جمعه 13 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جنجال بر سر تصاویر پسر اردوغان با سرکردگان داعش

0,,18890762_303,00.jpg
دویچه وله - کسانی که پسر رئیس جمهور ترکیه با آنها عکس گرفته‌، صاحبان رستوران "جگرستان" در آکسارای استانبول هستند. آنها ضمن تکذیب هر گونه ارتباط با "دولت اسلامی"، از پوتین دعوت کرده‌اند به رستوران‌شان برود.

اسماعیل و علی کمبر دو برادر مالک رستوران "جگرستان" می‌گویند، فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌های مشهور ترک مشتری دائمی آنها هستند. اینک خود آنها پس ازتصاویری که پسر اردوغان در این رستوران گرفته، شهرتی فراگیر یافته‌اند.


در دو فیلمی که از مالکان رستوران در شبکه یوتیوب منتشر شده آنها به صورت ساده ماجرای زندگی خود را شرح می‌دهند. اسماعیل می‌گوید: «ما ۲۵ سال است که از حاتای شهر مرزی جنوب ترکیه به استانبول آمده‌ایم. بلال برای صرف غذا به رستوران ما می‌آید و ما یک بار با او عکس گرفتیم. اکنون تصاویر ما را در شبکه‌های اجتماعی در هر مناسبتی به عنوان داعشی منتشر می‌کنند. انتخابات ریاست جمهوری اخیر هم این کار را کردند و حالا بعد از سرنگونی هواپیمای جنگی روسی هم عکس ما در شبکه‌های اجتماعی به شکل وسیعی منتشر می‌شود. ما شایعه ارتباط با گروه‌های تروریستی را تکذیب می‌کنیم و از کسانی که این شایعه را پراکنده‌اند می‌خواهیم خودشان جلوی آن را بگیرند.»

اسماعیل اضافه می‌کند: «اگر پوتین راهش به استانبول خورد از رئیس جمهورمان می‌خواهیم که پوتین را به جگرستان بیاورد و ما را از نزدیک ببیند و با ما آشنا شود و ما با جگر از ایشان پذیرایی بکنیم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی کمبر صاحب دیگر رستوران توضیح می‌دهد که اوایل سال ۱۹۹۰ به استانبول آمده برای گذراندن زندگی آواز می‌خوانده و برادرش اسماعیل پیانو می‌زده است، تا اینکه در استانبول جگرفروشی باز کردند و کارشان رونق پیدا کرد تا آنجا که اکنون صاحب ۱۴ شعبه "جگرستان" در استانبول هستند.
اسماعیل اضافه می‌کند: «ما با همه افراد سرشناس که به جگرستان می‌آیند عکس می‌گیریم و برای تبلیع رستورانمان این عکس‌ها را استفاده می‌کنیم. خواننده‌های مشهوری چون نوری آلچو و حتی مسئولان حزب جمهوریخواه خلق که در پارلمان به ما تهمیت داعشی بودن زدند، جزو مشتریان ما هستند.»

استناد سیاستمداران به تصاویر دروغین

برخی از رسانه‌های ترکیه انتقاد کرده‌اند که با انتشار وسیع تصاویر بلال طیب اردوغان در رسانه‌های روسیه، مقامات روس احتیاط های معمول را کنار نهاده و جنگ لفظی و تبلیغاتی علیه ترکیه را آغاز کرده‌اند. از جمله انتشار وسیع "شنود مکالمه تلفنی اردوغان با پسرش درباره فساد مالی" یکی از نشانه‌های این رویکرد تازه تلقی می‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر رئیس جمهور روسیه نیز ادعا کرده است دلایلی در دست دارد که نشان می‌دهد خانواده رئیس جمهوری ترکیه با رهبران داعش رابطه دارند و مخفیانه باهم هماهنگی می‌کنند.

پسکوف در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی "روسیه ۱" گفت: «مسکو اطلاعات ویژه‌ای درباره ارتباط بلال اردوغان فرزند رئیس جمهوری ترکیه با داعش در رابطه با تجارت و خرید نفت از این گروه تروریستی در دست دارد.»

نامه نماینده زن مجلس ایران به همسر اردوغان

رسانه‌های داخل ایران نیز عکس جنجالی بلال اردوغان را منتشر کرده‌اند و این تصویر در محافل سیاسی ایران دست به دست شده تا آنجا که لاله افتخاری نماینده مجلس، نامه‌ای سرگشاده به همسر اردوغان نوشت. لاله افتخاری در این نامه نوشته است: «خواهرم! من و شما هر دو مادریم و این سکوت و بی‌‌تفاوتی از مادر بعید است.»

افتخاری در قسمتی دیگر از نامه خود افزود: «آنگاه که عکس یادگاری فرزندتان به همراه سرکردگان داعش و سکوت جنابعالی را دیدم شگفت‌زده شدم.»
اسماعیل و علی پس از آنکه هویت واقعی آنها آشکار شد، دیگر نگران نیستند. اسماعیل برادر بزگ‌تر در مصاحبه با کانال‌های تلویزیونی ترکیه درباره وضعیت به‌وجود آمده با خنده می‌گوید: «ما وقتی به استانبول آمدیم تنها آرزویمان این بود که مشهور شویم. ۱۰ سال در کازینو آواز خواندم و شب‌ها سخت کار کردم. حتی کاست هم بیرون دادیم ولی هیچ وقت مشهور نشدیم و یک بار به تلویزیون دعوت نشدیم. اما تقدیر الهی ما این بوده است که ما نه به عنوان خواننده بلکه به عنوان تروریست مشهور شویم وما آن را به فال نیک می‌‌گیریم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016