سه شنبه 7 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ولایتی: برخی افراد رده بالای ما در حادثه منا مفقود یا کشته شدند

پس از حادثه منا برخی رسانه‌های عربی این خبر را منتشر کردند که گروهی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران در این حادثه مفقود و یا «ربوده» شده‌اند. اکنون علی‌اکبر ولایتی تأیید کرده است که «افراد رده بالای» حکومت ایران در این رویداد کشته و یا مفقود شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو زمانه ـ به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌المللی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز سه‌شنبه ۷ مهرماه درباره مفقود شدن گروهی از مسئولان جمهوری اسلامی در حادثه منا گفت در این رابطه اطلاعی ندارد اما این رویداد را «ظن‌برانگیز» می‌داند. او در همین حال افزود: «برخی افراد رده بالای ما در این حادثه مفقود یا کشته شدند و عربستان باید جهت پیگیری این موضوع و اقدامات مربوط به آن اقدامات لازم را انجام دهد.»

روز یکشنبه ۵ مهرماه «بولتن نیوز» به نقل از سایت عربی «نهرین‌نت» نوشت «شماری از دیپلمات‌ها گزارش‌های اطلاعاتی اولیه‌ای را رد و بدل می‌کنند که بر اساس آن احتمالاً موساد (سازمان اطلاعات اسرائیل) و سازمان اطلاعات عربستان برای یک عملیات اطلاعاتی حساب‌شده تدارک دیده بودند تا شماری از مسئولان ایرانی از جمله تعدادی از مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سفیران و کارمندانی را که در دفتر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی کار می‌کنند بربایند.»

این گزارش نام گروهی از این افراد را اعلام کرده است، از جمله غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان، از افراد مهم در دفتر علی خامنه‌ای و از کسانی که بر اسرار مسلح کردن حزب‌الله لبنان توسط ایران آگاه است، علی‌اصغر فولادگر رئیس دفتر مطالعات راهبردی سپاه پاسداران، حسن دانش، فواد مشغلی، عمار میرانصاری، حسن حسنی و شمار دیگری از نیروهای سپاه پاسداران.

این گزارش اما از سوی رسانه‌های معتبر و مستقل تأیید نشده است.

علی‌اکبر ولایتی احتمال وجود «توطئه» در این زمینه و همچنین شایعه همکاری عربستان و اسرائیل را رد نکرد و گفت‌ همکاری این دو کشور «در حوزه‌های مختلف چیزی نیست که بتوان آن را مخفی کرد.»

او افزود: «مسئولان عربستان باید به وظایف خود در قبال حجاج خانه خدا عمل کنند در غیر این صورت سازمان همکاری‌های اسلامی و کشورهای اسلامی باید در این زمینه اقدامی انجام دهند.»

حادثه منا روز پنج‌شنبه ۲۴ سپتامبر / دوم مهرماه رخ داد. مقام‌های سعودی می‌گویند در این حادثه حدود ۸۰۰ زائر زیر دست و پا کشته شدند اما ایران تعداد کشته‌شدگان را چندین هزار نفر اعلام کرده است.

بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی ایران، آمار کشته‌شدگان ایرانی در حادثه منا ۲۳۹ نفر و شمار مفقودین ۲۴۱ نفر است.

مقام‌های ایران، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از زمان وقوع حادثه منا حملات شدیدی به مسئولان سعودی کرده و آن‌ها را «بی‌کفایت» خوانده‌اند. حتی برخی از مسئولان جمهوری اسلامی این حادثه را «توطئه» خوانده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به این حادثه اشاره و مسئولان سعودی را متهم به سوء مدیریت کرد.

روحانی که قرار بود سفرش به نیویورک تا بعد از ظهر روز سه‌شنبه ادامه یابد، صبح سه‌شنبه برای حضور در مراسم استقبال از پیکر حجاج ایرانی کشته‌شده در حادثه منا، به ایران بازگشت و در فرودگاه مهرآباد گفت این حادثه را «عادی و معمولی» نمی‌داند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت تهران از رویداد پیش‌‌آمده برای زائران در مکه «بهره‌برداری سیاسی» می‌کند.

در همین زمینه:
[سکوت ایران درباره گزارش‌هایی مبنی بر «ربوده شدن» برخی فرماندهان سپاه در منا]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016