جمعه 6 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مسلمانان را به حیوانات خطرناک و سگ هار تبدیل نسازیم، مقاله اکبر گنجی در هافینگتون پست

اکبر گنجی
به دنبال فاجعه تروریستی پاریس توسط داعش ، شاهد موج جدیدی از اسلام ستیزی خطرناک هستیم. مدعیاتی طرح می شود که از نظر علمی نادرست ، از نظر اخلاقی ناروا و از نظر عملی بسیار خطرناک بوده و می تواند به فجایعی که نازی ها آفریدند منتهی شود

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


منتشر شده در [هافینگتون پست] ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵

[نسخه پی دی اف مطلب]

بنجامین نتانیاهو در یک کنفرانس بین‌المللی با حضور سفیر فرانسه در تل‌آویو، در ۱۹نوامبر ۲۰۱۵- مسلمانان را به "حیوانات خطرناک" تشبیه کرد و گفت :"حیواناتی وحشی از میان مسلمانان در شهرهای ما حضور دارند و باید به صورت متحد آنها را شکست دهیم. آنها همان پیروان افراط‌ گرای اسلام هستند".
بن کارسون در ۱۳ نوامبر خواستار اقدام کنگره برای ممنوعیت ورود پناهجویان از کشورهای خاورمیانه به آمریکا شد و گفت که "ما باید این موضوع را به رسمیت بشناسیم که جنبش جهانی اسلامی یک تهدید موجودیتی است". بن کارسون در ۲۰ نوامبر در مخالفت با ورود مهاجران مسلمان سوری به آمریکا،آنها را به "سگ هار" تشبیه کرد و گفت: "مسلم است که اگر یک سگ هار در حوالی خانه شما پرسه بزند، شما رفتار خوبی با او نخواهید داشت [و از او دوری خواهید کرد] و این نشانه خرد شما است".

الی بن داهان معاون وزیر دفاع اسرائیل فلسطینی ها را "حیوان" خوانده است. رافائل ایتان- سرپرست نیروهای مسلح اسرائیل و وزیر دولت های مختلف آن کشور- فلسطینی ها را "سوسک های گیج و منگ داخل بطری" نامیده است. اخام یاکوو پرین گفته است که یک میلیون عرب حتی به اندازه یک ناخن یک یهودی ارزش ندارند. آیلت شاکت- وزیر دادگستری اسرائیل- کودکان فلسطینی را "مارهای کوچک" قلمداد کرده است.

حالا با این "حیوانات خطرناک" و "سگ های وحشی" چه باید کرد؟ راهکار عملی را دونالد ترامپ ارائه کرد. او در ۱۹ نوامبر در مصاحبه‌ای وعده داد درصورت انتخاب‌شدن به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده، همه مسلمانان را مجبور به ثبت اطلاعات خود در یک پایگاه اطلاعاتی ویژه و اخذ گواهی شناسایی مذهبی خواهد کرد. ترامپ گفت:

"ما چاره‌ای جز این نداریم. برای ما چاره‌ای جز تشدید نظارت‌ بر مکان‌ها و افراد وجود ندارد. ما باید مساجد را تحت نظر بگیریم. یقیناً ما به مرحله‌ای خواهیم رسید که باید همه چیز را از نزدیک و به طور دقیق تحت مراقبت خود درآوریم".

خبرنگار از ترامپ می پرسد که این همان برنامه نازی ها علیه یهودی ها بود و ترامپ از پاسخ می گریزد. البته برخی از روحانیون یهودی صریح تر سخن می گویند. یک خاخام یهودی در آتلانتای آمریکا از نسل کشی مسلمان ها دفاع می کند. خاخام دیگری گفته است که حملات تروریستی پاریس حق مردم آن کشور بوده ، برای این که آن ‌ها تاوان هولوکاست را می‌دهند. سپس افزوده که نابود کردن کل غزه با تمام ساکنان‌اش هم شرعاً جایز است.

