شنبه 18 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سازمان عفو بین الملل؛ تلاش برای لغو مجازات اعدام مرتبط با مواد مخدر

اعدام، قتل دولتی و محروم کردن یک انسان از حق زندگی است. بسیاری از حکومت ها از ارائه آمار یا اطلاعات دقیق در این مورد خودداری می کنند. حکومت های سرکوبگر به اعدام به عنوان روشی نه فقط برای مجازات یک "مجرم"، بلکه به عنوان وسیله ای برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه برای افزایش کنترل خود نیاز دارند. تا ژانویه سال ۲۰۱۴ ۹۹ کشور در جهان مجازات اعدام را در قوانین خود گنجانده و ۲۲ کشور آن را به اجرا در آورده اند. بخشی از فعالان سیاسی بیشترین حساسیت خود را بر روی اعدام های سیاسی متمرکز می کنند. سازمان عفو بین الملل اما با هر اعدام و به هر دلیلی مخالفت دارد.

سازمان عفو بین الملل به مناسبت ۱۰ اکتبر، روز جهانی مخالفت با مجازات اعدام، در اطلاعیه ای توجه خود را بر اعدام شدگان مرتبط با مواد مخدر گذاشته است. این سازمان با یادآوری اینکه در آوریل ۲۰۱۶ مجموع عمومی سازمان ملل متحد، مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار خود قرار داده است، با تمرکز اطلاعیه خود بر روی اعدام شدگانِ مرتبط با مواد مخدر در سال ۲۰۱۴، قصد دارد تا ابعاد این موضوع را برای افکار عمومی بیشتر روشن سازد. عفو بین الملل این اجلاس را فرا می خواند تا از این فرصت استفاده کرده و در راستای استانداردهای حقوق بشری، مجازات اعدام مرتبط با مواد مخدر را لغو کند. از نظر این سازمان این گامِ اول در جهت لغو کامل مجازات اعدام خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ایران
به گزارش عفو بین الملل در کشورهائی مانند ایران، عربستان سعودی و اندونزی، متهمین به دادرسیِ عادلانه دسترسی ندارند. آنها مورد شکنجه قرار گرفته یا مورد بدرفتاری و تحت فشار قرار می گیرند تا اقرار اجباری کنند تا از این طریق سندِ لازم برای دادگاه فراهم شود. این سازمان در اطلاعیه خود در مورد ایران می نویسد: تا آنجا که به تعداد اعدام های انجام شده بر می گردد، ایران بعد از چین در رده دوم قرار دارد. [اگر چه نسبت به سرانه جمعیت، ایران در رده اول قرار می گیرد]. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۷۰۰ انسان در ایران اعدام شدند. اکثر این اعدام ها به دلیل جرم های مرتبط با موارد مخدر اعلام شده است. بسیاری از اعدام شدگان خارجیانی [افغان ها] می باشند که از نظر اقتصادی و دسترسی به امکانات اجتماعی مورد بی توجهی قرار دارند.

دیگر کشورها
با وجود آنکه ۳۰ کشور در جهان اجرای مجازات اعدام در اتهامات مرتبط با مواد مخدر را پیش بینی کرده اند، اما سازمان عفو بین الملل اجرای اعدام های مواد مخدری در سال ۲۰۱۴ را فقط در کشورهای زیر به ثبت رسانده است:
چین، ایران، کویت، مالزی، عربستان سعودی، سنگاپور، سری لانکا، تایلند، امارات متحده عربی، و ویتنام. این اطلاعیه علاوه بر ایران به طور مختصر به چند کشور دیگر نیز اشاره می کند، از جمله:

چین
اگر چه به دلیل آنکه تعداد اعدام شدگان در چین یک سّرِ امنیتی محسوب می شود از تعداد دقیق اعدام شدگان اطلاعی در دست نیست، با این وجود ارزیابی ها از آن حکایت دارد که تعداد اعدام شدگان در این کشور به تنهائی از تمام اعدام های انجام شده در سراسر جهان بیشتر است.

اندونزی
در حالی که اندونزی سالها قبل اجرای مجازات اعدام را متوقف کرده بود، در یک چرخش به عقب، بار دیگر اجرای مجازات اعدام در مورد مجرمین مواد مخدر را شروع کرد. در سال ۲۰۱۴ این کشور ۱۴ نفر را به این اتهام اعدام کرده است.

عربستان سعودی
در سال ۲۱۰۱۴ در عربستان ۹۲ نفر اعدام شدند. اتهام نیمی از این افراد جرائم مرتبط با مواد مخدر اعلام شده است. سیستم قضائی عربستان دسترسی متهمین به دادرسی عادلانه را ناممکن می سازد. احکام اعدام در محاکمات سریع که با موازین بین المللی هم خوانی ندارد صادر شده و اغلب مخفی می ماند.

سازمان عفو بین الملل با مجازات اعدام به هر دلیلی و به هر شکلی به دلیل آنکه حق انسان بر جان و زندگی اش را نقض می کند مخالفت می کند. منشور جهانی حقوق بشر بر این اصل تاکید دارد. عفو بین الملل اعدام را هولناک ترین و غیر انسانی ترین مجازات می داند.

حنیف حیدرنژاد
۱۰ اکتبر ۲۰۱۵/ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
http://www.hanifhidarnejad.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016