پنجشنبه 19 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق: ترکیه عقب نشینی نکند، به زور متوسل می شویم

1_s_cx0_cy2_cw0.jpg
صدای آمریکا - با سپری شدن مهلت ۴۸ ساله بغداد به آنکارا برای خارج کردن نیروهایش از خاک عراق، شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در آن کشور روز چهارشنبه تهدید کردند در صورتی که ترکیه اقدام به خروج این نظامیان از عراق نکند، به زور متوسل خواهند شد.

ترکیه هفته گذشته گروهی از نظامیان خود را به پایگاهی نزدیک شهر موصل در شمال عراق اعزام کرد، که با انتقاد شدید دولت مرکزی عراق روبرو شد. بغداد این اقدام آنکارا را "نقض حاکمیت" عراق خواند و ضمن محکوم کردن آن، خواستار دخالت ناتو شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حومه شمالی موصل که نظامیان ترکیه در آن مستقر شده‌اند، تحت کنترل نیروهای کرد عراق است و شبه نظامیان شیعه در آن مناطق حضور ندارند؛ و از این رو برای محقق شدن تهدید امروز شبه نظامیان شیعه دشوار به نظر می‌رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با این حال، این موضوع فشار مضاعفی بر روی حیدر العبادی نخست وزیر عراق خواهد بود که پیش از این نیز به دلیل توافق با ایالات متحده برای اعزام شمار بیشتری از نیروهای ویژه ارتش آمریکا به عراق برای نبرد باداعش، با انتقاد همین گروه‌های شیعه روبرو بوده است.

سخنگوی "سپاه بدر" اقدام اخیر ترکیه برای اعزام نظامیان به عراق را با اشغال عراق توسط گروه افراطی موسوم به دولت اسلامی (داعش) مرتبط دانست و با بیان این که "همه گزینه‌ها" روی میز است، گفت ما حق داریم به این اقدام ترکیه پاسخ دهیم.

به گزارش رویترز، کریم النوری در ادامه با این هشدار که "تا زمانی که ترک‌ها درس عبرت نگیرند، از هیچ پاسخی دریغ نخواهیم کرد،" گفت "آیا آنها رویای احیای امپراتوری عثمانی را در سر دارند؟ این یک توهم بزرگ است و آنها هزینه سنگینی بابت آن خواهند داد."

آنکارا می‌گوید اعزام گروهی از نظامیانش به عراق بخشی از ماموریت بین المللی برای آموزش و تجهیز نیروهای عراقی برای مبارزه با گروه داعش بوده و آنها را از عراق خارج نخواهد کرد. با این حال دولت ترکیه روز گذشته اعلام کرد که اقدام به اعزام نیروهای بیشتر نخواهد کرد.

بغداد در مقابل می‌گوید هرگز از ترکیه برای این کار دعوت نکرده و خواستار خروج فوری این نیروها از خاک خود شده است. پارلمان عراق نیز روز سه شنبه این اقدام ترکیه را دخالت در امور عراق خواند و با تصویب طرحی، از هر اقدام بغداد در مقابل آنکارا حمایت کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016