آور است. تجاوز جنسی خنده دار نيست، خشونت خنده دار نيست، توهين خنده دار نيست، تهمت خنده دار نيست، تبعيض عليه زنان خنده دار نيست، و تلاش برای ترور شخصيت زنان مبارز کرد خنده دار نيست.

نقطه آغاز اين توهين جنسی و خشونت کلامی، تکيه بر فرهنگ شرم عليه زنان است. گمان اين مردان اين است که اگر زن فمينيستی را با کلمه های رکيک برهنه سازند و با لودگی و دريدگی، اندام جنسی او را به زشتی توصيف کنند، آن زن شرمنده خواهد شد و سکوت خواهد کرد و ديگر از حقوق بشر و خواسته های زنان حرف نخواهد زد. زهی خيال باطل! اين مردان خبر ندارند که زنان مبارز کرد قربانی خشونت کلامی آنها نخواهند شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ما به صدای بلند می گوييم زن بودن شرم نيست. شرم از آن کسانی است که می خواهند زن را به خاطر زن بودنش شرمگين سازند، و کسانی که با استفاده از سلاح کهنه و قديمی واژه های رکيک و توهين و تحقير و تهمت جنسی و اخلاقی و خشونت کلامی تلاش دارند زنان را از ميدان مبارزه برای حقوق شان بيرون کنند. آنها نمی دانند که يکی از وظايف اصلی همه مردان مبارز، دفاع از حقوق بشر زنان است. اعمال هرگونه خشونت عليه زنان نه تنها هيچ مردی را توانمند نمی سازد بلکه خود آن مرد را ذليل می سازد.

ما برروی نقش احزاب سياسی در بالابردن سطح آگاهی عمومی جامعه در زمينه احترام به حقوق بشر و بويژه بالابردن آگاهی مردان نسبت به حقوق زنان تاکيد می کنيم. از اين رو، ما از همه احزاب سياسی می خواهيم که بطور آشکار بيان کنند که هرگونه تبعيض و خشونت عليه زنان خط قرمز آنهاست و مردانی که به خشونت عليه زنان می بالند، جايی در صفوف مبارزه ندارند.

ما از همه مردان مسئول تشکيلات و دفتر سياسی در هر دو حزب دمکرات کردستان و حزب دمکرات کردستان ايران می خواهيم که با توجه به اساسنامه حزب و ماده مربوط به برابری حقوق زن و مرد:

-تک تک مردانی را که اينگونه آشکارا در دنيای مجازی به زن ستيزی و خشونت عليه زنان می پردازند، ابتدا توبيخ و سپس در صورت ادامە خشونت علیە زنان از صفوف مبارزه و عضويت حزب اخراج کنند.
- همه مردان عضو و هوادار حزب را در زمينه حقوق بشر زنان آموزش داده و آنها را از اعمال هرگونه خشونت و تبعيض عليه زنان برحذر دارند.

به اميد آنکه همانگونه که زنان کرد همواره دوش به دوش مردان خويش در مبارزه برای آزادی و فردايی بهتر همراه بوده و هستند، مردان کرد نيز دوش به دوش زنان در مبارزه برای حقوق بشر زنان همواره و در همه جا همراه آنان باشند.

*http://www.heforshe.org

** سایت فمینیسم روزمرە: اهانت بی سابقە یک عضو حزب دمکرات

مهشيد پگاهی
پروين شهبازی
بيژن سينا
سحر ديناروند
فرح کمانگر
جميله پلوشه
مهری جعفری
سهيلا وحدتی
اقدس شعبانی
ساغر غياثی
سلماز آزاد
آيدا ابروفراخ
مريم ضياء
رايحه مظفريان
نگين وطندوست
سما شاملو
مريم بابايی
نسرين افضلی
نيرە توحيدی
سارا آرين مهر
سيمين صابری
فرناز کمالی
شادی امين
همايش زنان ايرانی هانوور، آلمان
خديجه مقدم
رويا کاشفی
شهرزاد هاديان
پروانه حاجيلو
سعيده اسديپور
سارا برزنجی
ڵيلا اصلان
هوشين نجاتی
حميلا نيسگيللی
ترانه اميرتيموری
گلرخ جهانگيری
ناهيد نصرت
سينا حشمتی
فرزانە جلالی
سارا لقايی
سميه رشيدی
شهاب الدين شيخی
آينا قطبی يعقوبی
ليلا موری
شادی صدر
رضوان مقدم
فتحيه زرکش يزدی
مريم ويولت
ريحانه إسماعيلی نجار
شهلا عبقری
نرگس توسليان
شهين نوايی
انجمن زنان ايرانی پرتو در آلمان
صديقە مقدم
آزادە خسروشاهی
رضا فانی يزدی

پاسخ آقای خالد عزيزی، دبير کل حزب دمکرات کردستان ايران:

