پنجشنبه 26 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

با تصمیم دولت کرواسی به قبول پناهجویان، چند صد پناهجو وارد آن کشور شدند

بی‌بی‌سی ـ پناهجویانی که در مرز صربستان و مجارستان گرفتار شده‌اند به سوی کرواسی، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا حرکت کرده‌اند.

صبح پنجشنبه، ٢٦ شهریور (١٧ سپتامبر)، چند اتوبوس که خودروهای پلیس آنها را همراهی می کرد تعدادی از پناهجویان را از مرز کرواسی و صربستان به مرکز پناهجویان ییوزو در نزدیکی زاگرب، پایتخت کرواسی منتقل کردند.

روز گذشته، نخست وزیر کرواسی اعلام کرد که کشورش حاضر به حمایت از چند هزار تن از پناهجویان گرفتار در مرز صربستان و مجارستان است و در پی آن، گزارش شد که شماری از پناهجویان از مرز صربستان و مجارستان عازم مرز کرواسی شده‌اند که حدود یکصد کیلومتر با بلگراد، پایتخت صربستان فاصله دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی در محل، ماموران مرزی کرواسی که کلاه بیس‌بال بر سر دارند، به انگلیسی به پناهجویان خوشامد می‌گویند و برای انتقالشان به مراکز اسکان آنان ابراز آمادگی می‌کنند. شمار پناهجویان در حدی بوده است که در ساعات شب گذشته، مقامات کرواسی یک قطار ویژه را برای انتقال آنان به مرکز پناهجویان در نزدیک زاگرب اختصاص دادند.

در عین حال، به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، شماری از پناهجویان همچنان از مراجعه به گذرگاه‌های رسمی خودداری ورزیده و ترجیح داده‌اند با عبور از جاده‌های خاکی، از نقاطی از مرز که تحت نظارت ماموران نیست وارد کرواسی شوند.

اقدام این گروه از پناهجویان باعث ابراز نگرانی در مورد امنیت آنان شده است زیرا هنوز مقادیری از مین‌های کار گذاشته در جریان جنگ داخلی یوگوسلاوی در منطقه باقی است هر چند سازمان مسئول پاکسازی مین‌ها گفته است که مناطق آلوده به خوبی علامت‌گذاری شده است.

زولا میلانوویج، نخست وزیر کرواسی در اعلام تصمیم به قبول پناهجویان گفت "ما آماده هستیم این افراد را بپذیریم و به سوی مقصدی که در نظر دارند هدایت کنیم" و افزود "موضوع مذهب و رنگ پوست آنان اساسا بی مورد است."

اظهارات آقای میلانوویج به منزله انتقادی شدید از موضع دولت مجارستان است که برای جلوگیری از ورود پناهجویانی که از طریق خاک آن کشور عازم اتریش بودند، به ایجاد حصار مرزی مبادرت کرده است. همچنین، هنگام طرح موضوع تقسیم پناهجویان بین کشورهای اتحادیه اروپا، وزارت کشور اسلواکی گفت که این کشور تنها مایل به پذیرش پناهجویان سوری و عراقی مسیحی است زیرا "مسلمانان در اسلواکی احساس غربت خواهند کرد."

جمهوری کرواسی از سال ٢٠١٣ به عضویت اتحادیه اروپا درآمده اما از کشورهای امضاکننده پیمان شنگن نیست. همچنین، برخلاف مجارستان، این کشور مرز مشترک با اتریش ندارد و مهاجرانی که در صدد باشند با عبور از کرواسی به آلمان و سایر کشورهای اروپای غربی بروند، باید برای رسیدن به مرز اتریش، از کشور اسلوونی عبور کنند.

از زمان آغاز بحران پناهجویان در اروپا، دولت کرواسی خواستار اعلام همبستگی کشورهای اروپایی با آنان بوده و یادآور شده است که در جریان جنگ بالکان در دهه ١٩٩٠، به صدها هزار تن از پناهجویان و آوارگان جنگی پناه داد. در عین حال، مقامات کرواسی هشدار داده‌اند که این کشور با جمعیت کمتر از پنج میلیون نفر، تنها امکان حمایت از چند هزار، و نه ده‌ها هزار پناهجو را خواهد داشت.

روز گذشته، گزارش شد که پلیس مجارستان برای متفرق کردن پناهجویانی که در مناطق مرزی صربستان و این کشور تجمع کرده بودند، گاز اشک آور و ماشین‌های آب‌پاش به کار برد. دولت راستگرای مجارستان با ایجاد حصار مرزی و تصویب قانون بازداشت پناهجویانی که به طور غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند، گفته است که به آنان اجازه نمی‌دهد برای رسیدن به مقصد خود در آلمان و سایر کشورهای اروپای غربی، از خاک این کشور بگذرند.

مرز صربستان و مجارستان در صبح پنجشنبه آرام گزارش شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016