شنبه 28 آذر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شورای امنیت قطعنامه روند صلح سوریه را تصویب کرد

پانزده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۷ آذرماه به اتفاق آرا قطعنامه فرایند صلح سوریه را تصویب کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا ـ به گزارش آسوشیتدپرس، تصویب این قطعنامه نشانه‌ای کم سابقه از توافق قدرت جهانی بر سر مساله جنگ در سوریه است. درگیری‌های سوریه تاکنون صد‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

به گزارش «سی ان ان» این قطعنامه خواستار تشکیل «دولتی قانونی، فراگیر و غیر فرقه‌ای» در شش ماه آینده شده و می‌گوید، «در ۱۸ ماه آینده انتخاباتی آزاد و عادلانه براساس قانون اساسی جدید برگزار خواهد شد.»

در همین حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز گفته است، فرایند دستیابی به صلح در سوریه سخت خواهد بود.

آقای کری تاکید کرده است: «ما در خصوص موانع پیش رو دچار توهم نیستیم.»

به گزارش آسوشیتدپرس، در قطعنامه شورای امنیت از‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته شده است، تا زمینه مذاکرات نمایندگان گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد و مقام‌های دولت سوریه برای تشکیل دولت انتقالی را تا اوایل ژانویه ۲۰۱۶ فراهم کند.

این قطعنامه همچنین تصریح شده است که تلاش‌ها برای برقراری آتش بس در جریان مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آغاز خواهد شد. دبیرکل سازمان ملل نیز در اولین ماه پس از این قطعنامه گزارشی از نظارت خود بر روند تحولات سوریه ارائه خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، قطعنامه شورای امنیت با این حال تصریح کرده است که آتش بس شامل گروه‌هایی که تروریستی اعلام شوند نخواهد شد. این گزارش می‌افزاید با توجه به این قسمت از قطعنامه، حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا و روسیه به موضع گروه حکومت اسلامی در سوریه به رغم آتش بس احتمالی ادامه خواهد داشت.

در همین زمینه، در مذاکرات وزرای امور خارجه ۲۰ کشور جهان در نیویورک در روز جمعه در خصوص تعیین گروه‌های تروریستی در سوریه بحث و گفت‌و‌گو شده است.

این در حالی است که اردن فهرستی از گروه‌هایی که می‌بایست در لیست گروه‌های تروریستی قرار بگیرند را ارائه کرده است. اما گفته می‌شود در این خصوص توافق وجود ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016