سه شنبه 3 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دعوت از زنان توانمند ایرانی برای حضور در کارزار رقابت های انتخاباتی مجلس دهم


آمنه رضایی

انتخاب خبر: حدود ۱۰۰ روز تا زمان انتخابات مجلس باقی مانده است و در این روزها کمیته من کاندیدا می شوم که از کمپین تغییر چهره مردانه مجلس جان گرفته است، دست به کار شده تا انتخاباتی پرشور برای کسب کرسی های مجلس توسط بانوان کشورمان برگزار شود.

به گزارش انتخاب خبر، آمنه رضایی، دبیر کمیته من کاندیدا می شوم و دیگر همراهان، روزهای پر مشغله ای را پشت سر می گذارند تا به اهدافشان برسند.

انجام فعالیت های گسترده کمیته من کاندیدا می شوم و برنامه هایی که در این کمیته در حال انجام است، باعث شد تا در بخش سوم مجموعه گزارش های «پیش به سوی تغییر چهره مردانه مجلس»، به سراغ آمنه رضایی برویم تا برایمان از فعالیت های این کمیته و اهدافی که دنبال می کند بگوید.

وی می گوید: تعدادی از زنان کشورمان برای کاندیدا شدن اعلام آمادگی کرده اند و این افراد اکنون در این کمیته نیز فعالیت دارند. محور اصلی و مبنای این کمیته بر اساس این موضوع است که فقط حق انتخاب کردن برای زنان کشورمان کافی نیست، بلکه زنان حق انتخاب شدن هم دارند؛ در واقع محور کمیته من کاندیدا می شوم، حق انتخاب شدن است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آمنه رضایی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: به دلیل اینکه در مجلس کنونی درصد حضور خانم ها بسیار کم است و متأسفانه همین تعداد بانوان کمی هم که در مجلس حضور دارند در لایحه ای که دولت قبل در خصوص حمایت از خانواده به مجلس ارایه کرد، هیچگونه اعتراضی به ماده ۲۹ که درباره تعدد زوجین و اجازه همسر اول بود نکردند و متأسفانه حمایت نیز کردند.

وی ادامه داد: در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده نیز به جامعه زنان کشورمان ظلم شد و از این قبیل ماجراها بسیار زیاد در مجلس کنونی رقم خورد.

این فعال حقوق زنان تصریح کرد: متأسفانه تعداد نمایندگان در مجلس، کم است و این در صورتی است که زنان کشورمان برای ورود به مجلس با مشکلات و مسایل زیادی مواجه هستند.

وی اضافه کرد: هر چند جامعه زنان کشورمان از لحاظ قانونی با مشکلی روبه رو نیستند، اما بیشتر موانع که بر سر راه بانوان وجود دارد مشکلات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است، و همین مسائل باعث شده بانوان نتوانند وارد مجلس شوند.

دبیر کمیته من کاندیدا می شوم از کمپین تغییر چهره مردانه مجلس ادامه داد: به این دلیل، کمیته ای تشکیل شد و در کمیته من کاندیدا می شوم دو هدف دنبال می شود.

رضایی گفت: در هدف نخست، زنان توانمند برای نامزد شدن انتخاب شده و در هدف دوم، بانوان دیگری را که کاندیدا نمی شوند تشویق می کنیم از کاندیداهای زن برابری طلب که شایستگی دارند، پشتیبانی کنند.

وی در تشریح اقدامات کمیته من کاندیدا می شوم از کمپین تغییر چهره مردانه مجلس اظهار داشت: برای تحقق اهداف کمیته، چندین مرحله پیش روی زنان قرار دارد.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه در مرحله اول، با نزدیک شدن به ثبت نام کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی درصدد هستیم که زنان توانمند را از بین اصناف مختلف و شهرستان ها و نه فقط حومه تهران انتخاب کنیم، تأکید کرد: در مرحله بعدی نیز از تشکل ها و غیردولتی ها می خواهیم که بانوان توانمند را معرفی کنند.

