پنجشنبه 23 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

این کشور کمونیستی قدیم از آمریکا بیشتر میلیاردر دارد

0,,17107810_404,00.jpg
وانگ جیانلین، ثروتمندترین فرد چین

دویچه وله - طبق تازه‌ترین برآوردها چین ۵۹۶ میلیاردر دارد و این کشور برای نخستین بار در داشتن بیشترین شمار میلیاردرها از آمریکا پیشی گرفته است. ۹۵ درصد از میلیاردرهای چینی خودساخته هستند و ۶ تن از آنان زیر ۴۰ سال سن دارند.

گروه تحقیقاتی "هورون" (Hurun) مستقر در چین، از ۱۷ سال پیش تا کنون هر سال فهرستی از ثروتمندان این کشور را منتشر می‌کند. فهرستی که امسال اعلام شده، برای نخستین بار حاوی خبری است که در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است: چین بیشتر از آمریکا میلیاردر دارد.

طبق فهرست هورون که بازه زمانی اوت ۲۰۱۴ تا اوت ۲۰۱۵ را در نظر گرفته، چین ۵۹۶ میلیاردر دارد که در مقایسه با گذشته ۷۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. دارایی‌های این افراد با واحد پولی دلار آمریکا تخمین زده شده است.

در این فهرست که روز پنج‌شنبه (۱۵ اکتبر/ ۲۳ مهر) منتشر شد، آمده است که در آمریکا "تنها" ۵۳۷ میلیاردر زندگی می‌کنند و به این ترتیب چین در این زمینه از آمریکا پیشی گرفته است.

شمار میلیادرهایی که در فهرست هورون ذکر شده، تنها کشور چین را در برمی‌گیرد و اگر هنک‌کنگ، تایوان و ماکائو نیز به آن اضافه شود، شمار کل میلیاردرهای چینی به رقم ۷۱۵ نفر می‌رسد. باید این نکته را در نظر گرفت که میزان دارایی‌های هر کدام از این افراد دستکم یک میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

ثروتمندان خودساخته

وانگ جیانلین، مؤسس ۶۱ ساله گروه "دالیان واندا"، با ثروتی بالغ بر ۴/ ۳۴ میلیارد دلار ثروتمندترین فرد حال حاضر در چین است. این کارآفرین و مدیر ارشد چینی به واسطه افزایش ارزش سینماهای زنجیره‌ای خود توانسته با کنار گذاشتن جک ما، بنیان‌گذار کمپانی "علی‌بابا" در صدر فهرست میلیاردها جای بگیرد.

وانگ جیانلین متولد استان سیچوان است و سابقه ۱۶ ساله خدمت در ارتش آزادی‌بخش خلق چین را دارد. او ابتدا به عنوان سرباز ساده مرزی در ارتش به کار گماشته شد، اما توانست خود را تا مقام فرماندهی هنگ بالا بکشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وانگ جیانلین پس از خروج از ارتش گروه اقتصادی "دالیان واندا" را تأسیس کرد. او تا به امروز خود هدایت و مدیریت این گروه را بر عهده دارد. دالیان واندا صاحب هزاران سینما در سراسر جهان و نیز شمار زیادی هتل‌های لوکس و مراکز بزرگ خرید است.

یک‌پنجم از مالکیت تیم فوتبال اتلتیکو مادرید اسپانیا نیز در اختیار دالیان وانداست.

طبق فهرست هورون حدود ۱۹۰۰ ثروتمند در چین وجود دارند که ۲۷۹ تن از آنان در شهر پکن ساکن هستند. پس از پایتخت، شهرهای شنژن و شانگهای دو شهری هستند که ثروتمندان آن‌ها را برای سکونت برگزیده‌اند. تعریفی که از ثروت برای تهیه این فهرست ارائه شده، داشتن دارایی دستکم ۲ میلیارد یوآن (۳۱۰ میلیون دلار) بوده است.

نکته قابل توجه در فهرست میلیاردهای چینی این است که ۹۵ درصد از آنان خودساخته هستند و تنها ۵ درصد ثروت خود را به ارث برده‌اند. ثروتمندان نام‌برده ۱۰ میلیون نفر در چین را در استخدام خود دارند و میزان مالیاتی که سال گذشته پرداخت کرده‌اند، ۴ درصد میزان کل مالیات کشور را شامل ‌شده است.

مقایسه فهرست سال گذشته با فهرست سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که به تعداد ثروتمندان چینی در عرض یک سال، ۶۰۰ نفر اضافه شده است.

۶ نفر از میلیاردرهای خودساخته چینی متولد دهه ۱۹۸۰ هستند و زیر ۴۰ سال سن دارند. یکی از آنان چنگ وای، ۳۲ ساله و مبتکر اپلیکیشن Didi Dache است که عملکردی شبیه به سرویس تاکسی‌رانی "اوبر" دارد.

یکی از دلایل افزایش ثروت در چین، صعود چشمگیر بازار سهام این کشور تا ژوئن سال ۲۰۱۴ و افزایش ۱۵۰ درصدی ارزش سهام در عرض یک سال بوده است. تهیه‌کنندگان فهرست هورون با این حال به هنگام تدوین این فهرست، سقوط ۳۰ درصدی بازارهای سهام در شانگهای و شنژن را در نظر گرفته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016