مسأله تفاوت و دیگری
"تفاوت" امر مهمی است که باید آن را به رسمیت شناخت. "ما" با دیگران "تفاوت" هایی داریم و تمیز گذاشتن میان خود و غیر خود نیازمند توانایی خاصی است. نفس اذعان به این که دینداران و بی دین ها، یهودیان و مسیحیان و مسلمانان، ملت های گوناگون؛ با یکدیگر تفاوت هایی دارند؛ گامی نیکو به سوی فهم دیگری و کثرت گرایی فرهنگی است. فهم دیگری و احترام گذاشتن به متفاوت ها،همزیستی مسالمت آمیز همگانی را امکان پذیر می سازد.

مسأله فقط تفاوت نیست، دیگران از جنبه هایی شبیه ما و از جنبه هایی ناشبیه به ما هستند. تفاوت ها، تجربه های گرانقدری می آفرینند و زندگی را به باغی زیبا با گل های رنگارنگ خوش بو تبدیل می سازند.

احتمالاً متفاوت ها و غربیه ها، نا آشنا به نظر می رسند. احساس می کنیم که آنها امنیت ما را تهدید می کنند. اگر غربیه ها را ترس آور قلمداد کنیم، به جای تشویق تساهل و تسامح، سخت گیری و خشونت را انتخاب خواهیم کرد. خودشناسی و دیگری شناسی ممکن است به راه درست یا نادرست منتهی شود.

وقتی تفاوت های ارزشی شده (valorized) متصلب شوند و به صورت تفاوت (difference) در آیند، افراد و گروه هایی که متفاوت از ما هستند، به سرعت به یک "دیگری" سراپا ناشبیه به ما تبدیل خواهند شد. بدین ترتیب، فرایند انسانیت زدایی از آنانی که غربیه و ناشبیه به ما هستند آغاز می شود تا خلق فجایع هولوکاست گونه امکان پذیر شود. ابتدأ بر تفاوت ها تأکید می شود. می گویند: آنها مثل ما فکر نمی کنند، احساسات آنها با احساسات ما یکسان نیست، سبک زندگی آنها متمایز از سبک زندگی ما است، و غیره و غیره. سپس گفته می شود: آنها مثل حیوان رفتار می کنند، اصلا آنها سگ هار، خوک و انگل هستند. تفاوت ها را مطلق و آشتی ناپذیر قلمداد کردن به نفرت می انجامد. نفرتی که با انسانیت زدایی از دیگر انسان ها، تنها راهی که باقی می گذارد، راه حل های نازیستی است.

زبان موجود کاملاً موثری است. ما با زبانمان جهانمان را می سازیم. خودبرتربینان از طریق کلیشه سازی (stereotyping) توصیفی یک سویه از پیچیدگی های جهان خارج و انسان ها عرضه می کنند و تفاوت ها را به یک تفاوت فرو می کاهند. در این چارچوب؛ "ما" و "آنها" به جهان خوب و بد، متمدن و نامتمدن، جذاب و نفرت انگیز، بی گناه و فاسد، اصیل و غیر اصیل،شرافتمند و دیو سیرت، و انسان و حیوان تقسیم می شویم. در این فرایند، آدمی صفاتی از خودش را که نمی پسندد، به دیگری(سرخ پوستان، سیاه پوستان، مسلمانها، یهودی ها، بهایی ها، و...) فرا می افکند. به جای اذعان به ویژگی های اخلاقی بد خودمان، آنها را انکار کرده و از طریق مقوله نفرت آوری که تحقیرش می کنیم، دیگران را می بینیم.

اگر سیاه پوستان انسان واقعی بودند، نمی شد آنها را به بردگی گرفت. اگر بومیان آمریکا وحشی نبودند، نمی شد از طریق نسل کشی حدود ۹ میلیون تن از آنها را کشت.

سوء استفاده از مسأله تروریسم
آری تروریسم در کلیه اشکالش باید محکوم و نابود شود. تروریست های مسلمان- القاعده، داعش، جبهه نصرت، بوکوحرام، الشباب، و...- نیز انسان های خطرناکی هستند که خطر اصلی شان بیش از آن که متوجه جهان غرب باشد، معطوف به خود مسلمان ها بوده و هست.

اما با سوء استفاده از این جریان که اقلیت انگشت شماری از اکثریت میانه رو یک و نیم میلیارد مسلمان را تشکیل می دهند، نمی توان به گونه ای سخن گفت که گویی مسلمانها حیوانات خطرناک و سگ هار هستند.

