جمعه 24 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تنش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها؛ جلسه اضطراری در شورای امنیت

BD41A2B9-8FFD-4834-8EDE-C30E0002D858_w640_r1_s_cx0_cy18_cw65.jpg
رادیو فردا: با افزایش کشمکش‌ها، حملات فلسطینی‌ها با چاقو به اسرائیلی‌ها، اعتراضات خشونت‌بار و افزایش قربانیان در تنش‌های اخیر اسرائیل و فلسطینی‌ها، شورای امنیت سازمان ملل، روز جمعه ۲۴ مهر ماه، جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.

گزارش‌هایی نیز از اعزام شماری از سربازان ارتش برای تقویت نیروهای پلیس اسرائیل و نیز مسلح شدن گروهی از شهروندان یهودی، برای دفاع در مقابل حملات احتمالی فلسطینی‌ها، منتشر شده است.

نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر خارجه آمریکا از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، خواسته‌اند تا آشکارا خشونت‌ها و حملات اخیر فلسطینی‌ها با سلاح سرد را محکوم کند.

محمود عباس خواستار آن شده که فلسطینی‌ها اعتراضات خود را به طور مسالمت‌آمیز پی‌گیری کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، اما بر موج حملات جوانان ناامید فلسطینی افزوده شده و از بخت کاهش تنش‌ها و خشونت‌ها کاسته است.

فلسطینی‌ها طی روزهای گذشته اسرائیلی‌ها را متهم کرده‌اند که نوجوانان و جوانان را در خیابان‌ها عمدا هدف قرار داده و می‌کشند.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید انتشار ویدئویی که یک نوجوان ۱۳ ساله را غرق در خون نشان می‌دهد، در حالی‌که مردمی در اطراف به عبری فریاد می‌زنند «بمیر»، از سوی فلسطینی‌ها اخیرا در مرکز توجه قرار گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسرائیل در مقابل گفته است که این نوجوان، پس از حمله با چاقو به دو نفر، هدف قرار گرفته و سپس به بیمارستان انتقال یافته است.

هم محمود عباس و هم بنیامین نتانیاهو به انتشار گسترده ویدئو در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داده‌اند. عباس آن را «اعدام فوری» نوجوان نامیده و نتانیاهو او را به دروغگویی متهم کرده است.

در هر حال نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده مایل است برای کاهش خشونت‌ها با محمود عباس دیدار کند.

میترا فرهمند، خبرنگار رادیو فردا در اسرائیل می‌گوید هراس شدید یهودیان از حملات فلسطینی‌ها، و از سوی دیگر نگرانی فلسطینی‌ها به واکنش اسرائیل رو به افزایش است و تدابیر امنیتی اخیر نیز اثر چندانی نداشته است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید شهروندان یهودی به مسلح شدن به هر آنچه در دسترس است، «از اسلحه تا دسته جارو» اقدام کرده‌اند.

شهروندان فلسطینی نیز نگرانی خود را از افزایش سوءظن عمومی و خطرات ناشی از آن بیان کرده‌اند.

بر شمار گشت‌ها و کنترل بین اورشلیم و کرانه باختری نیز افزوده شده است.

دست‌کم ۳۰ فلسطینی، از جلمه کسانی که دست به حملات با چاقو زده‌اند، و ۷ اسرائیلی، طی روزهای گذشته کشته شده‌اند.

ده‌ها نفر نیز زخمی شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، قرار است برای بررسی اوضاع و افزایش خشونت‌هایی که یادآورد «انتفاضه» در سال ۲۰۰۲ میلادی‌ست، جلسه اضطراری تشکیل دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016