وی افزود: کارگاه هایی برای زنان داوطلب نمایندگی در مجلس آینده در نظر گرفته شده که آنان با حقوق خود آشنا شوند.

دبیر کمیته من کاندیدا می شوم از کمپین تغییر چهره مردانه مجلس گفت: مرحله بعدی هم، زمانی است که ثبت نام تمام شده و زمان آن رسیده است که کاندیداها برنامه های خود را اعلام و مطرح کنند، و توسط وکلا و حقوقدانانی که در کمیته حضور دارند، لوایح پیشنهادی و مشاوره های حقوقی که لازم باشد در اختیار زنان کاندیدای حضور در رقابت های انتخاباتی مجلس قرار خواهد گرفت.

رضایی اضافه کرد: سپس اگر این افراد تأیید شدند و از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان عبور کردند، با احزاب و جمعیتی هایی که در عرصه انتخابات، فعال و مؤثر هستند، وارد مذاکره خواهیم شد تا اسامی این افراد را تا جایی که ممکن است در لیست های انتخاباتی خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: برای کاندیداهایی که مدنظر کمپین تغییر چهره مردانه مجلس هستند و یا کاندیداهایی که در احزاب دیگر حضور داشته و با اهداف این کمپین، اشتراک دارند، برنامه های هنری و فرهنگی و تبلیغاتی در نظر گرفته می شود تا این کاندیداها را به جامعه، معرفی و مردم با آنها آشنا شوند.

این فعال حقوق زنان تأکید کرد: هرچند از نظر اعضای کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، ترجیحاً زنان مدنظر هستند، اما این منافی آن نیست که اگر مردانی را هم که اهداف این کارزار انتخاباتی را پیگیری کرده و برابری طلب هستند، کمپین تغییر چهره مردانه مجلس در راستای تحقق برنامه های تبلیغاتی آنها فعالیت نکند.

وی افزود: ایران در اجلاس بین المجالس متعهد شده است که تا پایان سال ۹۴ باید۳۰ درصد از کرسی های مجلس کشور را در اختیار بانوان بگذارد و اکنون خود زنان کشورمان نیز به این نتیجه رسیده اند که باید حضور مؤثرتری در انتخابات پیش رو داشته باشند.

رضایی با بیان اینکه در این مدت نیز فعالیت هایی در این حوزه صورت گرفته و حتی از طرف معاونت رئیس جمهور، طرحی به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد شد که سهمیه ای مانند تعدادی از کشورها از جمله افغانستان و پاکستان به صورت قانونی به زنان اختصاص داده شود که این طرح تأیید نشد، تأکید کرد: به همین دلیل خود جامعه زنان کشورمان تصمیم گرفتند این اقدام را انجام داده و درقالب تشکل ها و احزاب، فعالیت های خود را گسترش دهند که خوشبختانه اصلاح طلبان نیز این موضوع را پذیرفتند و اصولگرایان نیز به نظر می آید اقداماتی را در این راستا انجام خواهند داد.

عضو کانون شهروندی زنان با اشاره به اینکه کمپین تغییر چهره مردانه مجلس تلاش می کند تا در سطح شهرستان ها نیروهایی که توانمند هستند را برای ورود به مجلس آینده انتخاب کنند، گفت: اکنون شهرستان های کشور با مشکلات فرهنگی دست به گریبان هستند و از طرفی بعضی از شهرستان ها تک نماینده هستند و طبیعی است به این دلیل که مردان فعالیت بیشتری در شهرستان ها دارند، شناخته شده تر و از زنان شهرستانی، پیش قدم تر باشند، اما با این حال این کمپین در تلاش است حتی با مردان شهرستان ها و با احزاب مذاکره کند و آنها را متقاعد کند که زنان نیز در لیست های انتخاباتی قرار بگیرند و یا اگر در نهایت امکان نداشت، افرادی انتخاب شوند که به نظرات زنان برابری طلب، نزدیک باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016