از همه جالب تر سوابق نتانیاهوست که این چنین بی پروا سخن می گوید. او حداقل دو جنایت جنگی تأیید شده توسط سازمان ملل را در کارنامه اش دارد:
دولت اسرائیل در سال ۲۰۰۹ توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به جنایات جنگی علیه فلسطینی ها محکوم شد. مجمع عمومی سازمان ملل در ۵ نوامبر ۲۰۰۹ قطعنامهٔ مربوط به پیگیری جنایات جنگی در غزه را به تصویب رساند. مطابق گزارش ۲۰۱۵ شورای حقوق بشر سازمان ملل اسرائیل در جنگ تابستان ۲۰۱۴ غزه که به کشته شدن ۲۲۰۰ فلسطینی- که حدود 550 تن از آنان کودکان بودند- منتهی شد، مرتکب جنایات جنگی شده است.

نتانیاهو در مورد گروه های تروریستی اسلام گرای سوریه هم راست نمی گوید. طی سال های ۲۰۱۵- ۲۰۱۲ بارها و بارها نیروهای رژیم سرکوبگر سکولار سوریه و متحدانش را بمباران کرده ، اما حتی یک بار به این گروه ها حمله نکرده است.

مایکل مورل، معاون سابق رئیس سازمان سیا ، در مصاحبه‌ای با روزنامه راستگرای اسرائیلی جروزالم پست به اسرائیل اندرز می‌دهد که با شاخه القاعده در سوریه- یعنی‌ جبهه‌ النصره- همکاری نکند. هآرتص اسرائیل تأیید می‌ کند که دولت اسرائیل به مخالفان اسلام گرای سوریه کمک می کند.

نتانیاهو نه تنها به دنبال عقب نشینی به مرزهای 1967 نیست، بلکه قصد دارد تا از این فرصت هم برای تصرف سرزمین های دیگران استفاده کند. در سوم ژوئیه ۲۰۱۵، زوی هَوزِر، منشی کابینه نتانیاهو در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، در هاآرتص در مقاله ای تحت عنوان "فرصت تاریخی برای اسرائیل در ارتباط با بلندی های جولان" نوشت که فروپاشی سوریه این فرصت را برای اسرائیل فراهم آورده تا موضوع انضمام بلندی های جولان اشغال شده را در جامعه جهانی مطرح سازد. یک روز پیش از دیدار نتانیاهو با اوباما در کاخ سفید، مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا در مقاله ای که از CNN منتشر کرد، از اوباما خواست حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت بشناسد. اسرائیلی ها منابع قابل توجهی نفت در بلندی های جولان کشف کرده اند.

هاآرتص ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ گزارش می دهد که نتانیاهو در دیدار با اوباما در کاخ سفید، این خواست را مطرح کرده است. هاآرتص ۱۱ نوامبر جزئیات تازه ای به نقل از مقامات آمریکایی از درخواست تصرف خاک سوریه از سوی نتانیاهو نقل کرد. مقام آمریکایی می گوید نتانیاهو گفت که مسأله او ممانعت از حضور ایران و حزب الله در سوریه است و" تنها راه برای انجام این کار به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان است زیرا تحت این شرایط اسرائیل این منطقه را به سوریه پس نخواهد داد".

همزیستی مسالمت آمیز با متفاوت ها

باید متفاوت ها و غربیه ها را فهمید و به آنها احترام گذاشت. در فرایند فهم متقابل، خطاها از طریق نقد اصلاح می شوند. احترام گذاشتن و همزیستی مسالمت آمیز به معنای بستن باب نقد و گفت و گو نیست. خشونت زدایی از اسلام بخش مهمی از فرایند گفت و گوی چند جانبه و زندگی با یکدیگر است. به جای داوری قاطعانه تحکم آمیز و طبقه بندی سریع دیگری- مسلمانها- در مقولات نژادپرستانه و حیوان به شمار آوردن آنها، باید باب گفت و گو را گشود. جهان از طریق تبعیض زدایی و معیارهای واحد صلح آمیز خواهد شد. حیوان خواندن مسلمانها، موجب نفرت آنها از غربیان شده و آنها را به طعمه های تروریست ها تبدیل خواهد کرد.

منبع: رادیو زمانه ، ۰۴ آذر ۱۳۹۴


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016