پنجشنبه 30 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"ائتلاف ملی عراق" خواهان عملیات هوایی روسیه علیه داعش است

• رویترز می‌نویسد شرکای ائتلافی دولت عراق و شبه‌نظامیان شیعی، به حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق فشار می‌آورند که برای استمداد از روسیه جهت بمباران مواضع داعش تصمیم بگیرد.

دویچه وله ـ خبرگزاری رویترز به نقل از ائتلاف ملی عراق و گروه‌های شیعی در عراق از فشار بر حیدر عبادی برای تصمیم‌گیری درباره عملیات هوایی روسیه در آن کشور گزارش داده است.

دو نماینده مجلس عراق، چهارشنبه (۲۱اکتبر/۲۹مهر) به رویترز گفته‌اند که یک هفته قبل تقاضایی رسمی و کتبی مبنی بر لزوم عملیات هوایی روسیه به عبادی تقدیم شده اما او هنوز به این درخواست پاسخی نداده است.

سعد الحدیثی، سخنگوی حیدر عبادی، گفته که نخست‌وزیر هنوز تصمیمی در این باره نگرفته و در عین حال افزوده که کمک گرفتن از هر یک از پشتیبانان عراق به خودی خود منتفی نیست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبادی در شرایط دشواری قرا گرفته زیرا باید آمریکا را نیز به عنوان یک متحد استراتژیک، در کنار خود نگه دارد. ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا روز سه‌شنبه (۲۰اکتبر/۲۸ مهر) در بغداد گفت که عبادی و خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق، به او اطمینان داده‌اند که دست کمک به سوی روسیه دراز نخواهند کرد.

دانفورد که اول اکتبر ۲۰۱۵ مسئولیت فرماندهی ستاد کل ارتش آمریکا را بر عهده گرفته، سه‌شنبه برای نخستین مرتبه در بغداد بود.

دشمنان سابق، رقیبان کنونی

دو دشمن پیشین دوران جنگ سرد، اینک به رقبای یکدیگر در عملیات هوایی سوریه تبدیل شده‌اند. بیم آمریکا آن است که دامنه چنین رقابتی به عراق هم کشیده شود؛ کشوری که نفوذ ایران روی مقامات دولتی و گروه‌های شیعی آن انکارناپذیر است.

این در حالی است که ایران، عراق، روسیه و سوریه یک واحد مبادله اطلاعات در بغداد دایر کرده‌اند تا مقابله با "داعش" را ساماندهی کنند. هم اینک از اطلاعات این واحد برای عملیات هوایی در سوریه و عراق استفاده می‌شود.

رویترز به نقل از کریم النوری، سخنگوی سپاه بدر در عراق می‌‌نویسد یک ایرانی عضو این واحد از شبه‌نظامیان "عصائب اهل‌الحق"، به عملیات آزادسازی پالایشگاه بیجی کمک کرده است.

معین القدیمی، مشاور فرمانده سپاه بدر، نیز به رویترز گفته است که روسیه به نسبت آمریکا، نقش برجسته‌تری در عملیات هوایی سوریه دارد و طبیعی است که عراق از مسکو بخواهد به این کشور کمک کند.

گروه شبه‌نظامی شیعه سپاه بدر عراق، دو هفته پیش‌تر گفته بود از حملات هوایی روسیه به پیکارجویان دولت اسلامی (داعش) در عراق استقبال می‌کند.

در کنار پیشمرگه‌های اقلیم کردستان که مقابله‌ای جدی با داعش داشته‌اند، نیروهای شیعی نقش مهمی در مبارزه با "دولت اسلامی" در عراق ایفا می‌کنند. عملیات نظامی "ائتلاف ضد داعش" به رهبری آمریکا در عراق تا کنون دستاورد مهمی نداشته و به تضعیف "دولت اسلامی" نیانجامیده است.

ارتش عراق که با سقوط صدام حسین و جنگ داخلی، دچار شکاف و ضعف شده بود، نتوانست در برابر یورش "دولت اسلامی" پایداری کند. آمریکا از زمان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳، بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای بازسازی و آموزش نیروهای مسلح این کشور هزینه کرده است.

آمریکا همراه با متحدان غربی دیگرش، ائتلافی نظامی در سوریه و عراق علیه داعش تشکیل داده‌اند. این ائتلاف بمباران مواضع "دولت اسلامی" در عراق را از تابستان ۲۰۱۴ شروع کرد و عملیات سوریه را از بهار ۲۰۱۵.

روسیه از اواخر سپتامبر ۲۰۱۵ عملیات هوایی خود را در سوریه شروع کرد اما مقامات آمریکایی می‌گویند که نیروی هوایی روسیه عمدتا به مواضع شورشیان و مخالفان بشار اسد حمله می‌کند، نه مواضع داعش.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016