جمعه 20 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ناکامی جمهوریخواهان برای مقابله با برجام

150505115523_capitol_building_stc_report_gch_640x360_afp.jpg
بی‌بی‌سی: حامیان باراک اوباما در سنای آمریکا موفق شده‌اند که مانع از رای گیری درباره پیش نویس طرح انتقادی جمهوریخواهان از توافق هسته‌ای ایران شوند. رئیس جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای ناکامی جمهوریخواهان را «یک پیروزی برای دیپلماسی، منافع ملی آمریکا و امنیت جهان توصیف کرده است.»

روز پنجشنبه، ۵۸ سناتور که عمدتا جمهوریخواه هستند خواهان آغاز رای گیری شدند اما ۴۲ سناتور دموکرات و مستقل با آغاز رای گیری درباره طرح مذکور مخالفت کردند. سنای آمریکا در کنترل جمهوریخواهان است اما این حزب نتوانست حد نصاب ۶۰ رای لازم را کسب کند.

بر اساس رویه درونی مجلس سنا، بحث در مورد یک طرح حد زمانی ندارد، اما اگر ۶۰ عضو از ۱۰۰ سناتور به کفایت مذاکرات رأی دهند، مذاکرات متوقف و رأی گیری انجام می‌شود.

نتیجه رای گیری مقدماتی امروز در سنای آمریکا پیروزی مهمی برای دولت باراک اوباماست که در هفته‌های گذشته سخت تلاش کرده بود با حفظ انسجام در اردوی دموکرات‌ها، مانع از مطرح شدن طرح مذکور در صحن سنا شود.

سناتور هری رید، رهبر اقلیت دموکرات، از پیروزی امروز اردوی حامیان توافق ابراز خرسندی کرده است اما جمهوریخواهان هنوز شکست را نپذیرفته‌اند.
سناتور میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا، بار دیگر خواهان انجام رای گیری شده است اما هنوز روشن نیست این تلاش وی به نتیجه برسد. او «کارشکنی» دموکرات‌ها را یک «تراژدی» توصیف کرد و گفت: «ما هفته آینده این مساله را دوباره به این مساله خواهیم پرداخت تا ببینیم شاید کسانی باشند که بخواهند نظرشان را عوض کنند.»

سناتور جمهوریخواه جان کورنین نیز وعده داد که تلاش برای رای گیری درباره توافق هسته‌ای هفته آینده ادامه پیدا کند.

اما سناتور دیک دربین، از سناتورهای ارشد دموکرات در یک کنفرانس خبری خطاب به رهبری جمهوریخواهان گفت: «شما اگر خواستید می‌توانید ۱۰ بار دیگر هم خواهان رای گیری شوید، چیزی تغییر نخواهد کرد.»

بنا بر توافق کاخ سفید و کنگره، مجالس نمایندگان و سنای آمریکا تا روز ۱۷ سپتامبر (پنجشنبه آینده) فرصت دارند که در مخالفت با توافق هسته‌ای قطعنامه‌ای تصویب کنند.

حتی اگر مخالفان بتوانند رأی گیری کنند و اکثریت سنا و مجلس نمایندگان به مخالفت با توافق رأی دهد، رئیس جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات خود مصوبه آن‌ها را وتو خواهد کرد و مخالفان طرح هم رأی لازم برای خنثی کردن وتوی آقای اوباما را ندارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از طرف دیگر، رهبری جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفته است که رای گیری بر سر پیش نویس طرح انتقادی را کنار بگذارد و در عوض چند طرح دیگر از جمله «طرح حمایت از توافق» را به رای بگذارد تا دموکرات‌های کمتری به توافق رای مثبت بدهند. جمهوریخواهان همچنین قصد دارند طرح منع دولت از لغو تحریم‌های ایران را به رای بگذارند.

جان بینر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان پنجشنبه هشدار داد که احتمال دارد بر سر توافق هسته‌ای از باراک اوباما به دادگاه شکایت کند.

مجلس نمایندگان روز پنجشنبه طرحی را تصویب کرد که می‌گوید باراک اوباما به طور کامل مفاد توافق هسته‌ای را به کنگره ارائه نکرده است. منظور اصلی جمهوریخوا هان متن توافق‌های محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران است که به کنگره تحویل داده نشده. جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان همچنین در نظر دارند طرحی را به تصویب برسانند که باراک اوباما را از لغو تحریم‌های ایران منع می‌کند.

در تحولی دیگر، رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان روز پنج شنبه با انتشار مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست از توافق هسته‌ای دفاع کردند و خواهان حمایت کنگره از آن شدند.

لابی بانفوذ اسرائیل در آمریکا (ایپک) به شدت علیه توافق ایران فعالیت داشته و اعضای کنگره را به رد آن تشویق کرده بود.

بنا بر گزارش‌ها، این لابی حداقل ۲۰ میلیون دلار صرف آگهی‌های تبلیغاتی علیه توافق ایران کرده اما این کمپین رسانه‌ای نتوانست در اردوی دموکرات‌ها شکاف جدی ایجاد کند. تنها چهار سناتور دموکرات با توافق هسته ای مخالفت کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016