دوشنبه 23 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بحران پناه‌جویان؛ مونیخ در آستانه درهم‌پاشی

ف. م. سخن ـ ویژه خبرنامه گویا

موج عظیم پناه جویان کماکان٬ به طرف اروپای غربی در حال حرکت است. در کشورهای میانه ی راه٬ آشوب بزرگی بر پاست. مرد٬ زن٬ کودک٬ پیر و جوان٬ سرگردان در مرزها٬ در انتظار رسیدن به کشوری هستند که آرامشی نسبی در آن جا فراهم باشد. برخی کشورها مانند دانمارک٬ مرزهای خود را بسته و به شدت مانع از ورود پناه جوها می شوند. برخی دیگر مانند آلمان٬ ظرفیت پذیرش پناه جوی بیشتری ندارند٬ و در بعضی از شهرها٬ جمعیت پناه‌ جو آن قدر زیاد شده است که مسوولان کاملا درمانده شده اند و راهی برای بیرون رفتن از بحران نمی یابند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«نیویورک تایمز» امروز تصویری را منتشر کرده است که گروهی سوری و افغان٬ بعد از خالی شدن باد قایق شان٬ با شنا در دریا تلاش می کنند خود را به خاک یونان برسانند. آلمان به دنبال بحران پناه‌جویان٬ مرزهای خود را تحت کنترل در آورده است. از دیروز٬ در مرز میان اتریش و آلمان٬ قطارهای حامل پناه جویان٬ اجازه ی ورود به آلمان را نداشته اند٬ و در مرزهای جاده ای٬ اتومبیل ها بازرسی می شوند. این تغییرات درست یک روز قبل از اجلاس وزرای کشورهای اروپایی در بروکسل صورت گرفته٬ که در آن قرار است بر سر طرحی گفت و گو شود که ده ها هزار پناه جو٬ میان کشورهای مختلف اروپا -بخصوص اروپای شرقی- تقسیم شوند و دولت های آن ها پناه جو های بیشتری را نسبت به آن‌چه مایل به داشتن آن هستند بپذیرند.

روزنامه ی آلمانی زبان «بیلد»٬ امروز در تیتر اول خود چنین می نویسد: آلمان مرزهای خود را نفوذناپذیر می کند. حرکت قطارها میان آلمان و اتریش متوقف می شود. بعد از هجوم ده ها هزار پناه جو به آلمان٬ این کشور ترمز اضطراری را می کشد. از دیروز بعد از ظهر٬ پلیس٬ مرزهای آلمان با اتریش و اروپای شرقی را کنترل می کند تا مانع از ورود مهاجران از طریق بالکان شود. همین روزنامه در شماره ی دیروز خود نوشت که مونیخ در آستانه در هم پاشی است. تنها روز شنبه٬ ۱۳۰۰۰ فراری وارد مونیخ شده اند. مونیخ دیگر نمی تواند. هر دو ساعت یک بار٬ در ایستگاه راه آهن مونیخ ۵۰۰ پناه جو از قطار پیاده می شوند. کمک کنندگان٬ با ماسک بهداشتی و دستکش٬ آب و بیسکوییت به آن ها می دهند. بعد٬ چک پزشکی از پناه جویان صورت می پذیرد. اگر کسی به بیمارستان نباید برود٬ او را با اتوبوس های مخصوص٬ به یکی از محل های اسکان موقت برای خواب و استراحت اعزام می کنند. پیش بینی می شود که در طول آخر هفته٬ فقط از مسیر بالکان ۴۰۰۰۰ نفر وارد آلمان شوند. «کریستف هیلن براند» رییس منطقه ی علیای بایرن٬ دیگر نمی داند که چگونه باید از عهده ی کار بر آید. اکنون دیگر نمی توان حتی برای پناه جویان٬ محل اسکان موقت برای خواب و استراحت در نظر گرفت.

مجله ی «تایم» روی جلد نسخه ی دیجیتالی این هفته ی خود را٬ به فرار پناه جویان با قایق اختصاص داده و این عناوین را درج کرده: به اروپا خوش آمدید. چرا هزاران پناه جو هر روز جان خود را به خطر می اندازند؟ عکسی که روی جلد مشاهده می شود تصویر قایق پناه جویان است که میان کشورهای یونان و ترکیه توسط گارد ساحلی یونان نجات داده شده اند. این عکس روز ۶ سپتامبر ساعت یازده و بیست و یک دقیقه ی شب گرفته شده است. در این شماره از مجله٬ از قول عبدالله کردی٬ پدر دو پسر بچه ی غرق شده که یکی از آن ها آیلان سه ساله بود می خوانیم: تنها چیزی که می خواهم این است که در کنار فرزندانم باشم. تایم می نویسد موج آوارگی جهانی٬ بر ساحل اروپا فرو نشست. پاسخ برخی از ملت ها به پذیرش پناه جویان٬ قیاس با تیره ترین رویدادهای زمان جنگ دوم جهانی را باعث می شود: مجارستان پناه جویان را پشت سیم های خاردار متوقف می کند؛ ماموران چک٬ با مرکب پاک نشدنی بر دستان پناه جویان شماره می زنند؛ اسلواکی٬ فرامینی بر ضد مسلمانان صادر می کند؛ اما آلمان و اتریش از گذشته های خود عبور می کنند و اجازه ی دسترسی به ایستگاه های قطار و مرزهای شان را از طریق اروپای مرکزی می دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016