سه شنبه 26 آبان 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کنسرت مشترک دو گروه راک اسرائیلی و ایرانی در آلمان

دویچه وله - یک گروه موسیقی زیر زمینی ایرانی و گروهی از اسرائیل در چند شهر آلمان با هم به روی صحنه می‌روند. این دو گروه سال گذشته در نورنبرگ با هم آشنا شدند و برنامه مشترک‌شان زیر عنوان "دست دادن پنهانی" برگزار می‌شود.

گروه "لنگتونز" (Langtunes) از گروه‌های زیر زمینی موسیقی راک در ایران است که اکنون در آلمان فعالیت می‌کند. اعضای این گروه از فردا (سه‌شنبه ۲۶ ابان/ ۱۷ نوامبر) تور کنسرت‌های مشترکی با گروه اسرائیلی Ramzailech را در آلمان آغاز می‌کنند.

گروه راک ایرانی:

گروه پاپ جاز اسرائیلی:

این دو گروه پایان سال ۲۰۱۴ به طور اتفاقی و همزمان در شهر نورنبرگ حضور داشتند و آشنایی و همکاری‌شان از همان‌جا آغاز شد.

قرار است دو گروه ایرانی و اسرائیلی در ۱۲ شهر آلمان به روی صحنه بروند و نخستین کنسرت آنها در شهر لایپزیک خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسیقی به جای نفرت‌پراکنی

به گزارش خبرگزاری آلمان، الناز امیراصلانی، از سازمان‌دهندگان کنسرت مشترک می‌گوید ما با توجه به جو موجود میان حکومت ایران و اسرائیل فکر کردیم چرا به جای نفرت‌پراکنی علیه یکدیگر پیوندی میان فرهنگ‌های دو کشور بر قرار نکنیم؟

برگزاری چنین کنسرتی در کشورهای خاورمیانه به سادگی ممکن نیست. میراصلانی از قول اعضای این دو گروه گفت: «آلمان نه تنها امکان برگزاری این کنسرت را برای ما فراهم می‌کند، که درک شخصی ما از دموکراسی و آزادی را نیز تبلور می‌بخشد.»

bb1392364c95a2.jpg

به گفته‌ی امیراصلانی منبع تامین بودجه ۳۰ هزار یورویی برگزاری این کنسرت‌ها تا مدت‌ها نامشخص بود، زیرا اینجا با "گروه‌های مشهور و بزرگ راک سر و کار نداریم بلکه با کسانی کار می‌کنیم که فقط فعالیت زیرزمینی داشته‌اند".

گروه "لنگتونز" فعالیت خود را از حدود پنج سال پیش در ایران شروع کرده و چنان که برای گروه‌های زیرزمینی در این کشور معمول است اغلب کنسرت‌های خود را با حضور تعداد کمی از علاقمندان در مکان‌های کوچک برگزار کرده است.

تور مشترک دو گروه اسرائیلی و ایرانی زیر عنوان مشترک The Secret Handshake (دست دادن پنهانی) برگزار می‌شود که کنایه‌ای به روابط خصمانه حکومت‌های دو کشور است.

کنسرت‌های غیرسیاسی

بخشی از بودجه لازم برای برگزاری کنسرت‌های مشترک دو گروه ایرانی و اسرائیلی با حمایت مالی شهر نورنبرگ تامین شده است. ظاهرا نوازندگان نیز مخارج سفر را خودشان تقبل کرده‌اند.

پورگن مارک‌ویرت، سر پرست اداره فرهنگ شهر نورنبرگ به خبرگزاری آلمان گفت: «فرهنگ و موسیقی می‌توانند زمینه‌ساز پیوند انسان‌هایی از سرزمین‌ها و با پیشینه‌های گوناگون باشند.»

مطابق این گزارش کسی به فکر سودجویی نیست و هدف از این برنامه‌ها سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، بدون این که اعضای هر دو گروه جهت‌گیری‌های خاص سیاسی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری آلمان در این کنسرت‌ها نه قرار است تصنیف‌های انتقادی علیه حکومت‌ها به اجرا درآید، نه فراخوان نافرمانی مدنی داده شود.

امیراصلانی می‌گوید همین که در این کنسرت‌ها شهروندان اسرائیل، ایران و دیگران با هم جشن می‌گیرند "فوق‌العاده" است.

گروه اسرائیلی ترکیبی از موسیقی جاز و راک‌ با سبک "کلزمر"، که سبکی ویژه یهودیان است به صحنه می‌برند و موسیقی گروه ایرانی بیشتر به کار گروه‌های کلاسیک راک زیرزمینی در بریتانیا شبیه است؛ با تصنیف‌هایی به زبان انگلیسی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016