دوستان گرامی!
با درود
همانطور که در ايميل قبلی وعده داده بودم، در اين فرصت تا جايی که امکان دارد، مفصلا به نامه شما دوستان گرامی خواهم پرداخت.
دوستان!
اينکە سياست و عملکرد حزب دمکرات کردستان و اعضايش مورد توجه و واکاوی شما فعالين عرصههای مختلف قرار ميگيرد، برای ما از يک سو مايه مباهات است و از دگر سو ما را متوجه مسئوليتهايمان ميکند. اگر از اين زاويه به موضوعات و مسايل مرتبط به حزب دمکرات نگريسته شود، بسيار طبيعيست که رهبری و اعضای آن بايد هر لحظه متوجه سياست و عملکرد حزبشان باشند.
مقدما در مورد جايگاه زنان در حزب دمکرات کردستان، لازم ميدانم يادآوری کنم که: حزب ما از بدو تاسيس عليرغم موانع فرهنگی نگاه ويژهای به نقش و جايگاه زنان داشتهاست. تاسيس اتحاديه زنان دمکرات و تشويق زنان به سوادآموزی و فعاليت در عرصههای سياسی، فرهنگی و ... از سياستهای بارز زندهياد پيشوا قاضی محمد در آن دوران ميباشند. در طی سالهای دشوار و طولانی فعاليت مخفيانه و علنی اين حزب، به ويژه در دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ تا کنون حزب ما تلاش ورزيده است از يک سو تعهدات اساسنامهای و فکری فزونتری برای حضور و نقش آفرينی زنان ايجاد کند و از سوی ديگر در راستای شکلگيری فرهنگی نوين و برابريخواهانه تلاش کند. به جرات ميتوان گفت در نتيجه تلاشهای به عمل آمده، امروز زنان در تشکيلات حزب در جايگاهی مناسبتری قرار گرفته و در بستری مناسبتر دوشادوش مردان آزاديخواه برای نهادينه کردن فرهنگ برابريخواهانه به مبارزه عليه اشکال مختلف تبعيض و خشونت ادامه ميدهند.
البته اين واقعيت را نيز نبايد ناديده گرفت که مبارزه برای ايجاد فرهنگی نوين و عاری از نگاه تبعيض آميز به زنان در ايران و کشورهای منطقه با چالشهای جدی روبروست. به همين دليل هم دستاوردهای کنونی ما پر هزينه بوده و هم قدمها و دستاوردهای آتی نياز به تلاش و همکاری فعالين عرصههای مدنی و حقوق زنان دارد. باشد که در نتيجه مبارزه مشترک آزاديخواهان در آينده نه چندان دور شاهد جامعهای به دور از هر گونه تبعيض و خشونت باشيم.
اين مقدمه از اين لحاظ لازم مينمود که نشان دهيم درصفوف حزب دمکرات زمينههای نگاه تبعيض آميز به زنان تا اندازه زيادی رنگ باختهاند. علاوه بر اين بر مبنای موازين درون تشکيلاتی و اصول فکری حزب دمکرات کردستان هر گونه خشونت، اعمال تبعيض و اهانت به زنان امری غير قابل چشم پوشی ميباشد.
در مورد موضوع مطرح شده در بخش پايانی نامه شما نيز بايد گفت: همانطور که از نامه شما نيز بر ميآيد اين موضوع در ارگان مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است. با اطمينان ميتوان گفت حزب دمکرات کردستان در آينده نيز در راستای احقاق حقوق و آزاديهای زنان و زدودن هر گونه خشونت عليه آنان تلاش خواهد کرد.
در پايان لازم ميدانم خاطرنشان و تاکيد کنم که رهبری و ارگانهای مختلف حزب دمکرات کردستان راسختر از گذشته در راستای تامين بستری مناسب برای فعاليت زنان و شکلگيری فرهنگ برابريخواهانه تلاش ميناميند.

با احترام
خالد عزيزی
۲۳/۰۷/۲۰۱۵


پاسخ ما به آقای خالد عزيزی

جناب آقای خالد عزيزی، دبير کل حزب دموکرات کردستان،
سپاسگزاريم از اينکه درخواست ما را مورد توجه قرار داده و با ديگر دوستان دفتر سياسی نيز درباره آن به بحث نشستيد.
تاکيد شما بر اينکه " بر مبنای موازين درون تشکيلاتی و اصول فکری حزب دموکرات کردستان هر گونه خشونت، اعمال تبعيض و اهانت به زنان امری غير قابل چشم پوشی ميباشد" و اينکه ميگوئيد " با اطمينان می توان گفت حزب دموکرات کردستان در آينده نيز در راستای احقاق حقوق و آزاديهای زنان و زدودن هرگونه خشونت عليه آنان تلاش خواهد کرد." مايه خشنودی ما است. در همين راستا اميدوار هستيم که شاهد عکس العمل رسمی شما به آن صفحه اينترنتی زن ستيز حاوی توهين های رکيک که در نامه پيشين بدان اشاره کرديم نيز باشيم.همچنين انتظار داريم که حزب در اين زمينه به طور مستقيم به همه مردان کرد بگويد که هرگونه حمله به زن اصلا يک فضيلت نيست، بلکه رذيلت است.
شما به عنوان دبير کل حزب دموکرات کردستان، نقش بسيار مهمی در راستای روشنگری و مبارزه با خشونت و تبعيض عليه زنان داريد. ما روی حرف های شما در زمينه تلاش در اين راستا حساب ميکنيم و هنوز با بردباری در انتظار اقدامات شما در مورد سايت مزبور به عنوان دبير کل حزب دموکرات کردستان هستيم.
ما سکوت در مقابل اين گونه فحاشيها و بی حرمتی ها را سازنده ندانسته و باور داريم که فرهنگ سازی با تسليم امکان پذير نيست. از آنجائی که سايت مزبور هنوز فعال بوده و مشغول زن ستيزی است، برآنيم که درخواست جمعی خود و پاسخ شما را بدان نامه انتشار دهيم. اميد ما اينست که دست کم جامعه روشنفکری با اين مشکل فرهنگی مواجه شود و در حل سريع تر اين مسئله به حزب دموکرات کردستان ياری رساند. ما به اقدامات لازم در زمينه روشنگری ادامه خواهيم داد تا با رشد آگاهی عمومی، آن صفحه اينترنتی زن ستيز بسته شود و ديگر هيچ مردی که نام "دموکرات" بر خود می گذارد، دست به رذيلت زن ستيزی نزند. در اين راستا روی همراهی و پشتيبانی شما حساب ميکنيم.

با احترام و دوستی
مهشيد پگاهی، سهيلا وحدتی و سحر ديناروند


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016