سه شنبه 26 آبان 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روسیه و فرانسه عملیات نظامی علیه داعش را هماهنگ می‌کنند

018856023_30,00.jpg
دویچه وله - بنا به دستور رئیس جمهور روسیه، نیروهای مسلح این کشور برای بمباران‌ مواضع دولت اسلامی (داعش) در سوریه با فرانسه به عنوان یک متحد همکاری خواهند کرد. روسیه حملات به مواضع داعش را تشدید کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ناوگان دریایی روسی مستقر در مدیترانه دستور داده است که در تماس مستقیم با ناو هواپیما فرانسوی "شارل دو گل" قرار گیرد. او گفته است که هر دو طرف در عملیات نظامی خود، باید همچون متحد عمل کنند.

بنا بر داده‌های کاخ کرملین، پوتین و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی خود در مورد هماهنگی عملیات علیه مواضع داعش به توافق رسیده‌اند.

در حال حاضر رزمناو "مسکو" روسیه در دریای مدیترانه است و ناو شارل دو گل متعلق به نیروی دریایی فرانسه قرار است روز پنجنشنبه وارد این منطقه شود. این ناو حامل ۲۶ جت جنگنده است و به گفته اولاند توان رزمی فرانسه در منطقه را سه برابر خواهد کرد.

فرانسه و روسیه تا کنون بر سر بحران سوریه و نوع نگاه به آینده رژیم اسد با هم دارای اختلاف‌ اساسی بوده‌اند. اما ظاهرا ترورهای پاریس و ضرورت مقابله موثرتر با دولت اسلامی باعث کاهش اختلافات دو کشور و هماهنگی تازه در عملیات نظامی علیه گروه دولت اسلامی شده است.

تشدید حملات روسیه و فرانسه به رقه

روسیه روز دوشنبه حملاتی موشکی و هوایی به پایگاه‌های نیروهای مخالف رژیم اسد در سوریه انجام داد. موشک‌ها به گفته کارشناسان از زیردریایی روسی مستقر در مدیترانه شلیک شدند. روسیه همچنین برای اولین بار از هواپیماهای بمب‌افکن دورپرواز در حمله به مواضع مخالفان رژیم اسد در ادلب و حلب استفاده کرده است.

هواپیماهای روسی همچنین شهر رقه، مرکز شبه‌‌نظامیان دولت اسلامی را نیز آماج حمله قرار داده‌اند. گسترش حملات نظامی روسیه به نیروهای مخالف رژیم اسد پس از آن شدت گرفت که سازمان جاسوسی روسیه (اف بی اس) نیز تایید کرد که سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینا در دو هفته پیش بر اثر انفجار بمب بوده است. شاخه دولت اسلامی در صحرای سینا قبلا مسئولیت این بمب‌گذاری را به عهده گرفته بود.

حملات کنونی فرانسه به مواضع دولت اسلامی که پس از ترورهای پاریس از عراق فراتر رفته و مواضع این گروه در سوریه را هم شامل می‌شود عمدتا توسط هواپیماهای فرانسوی انجام می‌شوند که از خاک امارات متحده و اردن برمی‌خیزند.

دولت اسلامی مدعی است که فرماندهی و امکانات خود را از رقه که آماج اصلی حملات جت‌های فرانسوی است خارج کرده و این حملات ضربه‌ای به این گروه وارد نمی‌کنند.

سازمان نظارت بر حقوق بشر در سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید که دولت اسلامی هفته پیش نیروهای خود را از منطقه رقه که تا کنون پایتخت آن به شمار می‌آمد خارج کرده است. این گزارش‌ها به طور مستقل قابل راستی‌آزمایی و تایید نیستند. رقه تا قبل از تصرف آن به دست داعش ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعزام ناوهواپیمابر"شارل دوگل"به شرق دریای مدیترانه

فرانسه در پی حملات تروریستی پاریس، ناو هواپیمابر خود را به جای خلیج فارس به شرق دریای مدیترانه اعزام می‌کند. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه با اعلام اینکه ناو هواپیمابر"شارل دوگل" پنج‌شنبه (۱۹ نوامبر) به سوی شرق دریای مدیترانه حرکت می‌کند،افزود: «این ناو توانایی عمل ما را سه برابر می‌کند.»

