سه شنبه 28 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

چرا عارف به جلسه اصلاح‌طلبان نرفت؟

اعتماد ـ پس از آنکه رئیس پیشین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اظهاراتی درباره عارف مطرح کرد، گفته شد اختلافاتی بوجود آمده است و عارف نیز ترجیح داد در جلسه اول شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شرکت نکند؛ اما گفته شد عدم حضور عارف به این خاطر بوده که او نمی‌خواسته حضورش موجب معذوریت‌های احتمالی اعضا شود.

با این حال، اخبار رسیده به "اعتماد" در مورد جلسه اول شورای سیاستگذاری نشان می‌دهد در خصوص ریاست عارف چالش خاصی وجود ندارد و اعضا همچنان روی ریاست عارف تاکید دارند.»

شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بالاخره در هفته گذشته تشکیل شد و رؤسای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای راهبردی انتخابات به همراه محمدرضا عارف با نظر اعضای شورای سیاستگذاری به عنوان هیأت رئیسه انتخاب شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موفقیت اصلاح‌طلبان در یکپارچه‌سازی شوراهای سیاسی مقدمه ورود منسجم به فرآیند انتخابات بود. نخستین جلسه شورای سیاستگذاری با استقبال تمامی اعضا مواجه شد و احزابی که به درخواست رئیس دولت اصلاحات به این ترکیب اضافه شده بودند نیز حضور جدی داشتند.

از دیگر سو، به دلیل اتمام دوران ریاست علی‌محمد غریبانی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و آغاز ریاست حسین موسوی تبریزی در این شورا، به نظر می‌رسد جلسه آتی ترکیب اعضای هیأت رئیسه موقت تغییر کند. با این حال بحث ریاست شورای سیاستگذاری که به نظر می‌رسید بدون هیچ مشکلی به محمدرضا عارف واگذار شود، با اظهارات یکی از اعضا به محل بحث تبدیل شد.

او در مصاحبه‌ای، پیش‌شرط ریاست عارف را اعلام کاندیداتوری وی و رأی اعضا اعلام کرده بود که این مسأله موجب تعجب اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شد، چراکه آنها تصور می‌کردند به دلیل اجماعی که روی عارف وجود دارد طرح چنین موضوعاتی محلی از اعراب ندارد.

پس از انتشار گسترده این سخنان، غریبانی به دیدار عارف رفت و در مورد اظهارات خود توضیحاتی ارائه کرد. او همچنین در مصاحبه‌های بعدی تلاش کرد تا سخنان قبلی خود را اصلاح کند. با این وجود، عارف ترجیح داد در جلسه اول شورای سیاستگذاری شرکت نکند، چراکه طبق تصمیمات صورت‌پذیرفته، او عضو این شورا نبود و نمی‌خواست حضورش موجب معذوریت‌های احتمالی اعضا شود.

با این حال، اخبار رسیده به «اعتماد» در مورد جلسه اول شورای سیاستگذاری نشان می‌دهد در خصوص ریاست عارف چالش خاصی وجود ندارد و اعضا همچنان روی ریاست عارف تاکید دارند. همچنین مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که دوران محکومیت خود را سپری می‌کند، در ملاقاتی که با خانواده‌اش داشت ضمن ابراز خرسندی درباره ریاست عارف، این موضوع را به وی تبریک گفت.

با توجه به مجموعه اتفاقات هفته‌های گذشته به نظر می‌رسد قطار انتخاباتی اصلاح‌طلبان روی ریل‌هایی با مشورت بزرگان این جریان گذاشته شده حرکت خود را شتاب بیشتری دهد. برگزاری نخستین جلسه هیأت رئیسه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در خانه عبدالواحد موسوی لاری و پس از اقامه عزای سیدالشهدا با حضور رئیس دولت اصلاحات، مشی سیاسی و اعتقادی اصلاح‌طلبان را بار دیگر نشان داد و این امیدواری را برای بدنه این جریان ایجاد کرد که اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آتی یکپارچه و با لیست واحد حضور خواهند داشت.

