دوشنبه 14 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عربستان روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد

وزارت امورخارجه عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد که ریاض روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرده است. بر اساس گزارش ها، عادل الجبیر، وزیر امورخارجه عربستان گفته است که دیپلمات های ایرانی ظرف ۴۸ ساعت باید عربستان را ترک کنند



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در یک کنفرانس خبری گفت ایران سابقه طولانی در نقض حریم اماکن دیپلماتیک دارد. او همچنین تهران را متهم به قاچاق سلاح و مواد منفجره، و "پناه دادن به پیکارجویان القاعده" در سال ۲۰۰۱ کرد و آن را یک تهدید خواند.

صدای آمریکا - این اقدام پس از واکنش ها در ایران به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه منتقد خاندان سلطنتی عربستان سعودی صورت گرفت. اعدام او باعث خشم بین المللی و یک رشته تنش های جدی دیپلماتیک در خاورمیانه و همچنین نا آرامی در مناطق عمدتا شیعه نشین شده است.

شیخ نمر، در سال ۲۰۱۴ به اتهام "فتنه" و دیگر موارد در عربستان به اعدام محکوم شده بود و روز شنبه به همراه ۴۶ نفر دیگر اعدام شد.

E648B2C9.jpg

در ایران که دولت بارها خواستار عفو شیخ نمر شده بود، واکنش های مقامات از همه شدیدتر بود و شماری از شهروندان این کشور به سفارتخانه عربستان در تهران حمله کردند. روز شنبه نیز یک تجمع اعتراضی مقابل ساختمان کنسولگری عربستان در مشهد برگزار شد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی سعودی روز یکشنبه ۱۳ دی ماه منتشر کرد تهران را به "فرقه‌گرایی کور" متهم کرد و گفت تهران "با دفاع از اقدامات تروریستی" چهره واقعی خود را آشکار کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه عربستان واکنش ایران به اعدام شیخ نمر را "غیر مسئولانه" توصیف کرد. ریاض در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی، نماینده جمهوری اسلامی در عربستان را احضار کرد.

پس از آن، معترضان در ایران به سفارت عربستان در تهران هجوم بردند و پیش از آنکه نیروهای پلیس آنها را متفرق کنند، بخشی از سفارت عربستان را آتش زدند و اسباب و اثاثیه آن را در هم شکستند.

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران روز یکشنبه گفت در ارتباط با حمله به سفارت عربستان، "تعدادی بازداشت شدند، تعدادی تحت تعقیب قرار گرفتند و تعدادی نیز در حال شناسایی هستند." به گفته مقامات ایران، حدود ۴۰ نفر تاکنون بازداشت شده اند.

شورای همکاری خلیج فارس حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران را محکوم کرد.

شیخ نمر به شدت منتقد خاندان سطلنتی عربستان بود و از رهبران معترضان شیعه در عربستان در اعتراضات سال ۲۰۱۱ بود.

دیپلمات‌های سعودی خاک ایران را ترک کردند
برخی سایت‌های خبری به نقل از العربیه مطرح کردند: در پی قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران، اعضای هیات دیپلماتیک سعودی پس از خروج از ایران، وارد امارات شدند تا از آنجا عازم عربستان شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016