دوشنبه 16 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

امید به تغییر یا ترس از تندروی؛ فرانسوی‌ها درباره اوج‌گیری راست افراطی چه می‌گویند؟

رادیو فرانسه - یکشنبه شب، با اعلام نتایج مرحله اول انتخابات منطقه‌ای فرانسه، هواداران حزب راست افراطی جبهه ملی، از این نتایج ابراز خوشحالی کردند. آنان بی‌صبرانه منتظرند تا این نتایج در یکشنبه آینده تکرار شود. به نظر هواداران جبهه ملی، راه دشوار این حزب، تازه آغاز شده است.

از نظر هواداران حزب راست افراطی جبهه ملی، تغییر در قدرت به معنی رای به احزاب چپ یا راست میانه نیست، بلکه آنان معتقدند که فقط حزب جبهه ملی است که می تواند تغییر واقعی را در سیاست کنونی فرانسه ایجاد کند.

یکی از هواداران جبهه ملی می گوید: "فرانسوی ها به ستوه آمده اند، و منتظرند که اوضاع عوض شود و تلاش می کنند که با رأی به "تغییر" اوضاع تغییر پیدا کند. "تغییر" بیشتر مارین لوپن است تا کسانی که تا حالا به ما وعده داده اند."

در حالی که تاکنون در مبارزات انتخاباتی فرانسه، رای به حزب جبهه ملی، به عنوان یک اعتراض به وضع موجود از سوی رای دهندگان تعبیر می شد، این بار هواداران این حزب تأکید می کنند که رای به حزب جبهه ملی، به معنی "اعتراض" یا "خشم" نیست، بلکه رای به سیاستهای این حزب است. یکی از ساکنان شهری که شهرداری اش توسط حزب جبهه ملی اداره می شود. سیاستهای این حزب را موفق ارزیابی می کند و می‌گوید "اگر ما در شهرها موفق می شویم چرا در مناطق موفق نباشیم؟"



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما در آن سوی مبارزات انتخاباتی، سوسیالیست‌ها که بازنده مرحله اول انتخابات مناطق فرانسه هستند، از آرای بالای حزب راست افراطی جبهه ملی، نگران هستند. یکی از هواداران حزب سوسیالیست فرانسه می گوید : "این نتایج قطعا دردناک است، چون ارزشهایمان و ارزشهای من را زیر سوال می برد؛ ارزشهایی که سالها مرا سرپا نگاه داشته، و این توصیه‌های لوپن نیست مرا سرپا نگاه می‌دارد. مبارزه ای که با به پیش خواهیم برد برای حفظ دموکراسی و ارزشهایمان است."

همانطور که نیکلا سارکوزی، رهبر حزب راست میانه جمهوری خواهان، بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات اعلام کرد، این حزب نه عقب نشینی می کند و نه قصد دارد که با سوسیالیستها ائتلاف کند. اما ماری پی یر برسون، معاون سابق حزب "اروپا‌‌ اکولوژی – سبزها" در شهر لیل می گوید، جمهوری خواهان نباید تصور کنند که به تنهایی می توانند بر حزب جبهه ملی پیروز شوند، این فعال محیط زیست همچنین معتقد است که نتایج اولین مرحله انتخابات مناطق فرانسه، حاصل تفرقه در اردوگاه چپ‌ها بود.

اما هواداران حزب جمهوری‌خواهان چه می‌گویند؟ از نظر آنان، چند هفته پس از حملات تروریستی پاریس، رای به حزب جبهه ملی، راه حل خوبی برای مقابله با افراط گرایی نیست. یکی از هواداران جمهوری خواهان می‌گوید: "بعد از حملات تروریستی، فرانسه بی وقفه اعلام کرد که از این حملات نترسیده و من فکر می کنم که رای به جبهه ملی یک ترس فراتر از خشم را آشکار می کند و این نگران کننده است. زیرا من فکر می کنم که تمامی افراطگرایان، به یک اندازه بد هستند. در هرصورت، طی این هفته، ما همه بسیج می شویم و من راه حلی جز جابه جایی قدرت به نفع حزبی که راه حلهای مشخص، واقع بینانه و عملگرایانه را پیشنهاد می کند نمی بینم."

طرفداران حزب راست میانه فرانسه امیدوارند که با افزایش آرای این حزب در مرحله دوم، بتوانند مانع پیروزی حزب راست افراطی جبهه ملی شوند. یکی از رای‌دهندگان به فهرست جمهوری خواهان می‌گوید: "ما چیزی را از دست ندادیم، درست است که آرای حزب جبهه ملی بالاست، اما تقریبا آرای آنها با آرای جمهوری خواهان برابر است بنابراین با توجه به این که در مرحله دوم قطعا آرایی به سمت جمهوری خواهان سوق پیدا خواهد کرد، من خیلی درباره پیروزی جبهه ملی مطمئن نیستم."

حزب سوسیالیست فرانسه که در سه استان "نورپاد کاله" "پرووانس آلپ کوت دازور" و "آلزاس "در مقام سوم قرار گرفته است اعلام کرد که نامزدهای این حزب در این سه منطقه به نفع ائتلاف احزاب راست سنتی و میانه روی این کشور کناره گیری می کنند.

امانوئل کس، رهبر حزب "اروپا‌‌ اکولوژی – سبزها" با تأکید بر این که حزب راست افراطی فاقد ارزشهای جمهوری فرانسه است، می گوید که مردم این کشور باید به جمهوری خواهان رای دهند تا مانع قدرت گرفتن جبهه ملی شوند: "اگر ما این سه پارگی را حفظ کنیم، حزب جبهه ملی می تواند نتایج انتخابات را به دست بیاورد... بدون این که عذاب وجدان داشته باشم، - فکر می کنم چیزها را همانطور که هست باید گفت – بدون این که عذاب وجدان داشته باشم باید بگویم که حزب جبهه ملی ارزشهای جمهوری را ندارد و هیچ مشکلی ندارم برای گفتن این که باید به نامزدهایی رای داد که جایگزین نامزدهای جبهه ملی شوند، و آنها امروز کسانی نیستند جز نامزدهای حزب جمهوری خواهان."

بسیاری از رسانه های فرانسوی، نتایج مرحله اول انتخابات مناطق فرانسه را یک شوک خوانده اند، با این حال باید تا یکشنبه‌شب، سیزدهم دسامبر صبر کرد و دید که آیا حزب راست افراطی فرانسه خواهد توانست برای اولین بار اداره منطقه یا مناطقی از فرانسه را در دست گیرد؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016