در عرشه ناو شارل دوگل ۲۶ جت جنگی مستقر هستند که قرار است در عملیات هوایی علیه مواضع "دولت اسلامی"شرکت کنند. نیروی هوایی فرانسه تا کنون با۱۲ جت جنگی کهاز پایگاه‌های امارات متحده عربی و اردن پرواز می‌کنند در عملیات بین‌المللی علیه داعش حضور داشت.

نیروی هوایی ارتش فرانسه حال تصمیم دارد با ۳۶ جنگنده خود نبرد علیه"دولت اسلامی"را شدت بخشد. با اعزام ناو هواپیمابر شارل دوگل به شرق دریای مدیترانه فاصله‌ای ‌کهجنگنده‌های فرانسوی باید تا اهداف خود پرواز کنند، کوتاه‌تر می‌شود.

ترورهای پاریس؛ پنج نفر در آلمان بازداشت شدند

نیروی ویژه پلیس آلمان روز ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) ۵ نفر را در شهرک آلسدورف در نزدیکی آخن دستگیر کرد. هویت افراد بازداشت‌شده اعلام نشده، ولی به گفته پلیس آنها تابعیت خارجی دارند و بازجویی از آنها جریان دارد. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دو نفر از سه نفری که ابتدا دستگیر شدند، زن و یک نفر دیگر مرد است.

به نوشته یک روزنامه محلی آخن، در ابتدا سه مظنون در برابر یک دفتر جستجوی کار وزارت کار آلمان دستگیر شده‌اند. خودرو حامل سه نفر در محاصره گشتی‌های پلیس درآمد و متوقف شد.

پلیس اعلام کرده است که عملیات در آلسدورف همچنان ادامه دارد.

در جریان ترورهای شامگاه جمعه (۱۳ نوامبر) در پاریس که در سه محل انجام شد دستکم ۱۲۹ نفر کشته شدند. گروه "دولت اسلامی" (داعش) مسئولیت این ترورها را به عهده گرفته است. در تحقیقات اولیه پلیس معلوم شد که برخی از تروریست‌ها ساکن یکی از حومه‌های بروکسل، پایتخت بلژیک هستند. این محل یک ساعت با آخن بیشتر فاصله ندارد.

درخواست رسمی فرانسه از اتحادیه اروپا برای "کمک متقابل"

به نقل از دیپلمات‌های اروپایی مستقر در بروکسل، مقر پارلمان اتحادیه اروپا، فرانسه سه‌شنبه (۱۷ نوامبر/ ۲۶ آبان) رسما از اتحادیه اروپا درخواست "کمک متقابل" کرده است. وزیر دفاع فرانسه تأکید کرده که شرایط فوق‌العاده نیازمند پاسخ‌‌هایی فوق‌ا‌‌لعاده هستند.

به این ترتیب فرانسه نخستین کشور عضو این اتحادیه است که چنین درخواستی را مطرح کرده است.

این درخواست بر اساس ماده ۴۲ پاراگراف ۷ قرارداد اتحادیه اروپا مطرح شده که در آن آمده است: «در صورت حمله مسلحانه به منطقه‌ای در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا سایر اعضا موظف هستند با هر چه در توان دارند به این کشور کمک و از آن حمایت کنند.»

حال باید در جریان گفتگوهای دو جانبه فرانسه با رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در چند روز آینده روشن شود که شرکای اروپایی فرانسه دقیقأ چگونه می‌توانند به این کشور کمک کنند.

وزیر دفاع آلمان، اورزولا فون درلاین، پیشتر رسمأ اعلام کرده بود: «ما با دقت بسیار به درخواست فرانسه گوش خواهیم داد و درخواست این کشور را با توجه به دقت لازم بررسی خواهیم کرد. بدیهی است که ما هر چه در توان داریم انجام خواهیم داد تا به این کشور کمک و از آن حمایت کنیم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016