سه شنبه 10 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
9 شهریور» علی شکوری‌راد بازداشت شد
9 شهریور» سخنگوی وزارت کشور: حزب اتحاد ملت پروانه فعالیت ندارد
پرخواننده ترین ها

علی شکوری‌راد با قرار کفالت آزاد شد

علی شکوری راد، دبیرکل حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت ایران با قرار کفالت آزاد شده است. او روز دوشنبه ساعاتی پس از یک نشست خبری در دفتر حزب اتحاد ایران بازداشت شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله ـ رسانه‌های ایران شامگاه دوشنبه نهم شهریور (۳۱ اوت) از آزادی علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب ''اتحاد ملت ایران اسلامی''، با قرار کفالت خبر دادند.


علی شکوری‌راد

حزب اصلاح‌طلب "اتحاد ملت ایران" به تازگی تاسیس شده است اما سخنگوی وزارت کشور می‌گوید با وجود صدور مجوز تاسیس، فعالیت‌ این حزب منوط به تأیید وزارت کشور و استعلام از وزارت اطلاعات است.

به نوشته خبرگزاری کار ایران، شکوری‌راد روز دوشنبه برای پیگیری ممنوع‌الخروجی خود به دادسرای اوین مراجعه کرده بود که چند ساعتی برای "ارائه‌ی پاره‌ای از توضیحات" بازداشت شد.

خبرگزاری‌های نزدیک به محافظه‌کاران دلیل بازداشت او را ''اصرار بر تخلفات قبلی و اقدامات فتنه‌گرانه'' عنوان کرده‌بودند. علی شکوری راد، پیش‌از این در مهر ماه سال ۱۳۸۹ توسط مراجع قضایی بازداشت و پس از یک ماه آزاد شده بود.

اولین نشست خبری پیش از بازداشت

شکوری راد هفته گذشته در نخستین کنگره "حزب اتحاد ملت ایران اسلامی" به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد. او صبح دوشنبه در یک نشست خبری در دفتر حزب اتحاد از عملکرد شورای نگهبان انتقاد کرد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه نظارت استصوابی با روح قانون اساسی در تناقض است، گفت: «ما نباید از مردمی که صاحب اختیار کشور هستند، خلع ید کنیم.»

او در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: «همانطور که مقام‌های دولت اعلام کرده‌اند صلاحیت نمایندگان را هیات‌های اجرایی تایید می‌کنند و اگر حقی از کسی ضایع شد و او شکایت کرد، شورای نگهبان برای استیفای حق او دخالت خواهد کرد.»

علی شکوری‌راد در مورد اعتراضات سال ۱۳۸۸ که اصولگرایان از آن با عنوان ''فتنه'' نام می‌برند، گفت: «در متون حقوقی ما واژه فتنه تعریف نشده است و ما دریافتی از این واژه نداریم.»

او با بیان اینکه مبنای حزب اتحاد، قانون است افزود: «باید ارکان نظام طوری عمل کنند که اعتماد مردم به نظام حفظ شود و به این اعتماد خدشه‌ای وارد نشود.»

این فعال اصلاح‌طلب در همین حال تصریح کرد: «رویکرد حزب اتحاد ملت ایران این است که در مورد مسائلی که در گذشته بوده و تلخی‌های زیادی داشته مطلبی مطرح نکند و نگاه حزب اتحاد ملت نگاه به آینده است.»

حذف رقیبان با ابزار نظارت استصوابی

پس از برگزاری اولین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، گزارش‌هایی در مورد فشارهای امنیتی به اعضای این حزب در رسانه‌ها منتشر شد.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران در واکنش به تاسیس این حزب گفت: «برخی کسانی که در جریان فتنه ۸۸ فتنه‌گر بودند و برخی از آنها محکومند حالا آمده‌اند و رنگ و لعاب عوض کرده‌اند و احزابی درست می‌کنند و می‌خواهند در صحنه بیایند.»

او در ادامه با دفاع از نظارت استصوابی شورای نگهیان در انتخابات خواستار توجه دقیق این شورا به تحولات اخیر شد و افزود: «شورای نگهبان محکم پای ارزش‌های انقلاب بایستد.»

اصلاح‌طلبان و جریان‌های هوادار دولت حسن روحانی نگرانند که شورای نگهبان در قالب اجرای نظارت استصوابی از حضور کاندیداهای این جریان در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری جلوگیری کند.

چندی پیش حسن روحانی با اشاره به این نگرانی‌ها گفته بود که تأیید صلاحیت کاندیداها در چهارچوب اختیارات وزارت کشور و هیات‌های اجرایی است و شورای نگهبان تنها وظیفه نظارت بر انتخابات را دارد. این سخنان واکنش تند جریان‌های اصولگرا را در پی داشت و رئیس‌جمهور ایران را متهم به ''التهاب‌آفرینی'' در جامعه کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016