سه شنبه 26 آبان 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رکورد بی‌سابقه: آمار قربانیان تروریسم ۸۰ درصد بالا رفته است

تعداد کشته‌شدگان سوءقصدهای تروریستی در دنیا هیچ‌ گاه به اندازه سال گذشته نبوده است: ۳۲ هزار نفر در بمب‌گذاری و عملیات انتحاری کشته شده‌اند. افزایش ۸۰ درصدی قربانیان ترور، هزینه‌های اقتصادی سنگینی بر کشورها تحمیل می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله ـ نتیجه یک پژوهش بین‌المللی نشان می‌دهد که شمار قربانیان حملات تروریستی در دنیا به شدت بالا رفته است. در سال ۲۰۱۴ جهان شاهد رشد کم‌سابقه تلفات انسانی در پی عملیات تروریستی بوده است. به گزارش انستیتو صلح و اقتصاد در لندن، ۳۲ هزار و ششصد و پنجاه نفر در حملات تروریستی کشته شده‌اند که این آمار افزایشی ۸۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ را نشان می‌دهد.

طبق پژوهش‌های این نهاد، هزینه اقتصادی تروریسم جهانی نیز به شکل فزاینده‌ای رشد کرده است: این خسارت در سال ۲۰۱۴ معادل ۵۳ میلیارد دلار بوده که ده برابر میزان آن در سال ۲۰۰۰ است.

پیامدها و خسارات تروریسم تنها به کشورهای غربی محدود نبوده‌اند بلکه شامل افغانستان، عراق، نیجریه، پاکستان و سوریه نیز می‌شوند. ۷۸ درصد ترورها در کشورهای یادشده رخ داده‌اند. گزارش انستیتوی یادشده روز سه‌شنبه (۱۷ نوامبر/۲۶ آبان) در لندن منتشر شد. وخیم‌ترین وضعیت در عراق عنوان شده؛ کشوری که آمار قربانیان حوادث تروریستی آن در سال ۲۰۱۴ حدود ده هزار نفر بوده است.

بازیگران اصلی حملات تروریستی، شبه‌نظامیان گروه "دولت اسلامی" (داعش) و بوکوحرام در آفریقای غربی هستند. طبق مستندات موجود، این دو گروه مسئول ۵۱ درصد از کشتارها و خونریزی‌های تروریستی بوده‌اند.


نمودار حملات داعش و بوکوحرام به غیرنظامیان

در گزارش این انستیتو که بر پایه داده‌های دانشگاه مریلند آمریکا استوار شده، دلایل متعددی برای رویکردهای تروریستی برشمرده شده‌اند. استیو کیل‌لی، مدیر این نهاد، تفاوت محرک‌های تروریسم در کشورهای توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته را کاملا متفاوت ارزیابی کرده است: «در غرب دلایل اقتصادی ـ اجتماعی، بیکاری جوانان و مواد مخدر عامل گرایش به تروریسم هستند. در خارج از حوزه اروپا و کشورهایی که عضو سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه نیستند، رابطه مستقیمی بین کشمکش‌های سیاسی، فساد اداری و خشونت وجود دارد.»

کیل‌لی افزوده که از میان یازده کشوری که به شدت درگیر تروریسم هستند، ده کشور بالاترین نرخ آوارگی و پناهجویی را دارند. در پژوهش انستیتو صلح و اقتصاد تاکید شده که حدود ۹۲ درصد تمام حملات تروریستی در فاصله سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۴، در کشورهایی روی داده‌اند که درگیر خشونت و مناقشات سیاسی بوده‌اند.

انستیتو صلح و اقتصاد در لندن، یک نهاد تحقیقاتی جهانی است که در باره صلح و منافع اقتصادی صلح فعالیت می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016