شنبه 26 دی 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آغاز اجرای برجام! ظریف: تحریم‌ها امروز لغو می‌شود

محمدجوادظریف، وزیر امور خارجه ایران، بامداد شنبه وارد وین شد و پس از آن همتای آمریکایی‌اش، جان کری، به وین رسیده و بنا بر گزارش‌ها، این دو وزیر خارجه در هتل کوبورگ وارد گفت‌وگو شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمدجواد ظریف هنگام ورود به وین گفت امروز با ارائه گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برجام اجرایی می‌شود و تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بامداد شنبه ۲۶ دی، همراه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی و حسین جابر انصاری، سخنگوی وزات خارجه وارد وین شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای ظریف در زمان هنگام ورود به وین گفت «امروز تحریم‌ها برداشته می‌شود.»

او همچنین گفت «امروز روز خوبی برای مردم ایران، جهان و منطقه است.»

آقای ظریف افزود «این روز ثابت می‌کند که ما می‌توانیم مشکلات مهم دنیا را از طریق دیپلماسی حل کنیم. آنچه امروز رخ می‌دهد، نماد روشن آن است که معضلات از طریق گفت‌وگو حل می‌شود نه از طریق تهدید، فشار و تحریم.»

وزیر خارجه ایران دیدار با مدیر کل آژانس، اعلام اجرای برجام و دیدارهای دوجانبه با خانم موگرینی و احتمالا وزرای امور خارجه کشورهای گروه پنج به علاوه یک، از جمله جان کری، وزیر خارجه آمریکا را از جمله برنامه‌های امروز خود در وین اعلام کرد و گفت: «این ملاقات‌ها برای اطمینان از اجرای صحیح برجام است.»
3A51BD39-F67F-412B-B6F1-E041CCFC546E_w640_r1_s_cx0_cy6_cw0.jpg
محمدجواد ظریف تاکید کرد که پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران، با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از سوی گروه ۱+۵، بیانیه‌ای برای تاکید بر «اهمیت این واقعه» صادر می‌کنند.

براساس توافق هسته‌ای (برجام) آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول راستی‌آزمایی تعهدات ایران است و یوکیو آمانو، مدیر کل آن قرار است امروز گزارش خود را به شورای حکام بدهد.

کاخ سفید نیز روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که جان کری، با اختیارات ویژه از سوی باراک اوباما برای اعلام لغو تحریم‌های ایران پس از گزارش آژانس عازم وین شده‌است.

بازطراحی و خارج کردن قلب راکتور اراک و بتن‌ریزی در آن، همراه با کاهش تعداد سانتریفوژها در سایت‌های نطنز و فردو و مبادله اورانیوم غنی شده ایران با اورانیوم خام یا کیک زرد از شروط آغاز اجرای توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی بوده‌است.

مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران قبلا اعلام کرده‌اند که کاهش سانتریفوژها و همچنین انتقال ذخیره اورانیوم ایران به روسیه و خارج کردن قلب راکتور اتمی و بتن ریزی در حفره‌های راکتور انجام شده‌است.

بر اساس توافق هسته‌ای وین که ۲۳ تیر امسال میان تهران و شش قدرت جهانی حاصل شد، پنج هزار و ۶۰ سانتریفوژ باید در نطنز باقی بماند و یک هزار و ۴۴ دستگاه هم در سایت فردو.

همچنین ایران اعلام کرده که ۱۱ تن اورانیوم غنی شده‌اش را به روسیه صادر و در مقابل حدود ۲۰۰ تن کیک زرد دریافت کرده‌است.

افزایش شاخص بورس تهران

در همین حال، خبرگزاری ایرنا از افزایش شاخص بورس تهران در آستانه رفع تحریم خبر داده‌است.

برپایه این گزارش، شاخص بورس تهران با بیش از ۱۰۰۰ واحد رشد، پس از ۱۸ ماه رکورد شکسته‌است.

تا پیش از ظهر روز ۲۶ دی، معامله هزار و ۷۶ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش هزار و ۱۴۵ میلیارد و ۱۳۹ میلیون ریال در ۴۴ هزار نوبت به ثبت رسیده‌است.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پس از قرائت بیانیه مشترک ظریف و موگرینی، در تلویزیون ایران به طور مستقیم سخنرانی می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016