نخستین جلسه هیأت رئیسه در حضور خاتمی

روز گذشته غریبانی که آخرین روزهای ریاستش را سپری می‌کند درباره آخرین وضعیت آرایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: یکشنبه نخستین مذاکرات هیأت رئیسه سه‌نفره شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در منزل حجت‌الاسلام موسوی لاری و با حضور سیدمحمد خاتمی برگزار شد.

علی‌محمد غریبانی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: در جلسه یکشنبه بیشتر مسأله استان‌ها و مشکلاتی که در برخی استان‌ها گزارش شده بود رسیدگی و این موضوع مطرح شد که استان‌ها کار خود را با آئین‌نامه‌هایی که در اختیار دارند دنبال کنند و کمیته‌های ذی‌ربط آنها نیز فعال شود تا هرچه زود‌تر وارد جزئیات انتخابات شوند.

وی افزود: مطالبی در مورد شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در برخی سایت‌ها مطرح شده بود که موجب واکنش آقای عارف و صوفی شد. باید بگویم این خبر کذب و دستکاری شده و کاملاً هدف‌دار بود که نشان داد جریان‌هایی در جهت کُند‌ کردن کار شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یا اختلاف‌افکنی بین اصلاح‌طلبان در حرکت هستند که باید با آنها مقابله کرد.

اجماع صد درصدی روی ریاست عارف

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در مورد ریاست آقای عارف بر این شورا اجماع صددرصدی داریم و تاکنون صحبتی در مورد ریاست فرد دیگری در این شورا مطرح نشده است و بنده شخصاً با آقای عارف دیدار کرده و از نظرات ایشان استقبال می‌کنم و برای آنها احترام قائل هستم. قبل از انتخاب رئیس شورا، باید آئین‌نامه اجرایی داخلی داشته باشیم، لذا به همین دلیل انتخاب ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به بعد از تصویب آئین‌نامه موکول شده است.

غریبانی با اشاره به جلسه هفته گذشته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: در نخستین جلسه این شورا همه اعضا از ۲۱ نفر عضو شورای هماهنگی، ۱۱ نفر عضو کمیته راهبردی و پنج دبیرکل خارج از شورای هماهنگی حضور داشتند و این جلسه در دفتر انجمن اسلامی معلمان تشکیل شد. استقبال همه اعضا از این جلسه نشان از اهمیت و جایگاه سرنوشت‌ساز شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان داشت و نشان داد همه اعضا نسبت به وحدت، انسجام و حضور فعال در انتخابات علاقه‌مندی و جدیت خاصی دارند.

وی افزود: انعکاس اخبار نخستین جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نشان داد که بدنه اصلاحات نسبت به این تحرکات خشنود است و این قوت قلبی برای اصلاح‌طلبان خواهد بود که قطعاً در برنامه‌های آتی نیز تأثیر خود را خواهد داشت. در جلسه اول بیشتر مباحث روی چگونگی روش‌های یکپارچه‌سازی انتخابات معطوف بود تا جریان اصلاحات بتواند در سرنوشت انتخابات تأثیر گذاشته و ترکیب مجلس را متحول کند.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینکه "در جلسه اول شورا، هیأت سه‌نفره‌ای مرکب از بنده، حجت‌الاسلام موسوی لاری و آقای عارف، هیأت رئیسه موقت شورا را تشکیل دادیم"، افزود: این هیأت سه‌نفره مسئول تدوین و تهیه آئین‌نامه شورای‌عالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات شدند که امیدواریم در اسرع وقت این آئین‌نامه آماده شود.

وی با تاکید بر اینکه "مأموریت این هیأت سه‌نفره تهیه آئین‌نامه جامع است که در چند روز آینده این امر صورت خواهد گرفت"، گفت: یکشنبه‌شب نخستین مذاکرات سه‌جانبه این هیأت سه‌نفره در منزل حجت‌الاسلام موسوی‌لاری و با حضور رئیس دولت اصلاحات برگزار شد.

غریبانی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم جلسه شورا و بررسی آئین‌نامه آن پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016