پنجشنبه 5 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ترکیه نوار هشدار به خلبان سوخو را منتشر کرد

رادیو زمانه ـ پیش از شلیک به سوخو، اخطار داده شد یا نشد؟ روسیه و ترکیه هر یک روایت جداگانه‌ای از ماجرای سرنگونی سوخو ارائه می‌دهند. خلبان سوخو روز چهارشنبه مصاحبه کرد و گفت هیچ هشداری به او داده نشد. شامگاه ۲۵ نوامبر، ارتش ترکیه نواری را برای اثبات اخطار برای ترک حریم این کشور منتشر کرد. این نوار بلافاصله در اینترنت قرار گرفت.

در این فایل صوتی شنیده می‌شود که اپراتور می‌گوید مسیر را تغییر دهید. این هشدار برای تغییر جهت به سمت جنوب چند بار تکرار می‌شود. دولت ترکیه روز سه‌شنبه ۲۴ نوامبر نیز گفته بود که طی ۵ دقیقه دستکم ده مرتبه به خلبان سوخو اخطار داده شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ساعاتی قبل از انتشار این نوار صوتی، کنستانتین موراخین، خلبان نجات یافته سوخو گفته بود که پیش از حمله موشکی، هیچ هشداری دریافت نکرد. موراخین تاکید کرد که هواپیما حتی یک ثانیه هم در حریم هوایی ترکیه قرار نگرفت.

فیلم مصاحبه با موراخین که از پشت سر او گرفته شده‌، از بسیاری شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. موراخین توسط واحدهای ویژه ارتش سوریه و روسیه نجات یافته و به پایگاه هوایی حمیمیم در جنوب لاذقیه برده شده است. خلبان دوم کشته شد.

وزارت دفاع روسیه چهارشنبه ۲۵ نوامبر اعلام کرد که برای حراست و پشتیبانی عملیات نیروی هوایی این کشور در سوریه، سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ در پایگاه هوایی حمیمیم مستقر خواهند شد. این پایگاه محل استقرار جنگنده‌های روسیه در سوریه است.

لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه ۲۵ نوامبر گفت اقدام ترکیه “برنامه‌ریزی شده” و به قصد “به تله انداختن” روس‌ها بود. او یادآوری کرد که روسیه در مناسبات خود با ترکیه از جمله قراردادهای امضا شده، تجدیدنظر جدی می‌کند. لاوروف پیش‌تر به صورت کنایه‌آمیزی گفته بود که هدف گرفتن سوخو ۲۴ پس از بمباران پالایشگاه نفتی داعش توسط روسیه انجام شد.

اردوغان اما دوباره یادآوری کرد که سرنگونی سوخو ۲۴ روسیه در راستای دفاع از حق حاکمیت و امنیت کشورش بوده است.

دولت آلمان از روسیه و ترکیه خواسته از تشدید کشمکش خودداری کنند. اشتفان زیبرت سخنگوی دولت گفت مسکو و آنکارا باید از هیچ اقدامی برای پیشگیری از دامنه‌دار شدن مناقشه بر سرسرنگونی سوخو فروگذار نکنند و به گفت‌وگوی مستفیم با یکدیگر بپردازند.

در حال حاضر شرکت‌های توریستی و مسافرتی روسیه تورهای مسافرتی به ترکیه را متوقف کرده‌اند. مقامات روسیه تاکید کرده‌اند که قصد جنگ با ترکیه را ندارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016