جمعه 2 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: مجلس خانه ملت است نه یک حزب خاص

rouhani2323.jpeg
حسن روحانی، رییس جمهوری درباره رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس از وزارت اطلاعات و کشور خواست با شورای نگهبان همکاری کنند. او گفت در رد صلاحیت‌ها باید قانون ملاک قرار گیرد نه سلیقه افراد.

به گزارش دویچه وله٬ حسن روحانی، رییس جمهوری درباره رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس از وزارت اطلاعات و کشور خواست با شورای نگهبان همکاری کنند. او گفت در رد صلاحیت‌ها باید قانون ملاک قرار گیرد نه سلیقه افراد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری در جمع استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران گفته که از وزیران کشور و اطلاعات خواسته تا مجدانه با شورای نگهبان همکاری و رایزنی کنند. او تاکید کرده که در انتخابات و تائید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس، "مر قانون باید عمل شود؛ نه مر سلیقه".
به گزارش ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، روحانی همچنین تاکید کرده "باید بگذاریم خانه ملت آئینه ملت باشد" و یادآور شده است: «مجلس خانه ملت است؛ نه خانه یک جناح، و دولت طرفدار جناح و حزب و کاندیدای خاص».

واکنشی به رد صلاحیت گسترده

پس از اعلام اسامی صالح برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، جمع زیادی از داوطلبان رد صلاحیت شدند. سهم اصلاح‌طلبان در این رد صلاحیت گسترده بیش از سایر احزاب بود و به گفته نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، تنها صلاحیت ۴۰ درصد از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تایید شده است.
نیروهای اصلاح‌طلب و برخی نمایندگان مستقل و حتی برخی از اصول‌گرایان پس از اعلام اسامی رد صلاحیت‌شدگان از رئیس جمهور درخواست کردند به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی و بر اساس اصل ۱۱۳ به رد صلاحیت‌های گسترده اعتراض کند و با رایزنی با شورای نگهبان امکان تائید صلاحیت داوطلبان را فراهم کند.
حسن روحانی یک روز پس از انتشار خبر رد صلاحیت گسترده داوطلبان نمایندگی مجلس گفته بود پیگیر موضوع خواهد شد و از تمام اختیاراتش در این زمینه استفاده خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسین مرعشی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، می‌گوید عمل‌کرد هیئت‌های نظارت شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها به گونه‌ای بوده که انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در بیشتر حوزه‌ها غیررقابتی خواهد بود.

جمع زیادی از داوطلبان نمایندگی مجلس با استناد به ماده ۲۸ از سوی "شورای نگهبان" رد صلاحیت شده‌اند. در تفسیر ماده ۲۸ قانون اساسی، "اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی" و "وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه" از شرایط کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی عنوان شده است.

روحانی با اشاره تلویحی به این ماده قانونی گفته: «همه کاندیداها باید به دین و آیین خود متعهد و ملتزم به قانون اساسی و ولایت فقیه باشند اما آیا همه التزام آنان باید به همین مسایل باشد؛ پس محیط زیست، صنعت، توسعه، رفع رکود، بیکاری و رونق اقتصادی چه می‌شود؟»

او ضمن صحبت‌هایش پرسیده: «چرا آدرس غلط به مردم می‌دهیم و فقط التزام به دو اصل را ملاک قرار می‌دهیم؟» و تأکید کرده است: در بررسی صلاحیت‌ها باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه.

انتقاد علی مطهری

علی مطهری، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس نهم به همراه جمعی حدودا ۵۰ نفره از نمایندگان فعلی مجلس، رد صلاحیت شده است. او هم در نامه‌ای به روحانی خواستار پیگیری حقوق داوطلبان نمایندگی مجلس شده و از روحانی خواسته بود از اختیاراتش در این زمینه استفاده کند.

مطهری درباره رد صلاحیتش که با استناد به ماده ۲۸، صورت گرفته، تصریح کرده است: «مسئله اینجاست که اعتقاد و ایمان امری قلبی و غیرقابل تشخیص است؛ چگونه می‌توان تشخیص داد که چه کسی به اسلام ایمان قلبی دارد و چه کسی ایمان ندارد؟»

روحانی همچنین بدون اشاره مستقیم به رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، می‌پرسد: "اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟»

او همچنین با انتقاد از اینکه سیستم اداره کشور بر اساس قانون به شکل حزبی نیست گفته که درآینده می‌توانیم درباره این شکل از اداره کشور اندیشه کنیم.
به نوشته روزنامه "شرق" به نقل از حسین مرعشی، از میان سه هزار اصلاح‌طلبی که داوطلب نامزدی در انتخابات مجلس شده‌اند تنها صلاحیت ۳۰ نفر تائید شده است. در واقع ۹۹ درصد اصلاح‌طلبانی که ثبت‌نام کرده‌اند از شرکت در رقابت‌های انتخاباتی محروم شده‌اند.

بنابر گزارش‌ها در بسیاری از استان‌ها، از جمله کرمان، بوشهر، خراسان رضوی و چهارمحال بختیاری صلاحیت هیچ اصلاح‌طلبی تائید نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016