شنبه 7 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نظر فرمانده نیروی دریایی درباره حملات روسیه از خزر

آستان ـ فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حملات هفته‌های اخیر روسیه از دریای خزر، توضیحاتی درباره امنیت آب‌های شمال کشور ارائه داد.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری ضمن بازدید از حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ادای احترام به مقام شامخ امام خمینی (س)، در گفت‌وگو با «آستان»، با اشاره به حملات موشکی روسیه از دریای خزر علیه تروریست‌های داعش و تمهیدات نداجا برای امنیت آبهای شمال کشور، گفت: همانطور که می‌دانید، دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان محسوب می‌شود و بیشترین طول آن حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است؛ بنابراین اگر روسیه عملیاتی برای مبارزه با داعش انجام می‌دهد، قطعاً در قسمتی از دریا انجام می‌دهد که مربوط به آب‌های آن کشور است.

وی افزود: مأموریت اصلی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و حراست از آب‌های شمالی، مربوط به منطقۀ ۲۰ درصدی تحت اختیار جمهوری اسلامی ایران است و این نیرو با اقتدار کامل مأموریت خود را انجام می‌دهد.

سیاری در ادامه با تاکید بر اینکه "نیروی دریایی به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد کسی وارد منطقه ۲۰ درصد متعلق به ایران شود"، تصریح کرد: ما اجازه نمی‌دهیم که کسی بخواهد وارد منطقه تحت کنترل کشورمان بشود یا عملیات نظامی انجام دهد؛ بنابراین اگر برخی کشورهای حاشیه خزر عملیات نظامی انجام می‌دهند، در مناطقی خواهد بود که متعلق به همان کشورهاست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به امنیت موجود در سواحل شمال کشور، ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه ۲۰ درصد متعلق به ایران به استان‌های شمال کشور مربوط می‌شود، بنابراین هیچ مشکلی در این مناطق وجود نداشته و ساکنان شهرهای شمالی کشور طبق روال عادی مشغول زندگی و فعالیت‌های خود هستند. بدیهی است که نیروی دریایی ارتش اجازه ورود افراد غیرمجاز به این منطقه را نمی‌دهد و این منطقه کاملاً تحت حفاظت و حراست است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه این گفت‌وگو به همکاری ناجا و دولت برای بهبود وضعیت سواحل مکران اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم توافق‌هایی مبنی بر همکاری بین نیروی دریایی ارتش با دولت برای تقویت وضعیت اقتصادی، اجتماعی و اشتغال در سواحل مکران طراحی شد. بحث سواحل مکران با توجه به اهمیت این سواحل برای پیشرفت دریامحور کشور که بسیار حائز اهمیت است و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، موضوعی است که امروز در برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. از این رو امیدواریم که در برنامه توسعه پنج‌ ساله ششم شاهد عمران و آبادانی و پیشرفت خوبی در آن منطقه باشیم.

سیاری خاطرنشان کرد: توسعه سواحل مکران نه‌ تنها برای استان‌های ساحلی بلکه در کل کشور اثرگذار خواهد بود؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از موقعیت ژئوپلیتیکی خاصی که در اختیار دارد به خوبی برای پیشرفت کشور استفاده کند. اگر تا امروز این موقعیت‌ها مورد استفاده قرار نگرفته است، علت اصلی‌اش این بود که این منطقه مورد استعمار در سال‌های قبل از انقلاب بوده و از همین رو ایران را از مهمترین امکانی که برای استفاده از نعمت‌های خدادادی در دریا داشته‌ایم محروم کرده بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به دستورات ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری برای توسعه دریاپایه، گفت: امروز بر اساس ابلاغ نظریه بازگشت به دریا توسط مقام معظم رهبری، توسعه سواحل مکران در سایه اقتداری صورت خواهد گرفت که نیروی دریایی راهبردی ارتش باید در آن منطقه و دریای عمان به‌وجود بیاورد و قطعاً این اتفاق خواهد افتاد.

دریادار سیاری در پایان اظهار کرد: در این راستا، اقدامات گسترده‌ای انجام شده و نیروی دریایی با اقتدار در سواحل مستقر شده و تا به امروز اثر بسیار خوبی در توسعه داشته است. همچنین، اقدامات ارزنده‌ای توسط دولت جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی و طراحی شده و در دست اقدام است که امید است در سال‌های آینده شاهد به ثمر نشستن این نتایج باشیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016