گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! علامت گردانی در لسآنجلس: آزادی مذهبی یا ایجاد ارعاب در جامعهخبرگزاری ایرانشهر - در حالی که مراسم عزاداری برای امام سوم شیعیان تا پیش از این در مراکز اسلامی در آمریکا برگزار می شد، امسال گروهی از فعالان مذهبی شعیه ایرانیتبار با علامت گردانی و راه اندازی دسته سینه زنی در یکی از خیابانهای مرکز شهر لسآنجلس، به مجموعهای از انتقادات عمومی از این شیوه تبلیغ مذهبی دامن زده اند. ماجرای علامت گردانی در مرکز شهر لسآنجلس از آنجا آغاز شد که یک هیئت مذهبی که سرمایه اولیه آن را تنی چند از کسبه منطقه عمدتا تجاری مرکز لسآنجلس تامین میکنند، تصمیم گرفتهاند در قبال افزایش جمعیت مسلمان در منطقه اورنج کانتی در جنوب لسآنجلس که موجب رونق رفتارهای مذهبی بوده است به روال چشم و همچشمیهای مرسوم، خود نمایی بیشتری کنند. این نکتهای است که یکی از کسبه ایرانیتبار ساکن در منطقه دان تاون لسانجلس به خبرنگار ایرانشهر گفته است. این فرد که خود مسلمان زاده است میافزاید: «برای من احترام به مسائل مذهبی یکی از قوانین تغییر ناپذیر زندگی است که خوشبختانه در امریکا مورد احترام دولت هم هست، اما بین احترام به مذهب و سعی در نمایش خشونت آمیز از مذهب تفوت وجود دارد. گمان میکنم که این رفتار آن هم درست در زمانی که لباس سیاه، زبان عربی و شعارهای جهادی سمبل معرفی گروههای تروریستی مانند داعش و... است، چنین نمایشی در مرکز شهر لسآنجلس بیشتر کارکرد تهاجمی دارد تا نیایش مذهبی.»
از سوی دیگر یکی از فعالان تجاری یهودی در منطقه مرکزی شهر لسآنجلس به خبرگزاری ایرانشهر میگوید: «ما در یک مملکت آزاد زندگی میکنیم و همه میتوانند آرا و دیدگاههای خود را بگویند. اما مشکل اینجاست که همین حالا در ایران هیچ فرد یهودی، بهایی، مسیحی و حتی خیلی از خود مسلمانها هم نمیتوانند در انظار عمومی آداب و سنن مذهبی خود را به نمایش بگذارند. اگر همین جمله را به این عزاداران بگویید انگار که یزید هستید و. آنها با تندی و عدم انتقاد پذیری با شما مواجه میشوند. این که آنها رفتار مذهبی خود را داشته باشند نشانگر رواداری مذهبی جامعه آمریکاست. اما آیا خود این افراد هم این رواداری مذهبی را دارند؟» در پاسخ به این سوال که آیا انجام این نمایش مذهبی در لسآنجلس مجاز است یا خیر، دکتر مهدی آقازمانی جامعه شناس و پژوهشگر مهمان در مرکز اطلاعات ایرانیان در آمریکا به خبرگزاری ایرانشهر میگوید: «شهرداری لسآنجلس همه ساله به مسلمانان این اجازه را میدهد که در موعد مشخصی کارناوالهای خود را در منطقه معینی در دان تاون لسآنجلس به نمایش بگذارند. درست به همان صورت که اجازه رژه سالیانه به چینیها، کرهایها و لاتینتباران داده میشود. ایده کارناوال عزادی محرم نیز به گروهی از اتباع مسلمان هندی و پاکستانی ساکن لسآنجلس باز میگردد که برای نخستین بار در خلال دهه 1980 میلادی خواهان برپایی چنین رژه ای شده بودند. در چند سال اخیر هم گروهی از ایرانیها که خود را صاحب اختیار کربلا و امام حسین میدانند با هزینههایی میکوشند نمایههای این کارناوال را به سبک سیاق دسته جات عزاداری در مناطق جنوب شهر تهران شبیه کنند.» این جامعه شناس ایرانی آمریکایی میافزاید: «فراموش نکنیم که دولت محلی و مقامات شهری در کالیفرنیا به محتوای این مراسم اهمیتی نمیدهند و تا آنجا که برای امنیت عمومی ایجاد خطر نکند در چهارچوب قانون و در مسیر مشخص شده در مجوز، با اجرای آن مخالفتی ندارند. اما کسانی هم که به این شیوه از برگزاری عزاداری برای امامان شیعه انتقاد دارند نیز این اجازه را دارند تا در مقابل چنین رویدادی از دو شیوه بیان آرا و نظریات خود در قالب لایحه دادگاهی از طریق سیستم قضایی و یا اجتماع در مقابل برگزار کنندگان در زمان برگزاری مراسم، بدون اعمال خشونت مبادرت به مخالفت کنند.» Copyright: gooya.com 2016
|